Στο καθεστώς TIR μπήκε πρόσφατα ο εμπορικός διάδρομος, που συνδέει την Κιργιζία (Κιργιστάν), το Τατζικιστάν, το Αφγανιστάν και το Ιράν.

Οι μεταφορικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εν λόγω διαδρομή -που είναι γνωστή και ως «ΚΤΑΙ» από τα αρχικά των τεσσάρων χωρών της κεντρικής και νοτιοδυτικής Ασίας- αναμένεται να έχουν σημαντικά οφέλη τόσο σε χρόνο όσο και σε κόστος.

Η πρώτη πιλοτική μεταφορά TIR ξεκίνησε από το ιρανικό λιμάνι του Μπαντάρ Αμπάς και συνέχισε στο Αφγανιστάν, όπου οι τελωνειακές περίμεναν να χαιρετήσουν το κομβόι. Δίχως απρόοπτα, τα φορτηγά έφτασαν στον τελικό τους προορισμό, στην πρωτεύουσα του Τατζικιστάν, Ντουσάνμπε (ή Δουσάμβη).

Σημειώνεται πως η εν λόγω εμπορική διαδρομή εξυπηρετεί το Μπαντάρ Αμπάς, ένα από τα 100 μεγαλύτερα λιμάνια του κόσμου. Επιπλέον, κατά μήκος του διαδρόμου ζουν πάνω από 128 εκ. άνθρωποι και το συνδυασμένο συνολικό ΑΕΠ ισούται με σχεδόν μισό τρισ. δολάρια, γεγονός που είναι ενδεικτικό των εμπορικών προοπτικών στην περιοχή.

Συνδυασμένες μεταφορές TIR με Ινδία

Στο μεταξύ, στην ευρύτερη περιοχή πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνδυασμένη μεταφορά υπό το καθεστώς TIR, που ανοίγει τη σύνδεση μεταξύ Ινδίας, Ιράν και Αφγανιστάν. Συγκεκριμένα, μεταφορική εταιρεία της Ινδίας ανέλαβε τη μεταφορά εξαρτημάτων γραμμής παραγωγής εργοστασίου. Το πιλοτικό ταξίδι κράτησε συνολικά επτά ημέρες, πέντε στη θάλασσα και δύο στον δρόμο. Το φορτίο κατέφθασε στο λιμάνι του Τσαμπαχάρ του Ιράν, που βρίσκεται κοντά στα σύνορα με το Πακιστάν και από εκεί συνέχισε οδικώς για τον τελικό του προορισμό στο Αφγανιστάν.

Σημειώνεται, πως η πιο πάνω διαδρομή είναι πιο σύντομη κατά 3-4 ημέρες, συγκριτικά με την παραδοσιακή που κάνει χρήση του λιμανιού του Μπαντάρ Αμπάς. Χάρη στο TIR και τα συστήματα πληροφορικής του αυτό ενσωματώνει, οι διαδικασίες διαχείρισης κινδύνου ολοκληρώθηκαν πριν από το ταξίδι και έτσι τα εμπορευματοκιβώτια δεν ανοίχτηκαν για επιθεώρηση σε κανένα συνοριακό πέρασμα.

«Αυτή η πρώτη συνδυασμένη μεταφορά TIR από την Ινδία κατά μήκος του διαδρόμου του Τσαμπαχάρ, είναι μια συναρπαστική εξέλιξη στην περιοχή και επιχειρεί να αποδείξει τις ευρύτερες δυνατότητες του συστήματος TIR για τους μεταφορείς σε όλο τον κόσμο», δήλωσε ο γενικός γραμματέας της IRU, Umberto de Pretto.

Αξίζει να τονιστεί, κλείνοντας, ο σημαντικός ρόλος που μπορεί να παίξει το λιμάνι του Τσαμπαχάρ στη σύνδεση του Ιράν με το Αφγανιστάν, την Κεντρική Ασία, τη Ρωσία και τελικά την Ευρώπη. Μεγάλο του πλεονέκτημα, επιπλέον, είναι πως αποτελεί το μοναδικό λιμάνι του Ιράν με άμεση πρόσβαση στον Ινδικό Ωκεανό. «Το άνοιγμα νέων διαδρόμων είναι ιδιαίτερα σημαντικό δεδομένης της τρέχουσας κατάστασης που προκύπτει από την πανδημία του COVID-19. Η διευκόλυνση νέων, ταχύτερων και πιο ασφαλών διαδρομών εξασφαλίζει ότι τα αγαθά θα συνεχίζουν να φτάνουν στους ανθρώπους που τα χρειάζονται», δεν παρέλειψε να συμπληρώσει ο κ. Umberto de Pretto.