Αν θες να ξεκινήσεις δρομολόγιο από το Μόναχο, καλύτερα να αποφύγεις να βρεθείς στην άουτομπαν στις 5:45 το πρωί, μια ομιχλώδη ημέρα όπως κάναμε εμείς. Η κίνηση είναι ήδη πυκνή, και τα μάτια σχεδόν πονάνε από τη συγκέντρωση προκειμένου να διακρίνεις τα σχήματα των οχημάτων σε συνθήκες μηδενικής σχεδόν ορατότητας. Τα ωράρια και το χρονοδιάγραμμα της δοκιμής όμως, δεν μας αφήνουν άλλες επιλογές. Είχαμε στα χέρια μας το πρώτο FH με καμπίνα XXL για δοκιμή, κι αυτό μας αρκούσε. Η πιο ευρύχωρη καμπίνα ευρωπαϊκού τράκτορα είναι κατά 25 ολόκληρα εκατοστά πιο μακριά από την Globetrotter XL, και τίγκα σε αξεσουάρ όπως καφετιέρα, φούρνο μικροκυμάτων, και πολύ ωφέλιμο όγκο, ο οποίος αξιοποιήθηκε εκεί που έπρεπε. Το κρεβάτι έχει μήκος, και, κυρίως πλάτος υπέρδιπλου οικιακού.

Όταν κοιτάς το επιβλητικό Volvo από το πλάι, καταλαβαίνεις αμέσως ότι, είναι μεγαλύτερο από τα συνηθισμένα FH, αλλά δυσκολεύεσαι να προσδιορίσεις πού ακριβώς έγινε η… προσθετική χειρουργική. Η επιμήκυνση λοιπόν της καμπίνας κρύβεται πίσω από τα πλαϊνά σπόιλερ του κουβουκλίου. Με το που θα μπεις στην καμπίνα, η διαφορά γίνεται άμεσα αντιληπτή, με την αίσθηση ευρυχωρίας να προδιαθέτει τον οδηγό ότι θα έχει ένα ευχάριστο ταξίδι. Το στρώμα του κρεβατιού σε προκαλεί σχεδόν να βγεις σε κάποιο ΣΕΑ για να το ευχαριστηθείς: με μήκος σχεδόν 220 εκατοστά και πλάτος 107 εκατοστά, με νέου τύπου ελατήρια, και λειτουργία ανάκλισης για να ευχαριστηθείς μια ταινία από το φλατ μόνιτορ του Volvo, σε κάνει να αδημονείς για το επόμενο σημείο ανάπαυσης.

Το μεγαλύτερο FH όλων των εποχών

Όλα τα παραπάνω μοιάζουν ονειρικά για τους διεθνομεταφορείς: Ο επιβλητικός Σουηδός αν συνδυαστεί με ένα τυπικό τρέιλερ υπερβαίνει τις νόμιμες στην Ε.Ε. διαστάσεις κατά 900 χιλιοστά –κανένας αστυνομικός δεν υπάρχει περίπτωση να δείξει κατανόηση στη διάρκεια κάποιου ελέγχου. Αυτός είναι και ο λόγος που η Volvo Trucks μας έδωσε ένα τριάξονο XXL με φούσκες παντού και κοντό σιλοφόρο/βυτίο, ώστε να μείνουμε εντός των νόμιμων ορίων.

Αυτή τη φορά φορτώσαμε άμμο μόνο για τη δοκιμή των 1.600 χιλιομέτρων έως το Γκέτεμποργκ, σε αυτοκινητόδρομους και με πλοίο. Εκεί, στην έδρα της Volvo Trucks, θέλουμε να συναντήσουμε τους υπεύθυνους μηχανικούς σχεδίασης και ανάπτυξης της καμπίνας XXL, η οποία στην πραγματικότητα σχεδιάστηκε αποκλειστικά για την αυστραλιανή αγορά των (εξωφρενικά) μεγάλων αποστάσεων. Κάπου στην πορεία, τα στελέχη του κατασκευαστή άρχισαν να δελεάζονται με την ιδέα κατασκευής ενός αντίστοιχου μοντέλου για την Ευρώπη, και το αποτέλεσμα είναι το Volvo αυτό της δοκιμής μας.

Το μεγαλύτερο Volvo όλων των εποχών με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα διεύθυνσης VDS στην τελευταία, βελτιωμένη του εκδοχή, το προγνωστικό σύστημα I-See, κι ένα πλήθος υπέρ-εξελιγμένων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης, κάνει την οδηγική εμπειρία απολαυστική. Ο ισχυρός εξακύλινδρος κινητήρας 13 λίτρων ωθεί με άνεση το συρμό προς τη Σκανδιναβία με 540 hp και μέγιστη ροπή 2600 Nm, και με μικτό στους 40 τόνους ξεμπερδεύουμε με λόφους κι ανηφόρες με πολύ υψηλές μέσες ωριαίες ταχύτητες. Το σύστημα διαρκούς πέδησης (ριτάρντερ) της Voith και το μηχανόφρενο VEB+ απελευθερώνουν τεράστια συνδυαστική ιπποδύναμη 1122 hp κάνοντας την επιβράδυνση να είναι τόσο δυνατή και άριστα προοδευτική, ώστε η χρήση των συμβατικών φρένων να είναι περιττή.

Στα πρώτα λίγα χιλιόμετρα προς τα βόρεια πριν το Holledau, με μερικές ήπιες ανηφορικές κλίσεις αυτοκινητόδρομου, το I-See αναλαμβάνει τη βέλτιστη αλλαγή σχέσεων στο κιβώτιο ταχυτήτων, με χαρακτηριστική γκαζιά λίγο πριν την κορυφή της ανάβασης, αρκετή ώστε να προσφέρει επαρκή κινητική ενέργεια για να ρολάρεις για μεγάλη απόσταση στη συνέχεια. Η ελεύθερη κύλιση των τροχών ονόματι I-Roll αφήνει το Volvo να κινείται ανεμπόδιστα, με ελάχιστη, σχεδόν μηδενική κατανάλωση έως ότου το φρένο κινητήρα VEB+ παρέμβει για να σε κρατήσει (αυτόματα) στο προκαθορισμένο (από τον οδηγό) άνω όριο ταχύτητας κίνησης, για να γλιτώσεις την υπέρβαση.

Άλλωστε, το Volvo είναι ένα τα πιο γρήγορα στις ανηφόρες οχήματα που έχουμε δοκιμάσει –όχι μόνο χάρη στο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, το οποίο σε κάνει να πιστεύεις πως δεν υπάρχουν κενά στην παροχή ισχύος ανάμεσα στις αλλαγές σχέσεων, καθώς αυτές είναι αστραπιαίες, αλλά και στον ισχυρό 13λιτρο κινητήρα των 540 HP που σε κάνει να αναρωτηθείς αν και κατά πόσο μπορεί να υπερέχει ο αντίστοιχης ιπποδύναμης κινητήρας των FH 16.

Ρυθμίσεις απόκρισης για το σύστημα διεύθυνσης

Στην αούτομπαν Α9 κοντά στη Νυρεμβέργη, οι ανηφόρες έχουν τελειώσει, και το FH κυλάει με αυτοπεποίθηση και μια απόκοσμη ησυχία στην καμπίνα μέχρι τη Λειψία, όπου και αποφασίζουμε να δοκιμάσουμε τα φημισμένα πιάτα του εστιατορίου Fichtelgebirgshof Kauper στο ΣΕΑ του Himmelkron. Αν βρεθείτε κοντά, φροντίστε να περάσετε κάποιες από τις ώρες ανάπαυσης εκεί και θα με θυμηθείτε, το φαγητό είναι πολύ γευστικό, οι μερίδες πλούσιες και οι τιμές φιλικές για τους οδηγούς.

Οι επόμενες τέσσερις ώρες από Λειψία προς Λίντε κυλούν με μέτρια κυκλοφορία, και απαράμιλλη άνεση: η φουσκάτη ανάρτηση βοηθάει σε αυτό, ακόμη και με ελαστικά πλάτους 385 στον εμπρός άξονα, χωρίς μάλιστα να θυσιάζεται η ακρίβεια του συστήματος διεύθυνσης.

Σε οποιαδήποτε άλλη περίσταση, το τιμόνι θα είχε πλαδαρή, σπογγώδη αίσθηση, όχι όμως και με το εκπληκτικό σύστημα VDS. Στην τελευταία του γενιά, προσφέρει δυνατότητα ρυθμίσεων στον οδηγό, από χαλαρή έως τελείως «σφιχτή». Το τι θα κάνεις είναι θέμα προσωπικού γούστου.

Στην πιο απαλή ρύθμιση τα ηλεκτρονικά επιτρέπουν στους τροχούς του εμπρός άξονα να γυρίζουν ελάχιστα αριστερά/δεξιά, και να επανέρχονται φυσικά άμεσα, ενώ στην πιο σκληρή, νιώθεις το Volvo να σφίγγει ολόκληρο. Μετά από πειραματισμούς αποφασίσαμε ότι, η χρυσή τομή είναι η μεσαία ρύθμιση. Για το VDS έχουμε αφιερώσει ολόκληρα άρθρα, στο δρόμο πάντως, το μεγάλο του ατού είναι το πόσο γρήγορα σε καλομαθαίνει –αν το χρησιμοποιήσεις, τα απλά υδραυλικά συστήματα διεύθυνσης θα σου φαίνονται παρωχημένα.

Γενικά, το Volvo κάνει τον οδηγό να αισθάνεται, και εν πολλοίς να είναι, προνομιούχος. Κάθε του πτυχή είναι σοφιστικέ και ραφιναρισμένη. Η επιτάχυνση από στάση είναι δυνατή, αλλά γίνεται μοναδική χάρη στο διπλοσυμπλεκτικό κιβώτιο που κάνει το FH να επιταχύνει σαν ηλεκτρικό όχημα, χωρίς τα «γκαπ» των αλλαγών. Τα φρένα, αν σώνει και καλά πρέπει να τα χρησιμοποιήσεις, είναι τα πιο καλορυθμισμένα της αγοράς, κι ό,τι περιμένεις πως θα συμβεί στο πάτημα, αυτό γίνεται σε αποτελεσματικότητα, με την αίσθηση να αγγίζει το τέλειο.

Η ορατότητα είναι επίσης η κορυφαία της αγοράς χάρη στο σχεδιασμό των πλαϊνών παραθύρων και των εξωτερικών καθρεπτών με τους πιο λεπτούς βραχίονες που υπάρχουν. Τα χειριστήρια δείχνουν μοντέρνα, οι ενδείξεις στον πίνακα οργάνων είναι ευανάγνωστες, και μόνα σημεία κριτικής είναι οι μοχλοδιακόπτες στα δεξιά του τιμονιού, που είναι πολλοί, και της 7ιντσης TFT οθόνης που πλέον δείχνει τα χρονάκια της. Ο διάκοσμος δεν έχει την πολυτελή υφή κάποιων ανταγωνιστών, αλλά το σκανδιναβικό ντιζάιν σε αποζημιώνει με τη διακριτική, μίνιμαλ ευφυΐα που το χαρακτηρίζει. Σαν στο σπίτι σου

Το κάθισμα του οδηγού έχει ικανό εμβαδό, πλούσιο αφρώδες, εξαιρετική στήριξη και πολλές δυνατότητες ρύθμισης. Όσο, για τον χώρο ανάπαυσης, η δοκιμή θα ήταν ελλιπής χωρίς να πάρουμε έναν υπνάκο στο king size κρεβάτι. Η δοκιμή του νέου κρεβατιού βρίσκεται στην ατζέντα μετά το προτεινόμενο δείπνο στο Linther Hof. Το παραδοσιακό εστιατόριο στη μικρή πόλη Linthe, περίπου 70 χιλιόμετρα νότια του Βερολίνου, προσφέρει επίσης φθηνά καταλύματα διανυκτέρευσης για ταξίδια χωρίς XXL .... Εάν ρωτήσετε, μπορείτε να σταθμεύσετε στη μέση του χωριού – για να αποφύγετε το χάος του θορυβώδους, υπερπλήρους από φορτηγά με καπαρωμένες συνέχεια θέσεις στάθμευσης BAB . Απέχει μόλις ένα χιλιόμετρο από την αούτομπαν, και πιστέψτε μας, αξίζει τον κόπο. Το υπνοδωμάτιο του XXL, είναι άλλος κόσμος σε σχέση με το πλάτους 90 εκατοστών κρεβάτι των XL και το στρώμα με τα ελατήρια του μεγάλου Volvo είναι μάννα εξ ουρανού. Αυτό που δεν φαίνεται στις φωτογραφίες, και για πρώτη φορά βιώσαμε σε φορτηγό, είναι το γεγονός ότι, στο XXL μπορείς ακόμη και να γυρίσεις, να αλλάξεις δηλαδή, πλευρά, χωρίς να κοπανήσεις τους ώμους σου στο πίσω τοίχωμα της καμπίνας. Στη διαμόρφωση του οχήματος της δοκιμής, με ένα κρεβάτι, η Volvo έχει καθιερώσει την ύπαρξη μιας τεράστιας ραφιέρας –η οποία έχει πλέον αντιγραφεί από τους ανταγωνιστές– με συρόμενο κάλυμμα, στην οποία ο οδηγός μπορεί να αποθηκεύσει σακ βουαγιάζ, ρούχα, τρόφιμα, ή ακόμη και να τοποθετήσει ένα φούρνο μικροκυμάτων.

Το επόμενο πρωί, το συμπέρασμα είναι ξεκάθαρο: δεν έχουμε κοιμηθεί ποτέ τόσο καλά σε κανένα φορτηγό, όσο στη XXL σουηδική έπαυλη. Και δεν είναι μόνο το γενναιόδωρων διαστάσεων κρεβάτι και το απίθανο στρώμα που εξασφαλίζουν έναν χορταστικό ύπνο. Η αθόρυβη, και ανεξάρτητη από τον κινητήρα βοηθητική θέρμανση, δημιούργησε ένα ιδανικό περιβάλλον. Ξεκούραστοι και με όρεξη για χιλιόμετρα, βγαίνουμε στον περιφερειακό του Βερολίνου με κατεύθυνση το Αμβούργο. Και οι δύο μεγάλες πόλεις περνούν γρήγορα, σχεδόν κινηματογραφικά από το παρμπρίζ, μέχρι που ψάχνοντας στο σύστημα πλοήγησης για τη συντομότερη διαδρομή για να παρακάμψουμε το Αμβούργο, οι ενδείξεις μας βγάζουν στο… κέντρο της πόλης. Το I-Shift Dual Clutch και το VDS τιμόνι είναι πραγματικά αγχολυτικά, και ξεγλιστράμε από το πηγμένο κέντρο της πόλης χωρίς κόπο.

Στις βόρειες θάλασσες

Λίγο πριν από το Κίελο, 1.000 χιλιόμετρα από το σημείο όπου παραλάβαμε το Volvo, το FH 540 ξεπαστρεύει την τελευταία μεγάλη ανηφόρα, και τα μετρητικά όργανα δείχνουν μέση κατανάλωση 27 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα. Ανεβαίνουμε τη ράμπα του «Stena Germanica», το οποίο κινείται από τέσσερις μεγάλους οκτακύλινδρους κινητήρες ισχύος 31.300 ίππων. Το νυχτερινό ταξίδι θα μας βγάλει στο Γκέτεμποργκ. Αφού το φορτηγό είναι στη θέση του, μπορείτε να απολαύσετε αμέσως τις ανέσεις του πλοίου, και την παγωμένη ομορφιά της Βαλτικής και της Βόρειας Θάλασσας. Το 14,5 ωρών θαλάσσιο ταξίδι με το σύγχρονο RoPax μήκους 240 μέτρων φέρυ μποτ κοστίζει περίπου 700 ευρώ για ένα τυπικό φορτηγό με οδηγό, ο οποίος μπορεί να απολαύσει το ταξίδι στις τακτοποιημένες και πεντακάθαρες, ατομικές καμπίνες καθώς και δείπνο, το οποίο συμπεριλαμβάνεται στην τιμή. Με το φέρυ, εξοικονομείτε περίπου 700 χιλιόμετρα νυχτερινής οδήγησης, δέκα ώρες χρόνου οδήγησης με διόδια και κόστος καυσίμου - και επιπλέον έχετε κερδίσει μια ολόκληρη εργάσιμη ημέρα.

Συμβουλή: Εκτός υψηλής σεζόν, όταν το πλοίο δεν είναι φουλ σε κρατήσεις, μπορείτε να πάρετε μια αναβάθμιση καμπίνας ή μια δεύτερη καμπίνα για τον επιβάτη με μια μικρή επιπλέον χρέωση κατά το check in. Αυτό πάντως που θα εκτιμήσετε στο Κίελο είναι η φιλικότητα και ο σεβασμός του προσωπικού προς τον επαγγελματία οδηγό –εδώ, αντιμετωπίζεσαι ως πελάτης υψηλών απαιτήσεων, και το επίπεδο του σέρβις είναι εξαιρετικό. Το πρωί κάθομαι πάλι στη θέση οδήγησης του FH XXL. Το σουηδικό θωρηκτό λες κι αισθάνεται ήδη πως πατάει σε πάτρια εδάφη, αρπάζει στο παραμικρό άγγιγμα του γκαζιού του καθώς κυλάει πάνω στην –όσες φορές και να την έχεις δει– εξωπραγματική κρεμαστή γέφυρα Älvsborgs κατά μήκος του λιμανιού προς την έδρα της Volvo Trucks, όπου το ταξίδι φτάνει στο τέλος του.

Το king-size κρεβάτι του XXL παραμένει κρύο μετά από τρεις πυκνές ημέρες ημέρες οδήγησης. Καθώς αντικρίζω γνώριμα πρόσωπα από την ομάδα των οδηγών-δοκιμαστών της Volvo Trucks στο πάρκινγκ, αισθάνομαι πως μόλις ολοκλήρωσα ένα από τα ωραιότερα δρομολόγια της ζωής μου.

tehnika_0_0.png

tehnika_1_0.png

Το μέγεθος μετράει: η ιστορία της εξέλιξης του XXL

Αναμενόμενα σχεδόν, η ιστορία της δημιουργίας της καμπίνας XXL ξεκινάει στην Αυστραλία. Στην Ωκεανία δραστηριοποιούνται σχεδόν δυο ντουζίνες μάρκες, και ο ανταγωνισμός μεταξύ ευρωπαϊκών, αμερικάνικων και ιαπωνικών φορτηγών είναι λυσσαλέος. Είκοσι χρόνια πριν, η Kenworth αρχίζει να πουλάει στην περιοχή το μοντέλο Κ200, το οποίο διέθετε κρεβάτι με στρώμα πλάτους 107 εκατοστών, φέρνοντας Ιάπωνες και Ευρωπαίους κατασκευαστές σε απελπισία, αφού ούτε κατά διάνοια μπορούσαν να προσφέρουν αντίστοιχο χώρο ανάπαυσης. Άπαντες λοιπόν μπήκαν στα σχεδιαστήρια, προσπαθώντας να βρουν απάντηση στον μπελά με το λογότυπο της Kenworth, που έκλεβε συνεχώς ταξινομήσεις.

Έπρεπε ωστόσο, να φτάσουμε στο 2006, έως ότου οι μηχανικοί της Volvo Trucks Αυστραλίας, στη γραμμή συναρμολόγησης στο Γουάκολ του Κουίνσλαντ να βρουν την κατάλληλη λύση. Τότε ακριβώς, μετά από δύο χρόνια εξαντλητικών δοκιμών εξέλιξης στις εσχατιές της τεράστιας χώρας, η Volvo παρουσίασε την απάντηση στο αίτημα των πελατών της για μεγαλύτερο χώρο ανάπαυσης, με την παρουσίαση της καμπίνας XXL πρώτης γενιάς. Επρόκειτο για μια προσαρμογή των πλαϊνών πάνελ του εμπρός μέρους του «μουράτου» Volvo VNL, στα κεκλιμένα παράθυρα του FH της εποχής, και κέρδος 25 περίπου εκατοστά, που αρκούσε ακόμη και για την όχι και τόσο μεγάλη καμπίνα των Volvo προηγούμενης γενιάς.

Οι οδηγοί στην Αυστραλία οδηγούν πάνω από 13 ώρες την ημέρα, και συμβιβασμοί στο χώρο ανάπαυσης απλά δε γίνονται ανεκτοί από την αγορά. Η δομή της καμπίνας παρέμεινε απαράλλαχτη από το A-pillar έως το B-pillar, προκειμένου να συγκρατηθούν τα κόστη εξέλιξης. Με μόλις 80 κιλά έξτρα βάρος, η οδική συμπεριφορά των 60τονων οχημάτων εύλογα δεν επηρεάστηκε. Το (εμπορικό) θέμα ωστόσο, ήταν άλλο: για να κερδηθούν τα επιπλέον πολύτιμα εκατοστά στο εσωτερικό, το τέντωμα στο εξωτερικό της XXL έφτασε τα 90 εκατοστά, οπότε αυτόματα ο υπερμεγέθης τράκτορας μήκους 3,63 μέτρων «έχανε» την ευρωπαϊκή αγορά λόγω νομοθεσίας. Οι ελάχιστες, εκτός Αυστραλίας, ταξινομήσεις ήταν στη Νορβηγία όπου, ο συνδυασμός ελκυστήρα-ρυμουλκούμενου επιτρέπεται να φτάνει τα 19,5 μέτρα. Κάπως έτσι, η Volvo κατόρθωσε να πουλήσει 160 μονάδες στη σκανδιναβική χώρα.

Η ελπίδα πεθαίνει τελευταία

Τα χρόνια περνούσαν, αλλά οι Αυστραλοί που φημίζονται για την αισιόδοξη επιμονή τους, δεν το έβαζαν κάτω, και οι μηχανικοί της Volvo Αυστραλίας «πίεζαν» τους συναδέλφους τους στα κεντρικά να ενσωματώσουν την XXL στην κανονική γραμμή παραγωγής στην Ουμέα στη βόρεια Σουηδία. Με το λανσάρισμα της νέας γενιάς FH το 2012 η παραγωγή της XXL μπήκε στον πάγο. Η παλιά διαδικασία παραγωγής με τα εξαρτήματα από το VNL ήταν αδύνατο να προσαρμοστεί στις νέες διαστάσεις της ολοκαίνουργιας σειράς καμπινών. Οι Αυστραλοί συνέχισαν τις οχλήσεις, και την άνοιξη του 2019 παρουσιάστηκε το μοντέλο της τρέχουσας γενιάς XXL. Για το νέο μοντέλο ήταν πλέον απαραίτητη η πανάκριβη διαδικασία εξέλιξης από λευκό χαρτί. Ο υπεύθυνος προϊόντος Lars Franck πέτυχε το ακατόρθωτο: ολοκλήρωσε το υπέρ-απαιτητικό πρότζεκτ σε λιγότερο από 18 μήνες. Καλά θα πείτε, 18 ολόκληροι μήνες για ένα… «ξεχείλωμα;» Κι όμως, από τη στιγμή που η XXL κατασκευάζεται πλέον στη Σουηδία, πρέπει να πληροί τις ίδιες ακριβώς προδιαγραφές με τις νορμάλ καμπίνες, και να ανταποκρίνεται με την ίδια ανθεκτικότητα ακόμη και στα κρας τεστ (δοκιμές πρόσκρουσης).

Όσοι τολμηροί, προσέλθετε

Ο μεγαλύτερος, και ακριβότερος γρίφος, ήταν να ενσωματωθεί μια τόσο εξειδικευμένη κατασκευή στην κανονική παραγωγή. Σήμερα, όταν κατασκευάζεται μία XXL, χτίζεται πάνω σε μία μεγάλη κανονική καμπίνα FH, της οποίας το πίσω τοίχωμα «μαρκάρεται» και αφαιρείται και μετά αρχίζουν ενισχύσεις στα C-pillar (οπίσθια, τελευταία κολώνα), την οροφή και τα (μακρύτερα κατά 25 εκ.) πλαϊνά τοιχώματα. Μόνο όταν τελειώσουν όλα αυτά συγκολλείται το πίσω τοίχωμα με την υπόλοιπη καμπίνα. Κάποιες ρυθμίσεις στα πλαϊνά φλαπς και στη μακρύτερη πλέον εισαγωγή ολοκληρώνουν την κατασκευή του μεγαλύτερου FH.

Μετά από όλα αυτά τα κοστοβόρα και περίπλοκα, τοποθετείται το στρώμα των 1067 x 2130 χιλιοστών, κάτω από το οποίο οι αποθηκευτικοί χώροι έχουν αυξηθεί στην απίστευτη τιμή των 600 λίτρων (συν 50 λίτρα σε σχέση με «νορμάλ» FH). Δυστυχώς, οι κανονισμοί της Ε.Ε. δεν επιτρέπουν τη μαζική χρήση του FH XXL από τους Ευρωπαίους μεταφορείς – πάνω από το 80% των οχημάτων που κατασκευάζονται στη Σουηδία κατευθύνονται στην Αυστραλία. Έχει αυξηθεί ωστόσο το ενδιαφέρον σε Δανία, Νορβηγία και Σουηδία όπου κατευθύνεται το υπόλοιπο 20%. Στην υπόλοιπη Ευρώπη, οι παραγγελίες είναι δυστυχώς ελάχιστες, και είναι κρίμα, αφού μόνο σε αμερικάνικο Volvo μπορείς να κοιμηθείς, ή να δουλέψεις πιο άνετα απ’ ότι στο FH XXL. Αν πάντως νιώθετε περιπετειώδεις, και μπορείτε να δουλέψετε με κοντό βυτίο, μπορείτε να παραγγείλετε το XXL. Υπολογίστε 15.000 ευρώ επιβάρυνση και μόλις 84 κιλά πέναλτι σε ωφέλιμο φορτίο. Μικρό το τίμημα, για ανάπαυση πολλών αστέρων.