Ένα άλλο μεγάλο ποσοστό της ελιάς φεύγει στις αγορές του εξωτερικού, είτε οδικώς με φορτηγά (Ευρώπη, Βαλκάνια, Ρωσία), είτε με κοντέινερ σε ακόμη πιο μακρινούς προορισμούς (Κίνα, Αμερική). Το εργοστάσιο Dimitra A.E της οικογένειας Παρπαρά με έδρα το Κιλκίς ειδικεύεται στην παραγωγή ελιάς την οποία εμπορεύεται στο σύνολό της στις αγορές του εξωτερικού (κατά 97%). Τη μεταφορά αναλαμβάνουν τα συρόμενα φορτηγά της εταιρείας καθώς και συνεργαζόμενα Δ. Χ. Σε μια από αυτές τις μεταφορές, από το Κιλκίς στη Βόρεια Εύβοια, στις εγκαταστάσεις της Dunos Fruits (Δημήτρης Τσούτσικας) ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης συνταξιδεύει με το συρόμενο Scania R και τον Χρόνη Παρπαρά καταγράφοντας το οδικό δίκτυο, το εξοδολόγιο της διαδρομής, τις δυσκολίες καθώς και χρήσιμες πληροφορίες για οδηγούς που προγραμματίζουν δρομολόγια στην περιοχή.

Στο εργοστάσιο της Dimitra Α.Ε.

Από το 1970 η εταιρεία ασχολείται με την παραγωγή παραδοσιακών προϊόντων όπως είναι τα τουρσιά και οι ελιές. Στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της Dimitra Α.Ε. των 20.000 τ.μ πραγματοποιούνται συστηματικά επενδύσεις σε μηχανολογικό εξοπλισμό και έρευνα. Η εταιρεία επανδρώνεται από μια ικανή και έμπειρη ομάδα ανθρώπων, είναι πιστοποιημένη κατά ISO22.000 και μετράει εμπειρία 50 χρόνων στο χώρο. Πρόκειται για μια πρότυπη μονάδα τυποποίησης και κονσερβοποιίας με πλούσια γκάμα προϊόντων που συνεχώς εξελίσσεται. Η εταιρεία έχει αναπτύξει έντονη διεθνή δραστηριότητα εξάγοντας τα προϊόντα της στις πιο απαιτητικές αγορές του εξωτερικού, κάνοντας το όνομά της συνώνυμο της ποιότητας. Ετησίως, ανάλογα με τη σεζόν, διακινεί 1.000.000 κιλά ελιές.

Κιλκίς - Έξοδος Γλύφας

Το τμήμα από το Κιλκίς μέχρι την έξοδο Γλύφας αποτελεί το πρώτο και ευκολότερο κομμάτι της διαδρομής καθώς η κίνηση των αυτοκινήτων γίνεται στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής στον αυτοκινητόδρομο. Από το Κιλκίς μέχρι τη Θεσσαλονίκη οι επιλογές είναι τρεις: μέσω της εθνικής οδού Ευζώνων-Θεσσαλονίκης (από Νέα Καβάλα), μέσω Αγιονερίου και από τη Νέα Σάντα. Η πιο κοντινή χιλιομετρικά είναι η δεύτερη της οποίας ωστόσο το μειονέκτημα είναι ότι διέρχεται μέσα από αρκετά χωριά που συνεπάγεται και μεγαλύτερη χρονική καθυστέρηση. Μέσω της Νέας Σάντας οι οδηγοί έχουν μια επιπλέον επιβάρυνση στα καύσιμα εξαιτίας της μεγάλης ανάβασης στο Δερβένι και πλέον έχει προστεθεί και το αντίτιμο στα διόδια του Ωραιοκάστρου (1.50 ευρώ για επικαθήμενα και συρόμενα).

Φυσικά, πρέπει να θίξουμε το κακό οδικό δίκτυο, με πολλές λακκούβες και ολισθηρό οδόστρωμα, από τα διόδια των Μαλγάρων μέχρι την έξοδο της Βέροιας. Μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο Αιγαίου, στον οποίο ανήκει το κομμάτι από το Κλειδί μέχρι τις Ράχες Φθιώτιδας, το οδικό δίκτυο πλέον είναι αντίστοιχο ενός ευρωπαϊκού. Καλής ποιότητας οδόστρωμα, εξαιρετική σήμανση, φωτιζόμενες παρκίδες, οχήματα άμεσης βοήθειας, είναι μερικές από τις παροχές του. Όλα αυτά βέβαια με ένα ακριβό τίμημα καθώς οι τιμές των διοδίων είναι δυσβάστακτες πλέον για τους περισσότερους αυτοκινητιστές. Επίσης η χρονική καθυστέρηση στους σταθμούς είναι σημαντική, οπότε η καλύτερη επιλογή είναι η χρήση e way κερδίζοντας έτσι σε χρόνο και χρήμα. Από τα διόδια Μαλγάρων μέχρι την έξοδο Πελασγίας πληρώσαμε συνολικά για το συρόμενο 54,9 ευρώ, δηλαδή 0,21 λεπτά το χιλιόμετρο.

Έξοδος Γλύφας-Λιμάνι Γλύφας

Το δεύτερο κομμάτι της διαδρομής είναι αυτό από τα πλευρικά διόδια Γλύφας μέχρι το λιμάνι της Γλύφας απόστασης 14 χιλιομέτρων. Η οδήγηση πλέον γίνεται σε μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, με κακής ποιότητα οδόστρωμα, το οποίο με ένα ψιλόβροχο γίνεται ιδιαίτερα ολισθηρό. Το τελευταίο μάλιστα μέρος της διαδρομής έχει αρκετά στενά σημεία στα οποία χωράει να περάσει μόνο ένα βαρύ όχημα. Ο δρόμος αυτός χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή και εξαιτίας των γεωργικών μηχανημάτων που κινούνται στο οδόστρωμα με χαμηλή ταχύτητα. Αναμφίβολα θετική εξέλιξη αποτελεί η δημιουργία νέου δρόμου ο οποίος παρακάμπτει τον υφιστάμενο στα στενά σημεία του λίγα χιλιόμετρα πριν τη Γλύφα και πρόκειται σύντομα να δοθεί σε κυκλοφορία. Να τονίσουμε επίσης ότι η πρόσβαση στο λιμάνι γίνεται επίσης από στενό δρόμο, εντός κατοικημένης περιοχής, όπου η κίνηση των οχημάτων πρέπει να γίνεται με χαμηλή ταχύτητα.

Λιμάνι Γλύφας

Από το λιμάνι της Γλύφας πραγματοποιούνται καθημερινά έξι αναχωρήσεις πλοίων με κατεύθυνση τον Αγιόκαμπο τους χειμερινούς μήνες. Το πρώτο δρομολόγιο ξεκινάει στις 6.15 το πρωί και το τελευταίο στις 17.00. Κάθε δρομολόγιο διαρκεί περίπου μία ώρα. Από την άνοιξη προστίθενται και άλλα δρομολόγια καθώς η κίνηση είναι αυξημένη, με μεγάλο όγκο τουριστών αλλά και φορτηγών που μεταφέρουν διάφορα εμπορεύματα. Τα εκδοτήρια εισιτηρίων βρίσκονται δίπλα από το λιμάνι. Το συρόμενο για τη διαδρομή αυτή πληρώνει 75 ευρώ.

Λιμάνι Αγιοκάμπου - Ιστιαία

Το τελευταίο τμήμα της διαδρομής είναι 16 χιλιόμετρα και αποτελεί καθαρά επαρχιακό κομμάτι του οδικού δικτύου, με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και αρκετές επικίνδυνες στροφές. Το δίκτυο αυτό δέχεται καθημερινά σημαντικό όγκο οχημάτων, κυρίως από ανατροπές που δουλεύουν στην περιοχή και από φορτηγά μεταφοράς ελιών. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής είναι παραθαλάσσιο και μετά την Ιστιαία ο δρόμος συνεχίζει με κατεύθυνση την Κεντρική και Νότια Εύβοια.

Στις εγκαταστάσεις της Dunos Fruits

Η εταιρεία Dunos Fruits του Δημήτρη Τσούτσικα δραστηριοποιείται στην εμπορία φρούτων, λαχανικών καθώς και στην περισυλλογή σύκων και ελιών. Μετράει αρκετά χρόνια εμπειρίας στο χώρο και η αξιοπιστία της είναι ένα από τα βασικά πλεονεκτήματά της. Ο ιδιοκτήτης της μας μίλησε για όλη τη διαδικασία, από τη στιγμή που η ελιά βρίσκεται στο χωράφι μέχρι που φορτώνεται στο φορτηγό. «Η επιχείρησή μας διατηρεί μακροχρόνιες συνεργασίες με αγρότες της περιοχής διασφαλίζοντας έτσι ποιοτικά προϊόντα για τους πελάτες μας και κατ' επέκταση για τους καταναλωτές. Οι ελιές συλλέγονται από τα τέλη Οκτωβρίου και στη συνέχεια μεταφέρονται στις εγκαταστάσεις μας, είτε με οχήματα των αγροτών είτε με δικά μας ιδιόκτητα μέσα. Περνούν από ποιοτικούς ελέγχους και διαχωρίζονται ανάλογα με την ποικιλία και το βάρος τους. Σκοπός μας είναι να έχουμε πάντα το καλύτερο προϊόν. Οι ελιές τοποθετούνται σε μεγάλα πλαστικά παλετοκιβώτια ή μικρά τελάρα, ανάλογα με την παραγγελία, και στο τέλος φορτώνονται στο φορτηγό».

Να αναφέρουμε ότι για μεγαλύτερη ευκολία και ταχύτητα στο φόρτωμα η ρυμούλκα διαθέτει πόρτες στην μπροστινή της πλευρά έτσι ώστε να επικοινωνεί άμεσα με το φορτηγό και να μην χρειάζεται ο οδηγός να ξεκοτσάρει. Συνολικά φορτώθηκαν στο συρόμενο 900 κλούβες από 27 κιλά η κάθε μία, συνολικού βάρους 24.300 κιλών.

Επιστροφή

Ο δρόμος της επιστροφής είναι ίδιος, με καράβι από το πορθμείο Αγιοκάμπου – Γλύφας και ύστερα από τον αυτοκινητόδρομο για το Κιλκίς. Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Dimitra Α. Ε γίνεται περαιτέρω επεξεργασία της ελιάς για να προκύψει το τελικό προϊόν. Κατόπιν αποθηκεύεται στις εγκαταστάσεις της και έπειτα, ανάλογα με τις παραγγελίες τα προϊόντα αναχωρούν για τις χώρες του εξωτερικού.

Στο δια ταύτα η μεταφορά ελιάς είναι μια εποχική δουλειά η οποία δίνει αρκετό μεταφορικό έργο στα φορτηγά, τόσο των εθνικών όσο και των διεθνών μεταφορών. Ανάλογα με την παραγωγή, αν είναι καλή, τόσα περισσότερα είναι και τα δρομολόγια για τα φορτηγά. Όσον αφορά το δρομολόγιο Κιλκίς-βόρεια Εύβοια(Ιστιαία)-Κιλκίς τα τρέχοντα έξοδα (διόδια και καράβι) φτάνουν τα 259,8 ευρώ, χωρίς να υπολογίζουμε τα καύσιμα για τη διαδρομή των 640 χιλιομέτρων (πήγαινε-ελα) αλλά και τις φθορές.