Η βελτίωση ως τέχνη

Αποφασίσαμε λοιπόν, μαζί με το γερμανικό περιοδικό lastauto omnibus να συγκεντρώσουμε την αφρόκρεμα της αυτοκινητοβιομηχανίας για το 2017. Πέντε πληθωρικούς σε όλα τους τράκτορες, που χαρακτηρίζονται από τη χλιδή, τη μοναδικότητα της οπτικής τους βελτίωσης και τον πλουσιότερο εξοπλισμό άνεσης. Εδώ, συμβιβασμοί δεν υφίστανται. Οι κατασκευαστές έχουν προικίσει τα οχήματα της δοκιμής με όλα τα εφόδια που διαθέτουν. MAN, Mercedes, Renault, Scania και Volvo ήρθαν στη δοκιμή του T&T με πέντε υπερόπλα. Και οι πέντε τράκτορες απευθύνονται σε ιδιοκτήτες που θέλουν το τέλειο και μεταφορικές εταιρείες που θέλουν τα φορτηγά τους να είναι η κινητή διαφήμισή τους.

Συνηθισμένοι να μετράμε και να βαθμολογούμε κάθε παράμετρο στις δοκιμές μας, μας δυσκόλεψε το γεγονός πως, εδώ έχουμε να κάνουμε κυρίως με υποκειμενικές κρίσεις. Και δε θα μπορούσε να γίνει αλλιώς αφού τα γούστα διαφέρουν. Για παράδειγμα, κάποιοι θέλουν πάνω από 700 hp και διόλου δεν τους ενδιαφέρει το επίπεδο εξοπλισμού. Άλλοι, θέλουν όλα τα βοηήματα αεροδυναμικής, ατελείωτες εκτάσεις δέρματος, βελούδου κι αλκαντάρα και εξωτερικές επιφάνειες καλυμμένες από νίκελ και χρώμιο. Ωστόσο, τα οχήματα της δοκιμής μας δίνουν απάντηση σε ένα πολύ δύσκολο ερώτημα: πώς να κατασκευάσεις έναν απόλυτα εξατομικευμένο τράκτορα με υλικά διαθέσιμα από το ίδιο το εργοστάσιο μαζικής παραγωγής.

Το Actros 1863 της δοκιμής δείχνει πόσο μπορούν οι κατασκευαστές να μεταμορφώσουν μία γνώριμη καμπίνα. Αντικρίζεις μία πραγματική πανδαισία από χρώμιο, νίκελ και ανοξείδωτο χάλυβα που ντύνουν μία βαμμένη σε ≪champagne metallic≫ BigSpace καμπίνα. Η διαμόρφωση του διακόσμου είναι της σειράς ≪StyleLine≫ και πάντα μας άρεσε: έχει να κάνει με ευρεία χρήση αλουμινίου και ασημί ενθέσεων και είναι πιο μοντέρνα από την κλασική HomeLine όπου κυριαρχεί το ξύλο. Η διάταξη του εσωτερικού, είναι η επίσης γνωστή SoloStar Concept, με απόλυτα διαχωρισμένο χώρο οδήγησης, ανάπαυσης και ύπνου.

Η τεράστια πολυθρόνα στη θέση του συνοδηγού τραβηγμένη έως πίσω στο τοίχωμα της καμπίνας χωράει άνετα και μπασκετμπολίστα, ο οποίος μπορεί να τεντώσει τα πόδια του και να ξεκουράζει τα πέλματά του στη βάση της κεντρικής κονσόλας ή πάνω σε ένα όμορφο δερμάτινο μαξιλαράκι. Τι χάνεις όμως με τη διάταξη SoloStar Concept; Χώρους αποθήκευσης καθώς απομένουν γύρω στα 100 λίτρα αποθηκευτικών χώρων, ενώ, χρειάζεται και κάμποση δουλειά προκειμένου να κατεβάσεις ή να μαζέψεις το κάτω κρεβάτι. Σίγουρα μικρό το τίμημα μπροστά στη χλιδή που απολαμβάνεις.

Στις πηγές ήχου και εικόνας, καθώς και γενικότερα, στη συνδεσιμότητα, το Actros είναι ξεκάθαρα ο ≪αρχηγός≫ της δοκιμής. Διατίθεται εδώ και λίγους μήνες με μία τεράστια (9,3 ιντσών) επαφική οθόνη υψηλής ευκρίνειας, που μπορεί να προβάλλει υλικό από οποιαδήποτε οπτικοακουστική πηγή. Πέρα από τα αναμενόμενα, είναι το πρώτο φορτηγό στον κόσμο με Apple CarPlay και Mirror Link (για Android) τα οποία δοκιμάσαμε και διαπιστώσαμε πως είναι από τις καλύτερες ίσως εφαρμογές αυτή τη στιγμή της αυτοκινητοβιομηχανίας ασχέτως κατηγορίας οχήματος. Λειτουργεί απροβλημάτιστα και το Siri, ο ψηφιακός βοηθός:

Λες δηλαδή, ≪Siri πεινάω≫ και αμέσως ενεργοποιείται το GPS που αρχίζει να ψάχνει για τον πλησιέστερο ΣΕΑ. Το ≪κλειδί≫ εδώ, είναι πως πέρα από τη δυνατότητα να έχεις όλο το υλικό από το κινητό σου τηλέφωνο στο χέρι, με την προβολή των μενού σε τόσο μεγάλη οθόνη δεν αποσπάται καθόλου η προσοχή σου από το δρόμο.

Η Mercedes εξελίσσει με μανία θα έλεγε κανείς το Actros. Και σε αυτή τη δοκιμή, είδαμε στοιχεία που πρωτοεμφανίζονται σε Actros. Κυριότερη ≪πρεμιέρα≫ η χαμηλωμένη βάση του καθίσματος του οδηγού που δεν ξεπερνά σε ύψος τα 40 χιλιοστά. Επίσης τα σκαλοπάτια είναι νέα με τη μεταλλική επιφάνεια. Στο δρόμο θυμηθήκαμε και πάλι πόσο ρωμαλέος και ευχάριστος είναι ο ΟΜ 473 των 15,6 λίτρων. Στις ανηφόρες βρυχάται και βροντάει με πολύ ≪ψαγμένο≫ τρόπο και συνέχεια υπενθυμίζει στον οδηγό πως δύσκολα θα ζοριστεί όσο βαρύ και αν είναι το φορτίο. Στα ≪μείον≫ οι κλίσεις της καμπίνας (βιράρισμα) σε σβέλτο στροφιλίκι, όπου και θα θέλαμε πιο καλό κοντρόλ. Επίσης, μία θύρα USB είναι ακριβώς πάνω από την ποτηροθήκη στην κεντρική κονσόλα με αποτέλεσμα να μπερδεύεται π.χ., ο καφές με το καλώδιο. Στον τομέα της πολυτελούς διαβίωσης το Actros επικρατεί (οριακά) του ανταγωνισμού, ακόμη και του εξαιρετικού Renault: χάρη στην τεράστια πολυθρόνα που έχει αντικαταστήσει το κάθισμα του συνοδηγού και την απουσία του κάτω κρεβατιού, στην BigSpace καμπίνα δειπνείς όπως ακριβώς σε ένα καλό εστιατόριο, έχοντας απεριόριστο ωφέλιμο ≪αέρα≫ γύρω σου.

Ας περάσουμε τώρα στο ΜΑΝ. Η εταιρεία δείχνει να ξέρει καλά το παιχνίδι της ιδιαιτερότητας. Όπου και να κοιτάξεις ή να ακουμπήσεις στο όχημα της δοκιμής, ξέρεις πως, το συγκεκριμένο TGX είναι ο αρχηγός της φυλής των λεόντων. Και πώς να μην είναι από τη στιγμή που ≪φοράει≫ τον ισχυρότερο D38 κινητήρα των 640 hp. Ο 15λιτρος του 18.640 που μέχρι πρόσφατα ήταν αποκλειστικό προνόμιο των TGX για ειδικές Μεταφορές, τώρα τοποθετείται και σε τράκτορες για συμβατικό μεταφορικό έργο στους 40 και πλέον τόνους μικτού. Αρπάζει, σχεδόν… θυμώνει, στο παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού και ο ήχος που φτάνει στο εσωτερικό της καμπίνας είναι σκέτη μελωδία. Σίγουρα είναι το όχημα με την πιο έντονη ηχητική παρουσία της δοκιμής -όλοι οι δοκιμαστές, μετά την πρώτη διαδρομή, συμφωνήσαμε πως η χροιά του ΜΑΝ είναι εξίσου εντυπωσιακή με τον απίθανο V8 του Scania. Από τις 930 έως τις 1.400 σ.α.λ. το ΜΑΝ ≪θερίζει≫ και η αίσθηση του οδηγού είναι πως χειρίζεται ένα από τα πιο δυνατά φορτηγά που κυκλοφορούν. Όπως και στη συγκριτική δοκιμή μας με τα χωματουργικά με υδροστατικά συστήματα, έτσι κι εδώ το TGX διαθέτει το νέο κιβώτιο TraXon. Αυτό είναι άψογα ρυθμισμένο από τα ηλεκτρονικά και τη δουλειά των μηχανικών της ΜΑΝ και πρακτικά αλάνθαστο.

Η καμπίνα XXL αν και έχει παρουσιαστεί εδώ και μία δεκαετία, παραμένει ένας πολύ όμορφος και άνετος χώρος εργασίας και ανάπαυσης. Με ωφέλιμο όγκο 9,3 κυβικών μέτρων είναι η πιο ευρύχωρη καμπίνα του συγκριτικού.

Μεγάλη έμφαση στη δοκιμή μας δώσαμε στα συστήματα πολυμέσων και το επίπεδο συνδεσιμότητας των φορτηγών. Το TGX έχει το κορυφαίο ΜΜΤ Advanced του κατασκευαστή, με το κέντρο ελέγχου να είναι μία οθόνη εφτά ιντσών. Υπάρχει η δυνατότητα για σύνδεση δύο κινητών τηλεφώνων ταυτόχρονα με λειτουργία φωνητικών εντολών που λειτουργεί αψεγάδιαστα όπως διαπιστώσαμε. Στο πάνω μέρος της κονσόλας υπάρχουν δύο θύρες USB και μία AUX, μπορεί δηλαδή ο οδηγός να συνδέσει οποιαδήποτε ηλεκτρονική συσκευή ή μέσο αποθήκευσης εικόνας και ήχου. Να σημειωθεί ότι, το ΜΑΝ διαθέτει πλέον αισθητήρες βροχής και φώτων, μία καλοδεχούμενη πλέον προσθήκη στον εξοπλισμό του οχήματος.

Ως προς την αισθητική, με το PerformanceLine Edition έχουμε την πιο εντυπωσιακή χρήση του μοτίβου με το λιοντάρι που έχουμε δει ποτέ. Με το σύστημα πολυμέσων να δουλεύει, φωτίζονται τα περιγράμματα του λέοντα σε μπλε απόχρωση στο ταμπλό και στην πλευρά του συνοδηγού. Οι μπλε ραφές παντού, είναι κομψοτέχνημα: στο λιοντάρι στο πίσω τοίχωμα, στο τιμόνι, τα καθίσματα, παντού, ακόμη και στα πατάκια του δαπέδου –μέχρι και οι κουρτίνες παίζουν με το ίδιο θέμα σε γκρι και μπλε συνδυασμό. Ο συνδυασμός αλκαντάρα/δέρμα στα καθίσματα είναι εκπληκτικός, και στα προσκέφαλα είναι ανάγλυφο (και πάλι) το λιοντάρι. Ο τράκτορας της δοκιμής μας είχε έξτρα και το λεγόμενο πακέτο styling με τις μπάρες από ανοξείδωτο χάλυβα στην οροφή και κάτω από τον προφυλακτήρα με ενσωματωμένα LED και μπάρα οροφής με τέσσερις προβολείς. Στις σημειώσεις μας, σχετικά με σημεία κριτικής, καταγράψαμε το κουτί με τον επιλογέα για το κιβώτιο και το ψυγείο κάτω από το κρεβάτι που κλέβει χώρο. Ειδικά τώρα, για ένα συγκριτικό όπου έχουμε την αφρόκρεμα της ευωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, το ψηφιακό τμήμα του πίνακα οργάνων το οποίο είναι μονόχρωμο, δείχνει κάπως αταίριαστο με τον γενικότερο διάκοσμο του φοβερού τράκτορα της ΜΑΝ με την τεράστια καμπίνα και την πολύ όμορφη αισθητική ισορροπία εξωτερικού και εσωτερικού σχεδιασμού.

Το ΜΑΝ, μας το παραχώρησε μία από τις παλαιότερες και πιο γνωστές εταιρείες ενοικίασης φορτηγών της Γερμανίας, η Stegmaier που αγόρασε το αυτοκίνητο για να γιορτάσει τα 90 χρόνια από την ίδρυσή της. Το κλειδί αναγράφει ≪001≫ καθώς το συγκεκριμένο TGX αγοράστηκε τον Φεβρουάριο του 2017 και ήταν το πρώτο που πήρε πινακίδες στην Ευρώπη. Το PerformanceLine Edition πάντως, δεν εντυπωσίασε μόνο εμάς –και τα 100 μοντέλα που παρήχθησαν έχουν ήδη πουληθεί.

Οι Σουηδοί θεωρούν ότι, ένα Scania S με V8 των 730 hp είναι από μόνο του ≪σπέσιαλ≫ και δε μπορείς να τους αδικήσεις: είναι πλέον, ο μοναδικός κατασκευαστής με V8 μοντέλα στη γκάμα του, κι αυτό από μόνο του συνιστά ειδική έκδοση. Κι όχι, μόνο, καθώς ακολουθούν κι άλλα, νέα V8 με τεχνολογία ≪μόνο SCR≫ -μισό αιώνα μετά το λανσάρισμα του πρώτου V8 η Scania συνεχίζει απτόητη. Στο συγκριτικό βέβαια, μας διέθεσαν ένα ≪S≫ με όλο τον (ατελείωτο) κατάλογο έξτρα εξοπλισμού του κατασκευαστή, από την άλλη όμως, είναι ένα νέο Scania όπως και τα υπόλοιπα.

Μετά από πέντε ημέρες συμβίωσης με το όχημα, όλοι οι δοκιμαστές δεν είχαμε την παραμικρή αμφιβολία για το ≪βάθος≫ και την ποιότητα της κατασκευής. Αρχίζοντας από το αισθητικό κομμάτι, το μοτίβο ≪V8≫ κυριαρχεί παντού. Δεν αναφερόμαστε μόνο στα εμφανή λογότυπα: θα μπορούσαμε να κάνουμε διαγωνισμό στο ΤΡΟΧΟΊ & TIR με θέμα ≪βρείτε πόσες φορές εμφανίζεται το “V” στο νέο S 730≫ και αμφιβάλλουμε αν θα υπήρχε νικητής. Ακόμη κι εκεί όπου δεν είναι προφανές το ≪V≫ υπάρχουν αδρές γραμμές που το υπαινίσσονται. Η μαύρη (με βαφή λάκας πιάνου)μάσκα είναι σχήματος ≪V≫, το ίδιο και τα πλευρικά παράθυρα, το ίδιο και η απόληξη της εξάτμισης, όπως και τα έδρανα των φωτιστικών σωμάτων, πέντε μικρούλια νίκελ εμβλήματα είναι τοποθετημένα έξω και πάει λέγοντας. Το απόλυτο τρικ πάντως είναι το φως κάτω από τον εξωτερικό καθρέφτη όταν ανοίγεις την πόρτα –το έδαφος κάτω από τα σκαλοπάτια φωτίζεται και στη μέση σχηματίζεται μεγαλεπίβολο το έμβλημα ≪V8≫.

Στα συστήματα ψυχαγωγίας τώρα, το Scania είναι στο ίδιο επίπεδο με το Mercedes αφού προβάλλει πολλά Apps από Apple και Android στην οθόνη, πλην όμως, στις εφτά ίντσες δείχνει μικρή σε σχέση με το πληθωρικό μόνιτορ του Mercedes. Φυσικά στον πίνακα οργάνων βλέπεις τα πάντα από στάθμες υγρών έως φόρτιση αξόνων και τις πάντα χρήσιμες ενδείξεις του ≪έξυπνου≫ υπολογιστήταξιδιούπου βαθμολογείκαι τον τρόπο που οδηγείς εκπαιδεύοντας τον οδηγό στην οικονομική οδήγηση. Έχουμε οδηγήσει τα νέα S με V8 κινητήρες για μέρες και χιλιάδες χιλιόμετρα πλέον. Ο ενθουσιασμός μας όχι μόνο δεν έχει καταλαγιάσει αλλά παραμένει όπως και την πρώτη φορά. Έχουμε καταλήξει πως αυτό οφείλεται στο πόσο ομοιογενές σχεδιαστικά και τεχνικά είναι το όχημα. Η ανάρτηση είναι θαυμάσια, χωρίς κανένα αδύνατο σημείο και με πλήρως ελεγχόμενο βιράρισμα στις κλειστές στροφές. Η ηχομόνωση είναι ανεπανάληπτη. Πολλές φορές σκεφτήκαμε τι είναι αλήθεια πιο εντυπωσιακό, η κτηνώδης δύναμη του οχτακύλινδρου ή η εκπληκτική ηχομόνωση; Σαφώς, το μεγάλο πλεονέκτημα του νέου Scania είναι συνολικά τα δυναμικά του χαρακτηριστικά. Ο τράκτορας στρίβει λες και οδηγείς μεσαία καμπίνα, το σύστημα διεύθυνσης άψογο, το κιβώτιο αν και συγχρονιζέ έχει φτάσει σε κορυφαίο επίπεδο λειτουργίας και αλλάζει σχέσεις λες και είναι διπλοσυμπλεκτικό.

Η εργονομία και η διευθέτηση των πάντων γύρω από τη θέση οδήγησης είναι για σεμινάριο. Όλα τα πλήκτρα, οι διακόπτες και τα χειριστήρια είναι εκεί που πρέπει, και σύντομα φτάνεις σε σημείο να τα χειρίζεσαι μόνο με την αφή, χωρίς να τα κοιτάς. Οι χώροι για μικροαντικείμενα είναι τοποθετημένοι σε στρατηγικές θέσεις –όλα ≪πέφτουν≫ σωστάστα χέρια σου. Mercedes και Scania είναι αχτύπητα σε αυτόν τον τομέα.

Με το Volvo, η δουλειά μας ήταν εύκολη: Για πρώτη φορά, έχουμε ένα τράκτορα ≪μαμά≫ ο οποίος μπορεί σε διοργάνωση καλλιστείων φτιαγμένων φορτηγών, να χτυπήσει βάθρο. Δοκιμαστές, φωτογράφοι και όσοι βρέθηκαν στο χώρο της δοκιμής εντυπωσιαστήκαμε με το βαθμό βελτίωσης του FH. Αν θες να έχεις τον πιο βελτιωμένο τράκτορα της Ευρώπης, το FH είναι, θα λέγαμε, η αυτονόητη επιλογή.

Είναι σίγουρα ο πιο βελτιωμένος τράκτορας που έχει διατεθεί ποτέ από κατασκευαστή στο εμπόριο, και το πιο ξεχωριστό όχημα όχι μόνο του συγκριτικού αλλά και των ευρωπαϊκών δρόμων. Μελετώντας τις σελίδες με τον εξοπλισμό και τις βελτιώσεις, δεν θα μας φαινόταν περίεργο αν κόστιζε όσο δύο ≪νορμάλ≫ FH 540. Συνολικά, το σπέσιαλ αυτό FH παραπέμπει σε πανάκριβες βελτιώσεις εξωτικών υπεραυτοκινήτων –έχει βαφτεί και η τελευταία βίδα, και είναι φανερό ότι, οι σχεδιαστές έχουν πάρει έμπνευση από πανάκριβους βελτιωτικούς οίκους που ≪φτιάχνουν≫ σούπερσπορ κατασκευές για τους πλουσιότερους κατοίκους των αραβικών εμιράτων. Όπως είπαμε και στην αναλυτική δοκιμή, αν υπήρχε βαθμολογία για τον πιο επιθυμητό τράκτορα της αγοράς, το Performance Edition πιθανότατα θα στρογγυλοκαθόταν στην πρώτη θέση. Το FH της δοκιμής είναι ο πιο εστιασμένος τράκτορας για Μεταφορά μεγάλων αποστάσεων που έχουμε οδηγήσει φέτος, με μία μοναδική πραγματικά αίσθηση για τον τυχερό οδηγό. Η Volvo προχώρησε το θέμα ≪σπέσιαλ≫ έκδοση πολύ μακριά, και το αποτέλεσμα είναι καθηλωτικό. Πρόκειται για ένα πραγματικά σαγηνευτικό ≪εργαλείο≫ με μοναδικό στυλ, υψηλό κύρος ιδιοκτησίας και την πληρέστερη λίστα εξοπλισμού της ευρωπαϊκής αγοράς.

Στα multimedia, υπάρχουν τα πάντα (εκτός από τη δυνατότητα χρήσης Apple Car Play και Android) και η ευζωία στο εσωτερικό της καμπίνας είναι εξασφαλισμένη. Ξαπλώσαμε στο κρεβάτι με τη λειτουργία ανάκλιντρου και χαζεύαμε ταινίες στο μόνιτορ των 22 ιντσών. Φυσικά, ως σουηδικό προϊόν, η ασφάλεια (ενεργητική και παθητική) είναι το άλφα και το ωμέγα. Είναι χαρακτηριστικό πως, έχει δοκιμαστεί σε κρας τεστ ακόμη και η καφετιέρα! Έχει ληφθεί ειδική μέριμνα ώστε να μένει στερεωμένη στη θέση της για να αποφευχθεί πιθανός τραυματισμός του οδηγού.

Τι δεν μας άρεσε; Όπως σε κάθε δοκιμή, ο λεβιές του I-Shift στη δεξιά πλευρά του καθίσματος. Και πρέπει να πάρεις τα χέρια από το τιμόνι για να αλλάξεις mode λειτουργίας, και σχεδόν πάντα είναι εμπόδιο όταν θες να σηκωθείς και να πας στην άλλη πλευρά της καμπίνας, και πολλοί εύσωμοι οδηγοί θα διαπιστώσουν πως ακουμπάει το μηρό τους. Η λύση είναι να μετακινηθεί στην κολώνα του τιμονιού. Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη (dual clutch) είναι φυσικά φοβερό και τρομερό, αλλά είναι το στάνταρ I-Shift τόσο καλό που, σχεδόν δεν εντοπίσαμε διαφορές μεταξύ τους. Το αυτοκίνητο της δοκιμής διαθέτει λοιπόν, τον πλήρη και κορυφαίο εξοπλισμό της Volvo με κυρίαρχο για εμάς το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διέυθυνσης VDS. Χάρη στο VDS λοιπόν, δεν υπάρχει αντίστοιχη αίσθηση σε άλλο τράκτορα αυτή τη στιγμή στη φάση της εκκίνησης: μόνο βάζεις το λεβιέ στη θέση ≪Α≫ κι έφυγες χωρίς να κάνεις τίποτε άλλο, αφού το χειρόφρενο απενεργοποιείται αυτόματα. Το όποιο μανουβράρισμα, δεν σε απασχολεί γιατί δεν υφίστανται σοβαρές αντιστάσεις στη στεφάνη του τιμονιού. Η ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του VDS δημιουργεί ροπή στρέψης που ακυρώνει τις όποιες δυνάμεις από τους τροχούς που επιχειρούν να στείλουν ≪κοπανήματα≫ στο τιμόνι. Στρίβεις δηλαδή, το τιμόνι χωρίς την παραμικρή αντίσταση. Σε ταχύτητα ταξιδιού, εννοείται πως ≪βαραίνει≫ και εκτιμούμε πως, δε χάνει πολύ σε ακρίβεια.

Δεν υπάρχουν περιθώρια να παραπονεθείς για τεχνητή αίσθηση γύρω από τη θέση της ευθείας αφού αποζημιώνεσαι με κάθε δυνατό τρόπο. Το πιο αναπάντεχο μπόνους πάντως που έχουμε διαπιστώσει από το τιμόνι της Volvo είναι ότι, αυξάνει γεωμετρικά η άνεση της (Globetrotter XL) καμπίνας. Από τη στιγμή που δεν φτάνουν κραδασμοί και αναταράξεις από τους τροχούς στην κολώνα του τιμονιού οι Σουηδοί πέτυχαν με ένα σμπάρο δύο τρυγόνια. Και ο οδηγός στρίβει κυριολεκτικά με ένα δάχτυλο, και η άνεση είναι σημαντικά βελτιωμένη. Αυτό μπορείς εύκολα να το καταλάβεις αν οδηγήσεις FH με VDS και χωρίς. Εν κατακλείδι, έχουμε το πιο συνεπές όχημα στο θέμα της δοκιμής: ένα εκρηκτικό σύνολο, με φοβερή ποιότητα και συνολικά, ο πιο ολιστικά βελτιωμένος τράκτορας της Ευρώπης.

Η Renault Trucks φέρνει πάντα στις δοκιμές μας πολύ φροντισμένα φορτηγά που είναι κατά γενική ομολογία από τα πιο σύγχρονα των ευρωπαϊκών δρόμων. Με τον τράκτορα της σειράς ≪Τ≫ με την καμπίνα Maxispace με εντελώς επίπεδο (≪φλατ≫) δάπεδο και στο κορυφαίο επίπεδο εξοπλισμού High Edition που ουσιαστικά αποτελεί ειδική έκδοση, η Renault Trucks μάς διέθεσε το κορυφαίο φορτηγό που κατασκευάζει για διεθνομεταφορά. Δύο είναι τα τρικ που κάνουν το Τ520 να δείχνει τόσο εντυπωσιακό: τα περιγράμματα της μάσκας που ≪ανοίγουν≫ όσο πλησιάζουν τον προφυλακτήρα, και οι έντονες γραμμές του προφίλ. Ειδικά το εμπρός μέρος είναι αυτό που ≪λέμε όλα τα λεφτά≫. Στο δρόμο, ούτε πολύ ≪μαλακό≫ είναι, ούτε πολύ σκληρό και το τιμόνι μεταφέρει πολλές πληροφορίες στα χέρια του οδηγού. Τον τράκτορα τον χαρακτηρίζει κυρίως το υψηλό επίπεδο άνεσης στο χώρο οδήγησης. Το κιβώτιο ταχυτήτων είναι πολύ γρήγορο (όσο και του Volvo) και θα το εκτιμήσει οποιοσδήποτε οδηγός. Όπως σε κάθε περίσταση που οδηγήσαμε το ≪Τ≫, έτσι και τώρα ήταν σταθερό προβλέψιμο έως και ευχάριστο. Στα πολυμέσα, ενώ έχουμε να κάνουμε με ένα από τα πιο φρέσκα μοντέλα της αγοράς, η Renault δείχνει πως έμεινε λίγο πίσω. Υπάρχει μεν μία οθόνη ως κέντρο ελέγχου των λειτουργιών, αλλά από την άλλη, οι προσφερόμενες δυνατότητες διασύνδεσης είναι περιορισμένες σε σχέση με τον πάνοπλο ανταγωνισμό. Ουσιαστικά, πέρα από τη χρήση κινητού τηλεφώνου, ράδιοCD και σύστημα τηλεματικής λίγα προσφέρονται, ενώ δεν υπάρχουν κανενός είδους φωνητική λειτουργία ή έλεγχος. Η τοποθέτηση των θυρών USB και AUX πάνω, ψηλά, είναι κάπως ανορθόδοξη επίσης. Στα συν είναι η προβολή των στοιχείων από τον ψηφιακό ταχογράφο, και η δυνατότητα χρήσης cruise control με λειτουργία είτε για επαρχιακό δρόμο είτε για εθνική. Το Renault πάντως, είναι εξαιρετικό για πολυήμερα δρομολόγια. Τα (ψυχόμενα και θερμαινόμενα) καθίσματα - θρόνοι της Recaro είναι από τα καλύτερα της αγοράς, και ο διάκοσμος ευφάνταστος. Το αναδιπλούμενο τραπέζι τεράστιο και διαθέτει μέχρι και πιατικά με αντιολισθητικές βάσεις. Σε συνδυασμό με το περιστρεφόμενο κάθισμα συνοδηγού μπορεί κανείς να απολαύσει έναν καφέ ή ένα γεύμα σε επίπεδο παροχών καλού εστιατορίου. Το κάτω τμήμα του κρεβατιού διαθέτει (χειροκίνητη) λειτουργία ανάκλισης και μαζί με το τηλεκοντρόλ για αρκετές λειτουργίες βοηθά να περνούν ευχάριστα οι ώρες της αναμονής. Δε λείπουν φούρνος μικροκυμάτων, εντυπωσιακός εσωτερικός φωτισμός και η δυνατότητα διαμόρφωσης του πάνω κρεβατιού σε ένα τεράστιο ντουλάπι για την εναπόθεση κάθε είδους αντικειμένων. Το ψυγείο οδηγού είναι τεράστιο, έχει μάλιστα ξεχωριστό τμήμα με λιγότερη ψύξη για π.χ., φρέσκα λαχανικά. Το θέμα του ≪κάρμπον λουκ≫ παίζει παντού, και το αποτέλεσμα είναι ευχάριστο στο μάτι και κάνει το εσωτερικό φωτεινό.