Τροχοί & TIR

eVito: Δυναμική είσοδος της Mercedes-Benz στην ηλεκτροκίνηση

Διατηρώντας αναλλοίωτα τα στοιχεία που καθιέρωσαν το Vito στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού, οι άνθρωποι της Mercedes-Benz δημιούργησαν το eVito, ένα ηλεκτροκίνητο van που μας δείχνει από σήμερα
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Σάββατο 01/02/2020 - 01:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Σε δύο εκδόσεις αμαξώματος μήκους 5.140 ή 5.370 χλστ. διατίθεται το eVito.
Σε δύο εκδόσεις αμαξώματος μήκους 5.140 ή 5.370 χλστ. διατίθεται το eVito.

Διατηρώντας αναλλοίωτα τα στοιχεία που καθιέρωσαν το Vito στη συνείδηση του αγοραστικού κοινού, οι άνθρωποι της Mercedes-Benz δημιούργησαν το eVito, ένα ηλεκτροκίνητο van που μας δείχνει από σήμερα πώς θα εκτελούνται στο εγγύς μέλλον οι «πράσινες» μεταφορές-διανομές, δίχως να επιβαρύνεται το περιβάλλον των σύγχρονων πόλεων. Και όλα αυτά, με το γόητρο που προσδίδει το «αστέρι» στη μάσκα του οχήματος…

Το eVito είναι το πρώτο ηλεκτρικό βαν της Mercedes-Benz Vans που πέρασε στο στάδιο της μαζικής παραγωγής, με την εταιρεία να ετοιμάζεται να λανσάρει την αντίστοιχη έκδοση και για το νέο Sprinter, σχεδιάζοντας παράλληλα τον πλήρη «εξηλεκτρισμό» της γκάμας της. Η εμπορική πορεία του eVito έχει ξεκινήσει ήδη στις πρώτες αγορές της Ευρώπης, με τη διάθεσή του να προγραμματίζεται στη χώρα μας εντός του έτους, αλλά σε άγνωστες προς το παρόν τιμές.

Το eVito Van έχει μικτό βάρος 3,2 τόνων και θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις μήκους και μεταξονίου (Long - L2H1 και Extra Long - L3H1), ενώ θα ακολουθήσει και η επιβατική έκδοση eVito Tourer των 8+1 θέσεων. Σε ό,τι αφορά στην έκδοση μεταφοράς προϊόντων, αυτή είναι αποκλειστικά προσθιοκίνητη και προσφέρει τον ίδιο όγκο χώρου φόρτωσης με τις συμβατικές εκδόσεις, καθώς οι μπαταρίες έχουν τοποθετηθεί κάτω από το πάτωμα του οχήματος. Ωστόσο, λόγω του αυξημένου βάρους της ηλεκτρικής γραμμής κίνησης, το ωφέλιμο φορτίο φτάνει έως τα 1.015 κιλά στην έκδοση Long και εμφανίζεται μειωμένο σε σχέση με τις diesel εκδόσεις (έκδοση Long: έως 1.349 κιλά), ένα στοιχείο που σίγουρα θα πρέπει να συνυπολογίσουν οι υποψήφιοι αγοραστές του οχήματος.

Σε κάθε περίπτωση, στο πλαίσιο της πρώτης παρουσίασης του eVito στην Ελλάδα, είχαμε την ευκαιρία να το οδηγήσουμε τόσο σε αστικό περιβάλλον όσο και στον αυτοκινητόδρομο, προκειμένου να διαπιστώσουμε πόσο «ώριμο» τεχνολογικά είναι το νέο ηλεκτρικό βαν της Mercedes-Benz.

Τόσο ίδιο μα και τόσο διαφορετικό

Καταρχάς, κοιτώντας το eVito εξωτερικά, δύσκολα θα καταλάβει κανείς τον ιδιαίτερο χαρακτήρα του οχήματος, αν και το αυτοκίνητο της δοκιμής φώναζε από μακριά το «ποιόν» του, μέσω αυτοκόλλητων γραφικών. Από εκεί και πέρα, οι περισσότερο παρατηρητικοί θα εντοπίσουν ένα μικρό πορτάκι στη βάση της πόρτας του οδηγού, το οποίο φιλοξενεί τη θύρα φόρτισης του οχήματος.

Οικεία είναι η ατμόσφαιρα και στο εσωτερικό του ηλεκτρικού Vito, με τον πίνακα οργάνων να είναι φυσικά νέος και συμβατός με τον ηλεκτρικό «χαρακτήρα» του οχήματος, καθώς εκεί απεικονίζεται η κατάσταση της φόρτισης, η διαθέσιμη αυτονομία, το «Power meter» αντί του στροφόμετρου, όπως και τα προγράμματα οδήγησης και ανάκτησης ενέργειας. Νέος είναι και ο διακόπτης επιλογής των τριών προγραμμάτων οδήγησης, ο οποίος βρίσκεται στην κεντρική κονσόλα. Κατά τα λοιπά, επικρατεί η γνωστή ποιοτική εικόνα που απαντάται σε όλα τα μοντέλα της Mercedes-Benz Vans, με τα χρησιμοποιούμενα υλικά και τη συναρμογή να είναι υπεράνω κριτικής, κάτι που ισχύει και για τα επίπεδα εργονομίας.

Οι διαφορές ξεκινούν μόλις ο οδηγός περιστρέψει το κλειδί και αντικρίσει στο ταμπλό την ένδειξη «READY», καθώς τότε το όχημα είναι έτοιμο να εκκινήσει δίχως τον παραμικρό θόρυβο. Το μόνο που έχει να κάνει ο οδηγός είναι να πατήσει το πεντάλ του φρένου, να απελευθερώσει το χειρόφρενο και να επιλέξει τη θέση «D» στο αυτόματο κιβώτιο μονής σχέσης που στέλνει την κίνηση στους εμπρόσθιους τροχούς.

Τρία προγράμματα οδήγησης

Κατά την εκκίνηση, ενεργοποιείται αυτόματα το πρόγραμμα οδήγησης «Ε», που προσφέρει έναν συνδυασμό οικονομίας, απόδοσης και αυτονομίας (έως και 189 χλμ.). Αναλυτικότερα, το πιο οικονομικό από τα προγράμματα οδήγησης του eVito είναι το «Ε+», μέσω του οποίου η απόδοση του κινητήρα περιορίζεται στους 94 ίππους ισχύος και στα 270 Nm ροπής, γεγονός που μεγιστοποιεί την αυτονομία του οχήματος. Από την άλλη, μειωμένη είναι η απόδοση των συστημάτων θέρμανσης και κλιματισμού του οχήματος.

Η μέγιστη απόδοση του ηλεκτροκινητήρα (114 hp, 300 Nm) επιτυγχάνεται στα άλλα δύο προγράμματα, τα «Ε» και «C». Σε ό,τι αφορά στο οικονομικό πρόγραμμα «Ε», η αυτονομία βρίσκεται σε μια μέση τιμή και παραμένει η μειωμένη απόδοση της ψύξης/θέρμανσης. Αντιθέτως, στο πρόγραμμα «C» η οδηγική συμπεριφορά είναι πιο δυναμική, η απόδοση του κλιματιστικού και του καλοριφέρ δεν επηρεάζεται, ενώ η αυτονομία είναι μειωμένη έναντι της επιλογής «Ε».

Ανάκτηση ενέργειας και οδήγηση με ένα πεντάλ



Το πιο εντυπωσιακό, ίσως, στοιχείο του eVito είναι οι δυνατότητες ανάκτησης της κινητικής ενέργειας (recuperation) που προσφέρει κατά την επιβράδυνση. Το ηλεκτρικό van της Mercedes-Benz διαθέτει τέσσερα προγράμματα ανάκτησης ενέργειας, τα οποία ο οδηγός επιλέγει μέσω των «shift paddles» που βρίσκονται πίσω από το τιμόνι, με το όχημα να εκκινεί πάντα με την επιλογή «D-». Η λειτουργία αυτή προσφέρει το μέγιστο επίπεδο ανάκτησης ενέργειας και άρα επιβράδυνσης (-1,5 μ./δλ.2), κάτι που στην πράξη σημαίνει πως όταν ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το γκάζι, το αυτοκίνητο «γονατίζει» και δεν υπάρχει λόγος να πατήσει το φρένο, δίνοντάς του τη δυνατότητα να οδηγεί ουσιαστικά «με ένα πεντάλ».

Επιπλέον, «D» ονομάζεται το κανονικό πρόγραμμα recuperation (-1 μ./δλ.2) και «D+» το ελάχιστο (-0,5 μ./δλ.2). Όσοι χρήστες δεν επιθυμούν καμία ανάκτηση ενέργειας, έχουν την επιλογή «D++» (0 μ./δλ.2) όπου το αυτοκίνητο κινείται σαν να ρολάρει με νεκρά σχέση στο κιβώτιό του. Σημειώνεται, πως κατά τους χειμερινούς μήνες τα επίπεδα ανάκτησης ενέργειας δεν θα πρέπει να αλλάζονται κατά τη διάρκεια της οδήγησης, διότι υπάρχει ο κίνδυνος αλλαγής της οδικής συμπεριφοράς του οχήματος (π.χ. απώλεια πρόσφυσης, ολίσθηση σε βρεγμένο οδόστρωμα κ.α.).

Απολαυστικό στην οδήγηση

Έχοντας πλήρως φορτισμένες τις μπαταρίες του eVito των 41 kWh, μια διαδικασία που διαρκεί έξι ώρες στο Mercedes-Benz Wall Box Type 2 των 7,2 kW (δεν προσφέρεται επιλογή ταχείας φόρτισης), ξεκινήσαμε για τη σύντομη οδηγική μας επαφή με το όχημα. Όπως σε όλα τα μοντέλα της γερμανικής μάρκας, απροβλημάτιστη είναι η ποιότητα κύλισης, η λειτουργία της ανάρτησης και η αίσθηση των συστημάτων διεύθυνσης και πέδησης. Αυτό, όμως, που πραγματικά εντυπωσιάζει σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, είναι η λειτουργία των προγραμμάτων οδήγησης και ανάκτησης ενέργειας, με την κάθε επιλογή πραγματικά να μεταμορφώνει το όχημα. Ειδικά στο μέγιστο πρόγραμμα recuperation «D-», το eVito επιβραδύνει άκρως αποτελεσματικά, μια διαδικασία που μόλις συνηθίσει οδηγός, μειώνει στο ελάχιστο τη χρήση του πεντάλ των φρένων, γεγονός που όχι μόνο καθιστά την οδήγηση πιο άνετη, αλλά επιπλέον συμβάλλει στον περιορισμό των φθορών του συστήματος πέδησης. Ακόμα, όπως συμβαίνει σε όλα τα ηλεκτρικά οχήματα, οι ρυθμοί επιτάχυνσης του eVito είναι -για τα μέτρα της κατηγορίας- καταιγιστικοί, καθώς η ροπή των 300 Nm είναι διαθέσιμη με το πρώτο πάτημα του πεντάλ του γκαζιού.

Σε κάθε περίπτωση, είτε κάποιος είναι επιφυλακτικός με τα ηλεκτρικά οχήματα είτε όχι, στο εγγύς μέλλον δεν θα τίθεται καν θέμα επιλογής, ειδικά για τα οχήματα που δραστηριοποιούνται εντός αστικού περιβάλλοντος. Υπό αυτή την έννοια, η Mercedes-Benz λανσάροντας το eVito και έχοντας ήδη έτοιμο το ηλεκτρικό Sprinter, τοποθετείται μεταξύ των πρώτων στην αγορά των ηλεκτρικών van, καθιστώντας εαυτόν βασικό «παίκτη» της ηλεκτροκίνησης των επαγγελματικών οχημάτων.

PreviousNext