Λίγο μετά από το λανσάρισμα των αναβαθμισμένων Daily Euro 6, η Iveco συνεχίζει απτόητη τη συνεχή βελτίωση του προϊόντος. Βρεθήκαμε στη Β. Ιταλία για να δοκιμάσουμε το νέο 4x4 Daily Euro 6, σε μία διαδρομή όπου ελάχιστα άλλα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα μπορούν, έστω, να προσεγγίσουν. Το νέο μοντέλο προσθέτει σειρά πλεονεκτημάτων στο ήδη ικανότατο Euro 5 μοντέλο και ταυτόχρονα δίνει μεγάλη έμφαση στην άνεση του οδηγού.
Φτιαγμένο για τα (πολύ) δύσκολα
Η Iveco διέθεσε στα μέλη της επιτροπής κρίσης για το «Διεθνές Van της Χρονιάς» τα πρώτα Euro 6c Daily 4x4 που εξήλθαν των γραμμών παραγωγής. Με την εξαίρεση του 100% ηλεκτρικού Daily που, θα παρουσιάσουμε σε επόμενο τεύχος, πρόκειται για το πιο «φρέσκο» μέλος της γκάμας. Το νέο μοντέλο διατίθεται ως πλαίσιο/σασί φορτηγού και «διπλοκάμπινο» (crew cab) σε δύο μήκη μεταξονίου, στα 3.050 και 3.400 χιλιοστά, αποκλειστικά με τον τρίλιτρο, «βαρέων βαρών» κινητήρα των 180 hp και 420 Nm στους 3,5 ή 5,5 τόνους μικτού. Οι πελάτες μπορούν να παραγγείλουν το Daily 4x4 σε δύο «βασικές» διαμορφώσεις, που ονομάζονται on-road και off-road αντίστοιχα. Πρόκειται περισσότερο για τυπικό διαχωρισμό, καθώς διαφέρουν ελάχιστα, και κυρίως στον τύπο των ελαστικών.
Οι δυνατότητες εξατομίκευσης είναι άπειρες, και ο πελάτης μπορεί πρακτικά να τοποθετήσει κάθε είδους υπερκατασκευή. Οι κύριες πάντως χρήσεις έχουν να κάνουν με πυροσβεστικό, όχημα διάσωσης, ασθενοφόρο, χρήση σε ορυχεία και, γενικά, εκεί όπου δεν υπάρχει νορμάλ οδικό δίκτυο. Οι επιλογές σε PTO είναι πολλές τόσο για το κιβώτιο, όσο και για το βοηθητικό, ενώ υπάρχει προετοιμασία για την τοποθέτηση ποικιλίας εξαρτημάτων- (attachments) όπως εκχιονιστικά και γάντζοι/«εργάτες» στο εμπρός τμήμα.
Ο σχεδιασμός είναι απόλυτα επιτυχημένος, καθώς ο χαλύβδινος προφυλακτήρας αγριεύει πολύ το σχέδιο με το όχημα να «κάθεται» πολύ ψηλότερα από το έδαφος σε σχέση με ένα τυπικό Daily. Το σασί είναι φυσικά ενισχυμένο σε σχέση με τα υπόλοιπα Daily, και οι μηχανικοί μας είπαν πως η μεγαλύτερη βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο έχει να κάνει με την άνεση σε ασφάλτινη διαδρομή. Σε σχέση με το Euro 5 μοντέλο έχουν αλλάξει σημαντικά στοιχεία άνεσης: νέα καθίσματα και προσκέφαλα, πιο αποδοτικός (χειροκίνητος ή αυτόματος) κλιματισμός, νέο σύστημα πολυμέσων με δύο θύρες USB και πολυτελή χειριστήρια στην κεντρική κονσόλα. Το κιβώτιο είναι αποκλειστικά μηχανικό εξάρι, με … τετραπλό υποπολλαπλασιασμό, άρα 24 σχέσεις συν 4 όπισθεν. Λόγω του χαρακτήρα του οχήματος, δεν προξενεί έκπληξη το γεγονός ότι, υπάρχει δυνατότητα μηχανικού κλειδώματος και των τριών διαφορικών.
Θα περάσει από παντού
Οδηγήσαμε ένα 5,5τονο 4x4 Daily για αρκετές ώρες, στην περιοχή του Μοντ Μπλαν, ξεκινώντας από τα 1.200 μέτρα υψόμετρο, φτάνοντας στα σχεδόν 3.000 και πάλι πίσω. Το μικτό ήταν γύρω στους 5,2 τόνους, προκειμένου να εκτιμήσουμε τις δυνατότητες του οχήματος σε πραγματικές συνθήκες. Στο σημείο εκκίνησης υπήρχε μια αυτοσχέδια πίστα με εμπόδια αξεπέραστα ακόμη και για τα καλύτερα 4x4 pick-up.
Η κατάβαση λ.χ., είχε κλίση 60% σε αμμώδες έδαφος, σε σημείο που οποιαδήποτε στραβοτιμονιά θα είχε ως αποτέλεσμα να προσπεράσει η καρότσα το εμπρός μέρος του οχήματος. Να πούμε ευθύς εξαρχής πως αν κάποιος δεν είναι μεγάλος γνώστης (προχωρημένων) τεχνικών της εκτός δρόμου οδήγησης, είναι αδύνατο να προσεγγίσει έστω τα όρια της κατασκευής.
Η θέση οδήγησης προσφέρει πλήρη εποπτεία του εξωτερικού περιβάλλοντος και η εργονομία είναι καλομελετημένη. Η εξοικείωση είναι άμεση, και ένας νέος ιδιοκτήτης θα πρέπει μόνο να μάθει να χειρίζεται τους τρεις λεβιέδες που υπάρχουν για τον υποπολλαπλασιασμό των σχέσεων. Αρχίζοντας απευθείας από τα δύσκολα, με όλα τα διαφορικά κλειδωμένα, και επιλεγμένη την πρώτη από τις 24 σχέσεις του κιβωτίου, είδαμε πως κινείσαι πιο αργά από ταχύτητα βαδίσματος και επίπεδα πρόσφυσης που δυσκολεύεσαι να πιστέψεις.
Σύμμαχος του οδηγού είναι και η εντυπωσιακή ελευθερία άρθρωσης των τροχών που καταφέρνουν να βρίσκουν πάντα πρόσφυση ακόμη κι εκεί που δεν υπάρχει. Οι ισχυρισμοί των μηχανικών για βελτιωμένη άνεση, δεν είναι κενό γράμμα: περιμέναμε πως θα δεινοπαθούσαμε κουτρουβαλώντας μια ολόκληρη μέρα σε ορειβατικά μονοπάτια, κι όμως, κατεβήκαμε «ατσαλάκωτοι» από το Daily.
Ασταμάτητο
Η γωνία προσέγγισης ράμπας είναι 50ο κάτι που σημαίνει πως, πρακτικά μπορείς να ανέβεις και τοίχο χωρίς να βρει ο προφυλακτήρας –τριών μερών για να αντικαθίσταται ή επισκευάζεται πιο εύκολα. Η γωνία ράμπας είναι ένα εξίσου εντυπωσιακό 155ο και η γωνία αναχώρησης φτάνει τις 33ο. Η ικανότητα αναρρίχησης (στο μέγιστο του μικτού) είναι 45ο και το Daily μπορεί να διασχίσει υδάτινο εμπόδιο έως 660 χιλιοστά. Συνολικά, από τα τεχνικά χαρακτηριστικά και μόνο, το Daily παραπέμπει σε όχημα ειδικών αποστολών. Το όριο τίθεται από το πόσο τολμηρός ή άπειρος είναι ο οδηγός. θεωρούμε σίγουρο πάντως πως, μόνο με λάθος στρίψιμο του τιμονιού και κινούμενος σε κάποια πλαγιά υπό γωνία μπορεί ο οδηγός να προβληματίσει το Daily –πρέπει δηλαδή, να πηγαίνεις γυρεύοντας.
Κινούμενοι για ώρες σε υψόμετρο μεγαλύτερο από την κορυφή του Ολύμπου, κρατήσαμε στις σημειώσεις μας την ευρωστία του κινητήρα. Στους σχεδόν 5,5 τόνους και με δύο συνεπιβάτες, ακόμη και σε ανηφόρα πίστας χιονοδρομίας αρκούσε απλά να αλλάζουμε σχέσεις πάνω από τις 3.500 σ.α.λ. για να μην «κρεμάσει» πουθενά το όχημα. Μόλις η κλίση επανέρχονταν σε πιο λογικά επίπεδα, ανέβαζες με άνεση γύρω στις 2.000 σ.α.λ. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει τέλος, να γίνει στα φρένα. Σε κατάβαση διάρκειας δύο και πλέον ωρών, δεν έδειξαν σημαντικά σημάδια κόπωσης ενώ, με μονό υποπολλαπιασμό των σχέσεων μπορείς να κινείσαι όλη μέρα χωρίς να αγγίξεις το μεσαίο πεντάλ.
Η Iveco έτοιμη από τώρα για το μέλλον
Σε ό,τι αφορά στα νέα, Euro 6 Daily, η «καρδιά» των Iveco είναι ο νέος κινητήρας F1A των 2,3 λίτρων, ο οποίος χαρακτηρίζεται από αυξημένη ισχύ και ροπή σε όλες του τις εκδόσεις, σε σχέση με τον προκάτοχο. Στις αρχές του 2017, η Iveco θα ξεκινήσει την εμπορική διάθεση του συγκεκριμένου μηχανικού συνόλου με τεχνολογία SCR. Θα είναι ο πρώτος κινητήρας στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών ο οποίος θα υπερκαλύπτει τη μελλοντική (το 2020) νόρμα RDE ή Euro 6d. Ουσιαστικά, η Iveco κεφαλαιοποιεί την εμπειρία 25 ετών στη χρήση τεχνολογίας ανακυκλοφορίας καυσαερίων στην εξαγωγή (SCR) –το Hi-SCR είναι η 5η γενιά της συγκεκριμένης τεχνολογίας. Η Iveco γίνεται έτσι ο πρώτος κατασκευαστής που παρουσιάζει κινητήρα παρόμοιων προδιαγραφών ενώ, ο F1A μόνο με EGR θα συνεχίσει να διατίθεται για όποιον πελάτη τον προτιμά.
Ως προς την αποδοτικότητα, στις εκδόσεις ισχύος από 140 έως 180 hp υπάρχει τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας και ένα νέο σύστημα ονόματι EcoSwitch PRO που μειώνει αυτόματα τη ροπή όταν τα ηλεκτρονικά κρίνουν πως αυτή δε χρειάζεται –η διαδικασία γίνεται χωρίς την επέμβαση του οδηγού. Τα διαστήματα μεταξύ των εργασιών τακτικής συντήρησης μπορούν να απέχουν τώρα μεταξύ τους 50.000 χιλιόμετρα. Σε ό,τι έχει να κάνει με την πέδηση τέλος, έχουν τοποθετηθεί νέα πιο ανθεκτικά τακάκια. Ο κινητήρας F1A είναι σύμφωνα με τους Ιταλούς, ο μοναδικός κινητήρας στην κατηγορία με βιομηχανικό σχεδιασμό για βαριά μεταφορική χρήση, και όχι απλά προερχόμενος από επιβατικό αυτοκίνητο. Φέρει σειρά από «έξυπνα» σχεδιαστικά στοιχεία, όπως μεταλλικό «σκελετό» που στηρίζει το κάρτερ -που δεν είναι τμήμα (χυτευμένο μαζί, δηλαδή) του μπλοκ των κυλίνδρων, όπως στους ντίζελ που προέρχονται από επιβατιικά- κάτι που μειώνει σημαντικά τους κραδασμούς. Η βάση του κινητήρα είναι αλουμινένια, οι μπιέλες είναι από νέα πιο ελαφριά κράματα και πολλά ακόμη στοιχεία. Δε λείπουν αντλία λαδιού μεταβλητής χωρητικότητας, νέα λειτουργία αναγέννησης του φίλτρου και ηλεκτρονικά ελεγχόμενη τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας.
Ο άρδην βελτιωμένος τρίλιτρος F1C –που έφερε και το 4x4 της παρουσίασης– αποτελεί εξέλιξη του κινητήρα Euro 5 που ξέρουμε, συνοδεύεται από τεχνολογία SCR και φέρει νέα ψεκαστήρια που βελτιστοποιούν την καύση και περιορίζουν τις εκπομπές σωματιδίων.