Τροχοί & TIR

Δοκιμάσαμε το ηλεκτρικό, αστικό 12μετρο BYD

Το ηλεκτροκίνητο λεωφορείο της κινέζικης μάρκας κατασκευάζεται στην Ουγγαρία, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, τις οποίες υπερκαλύπτει, και ταυτόχρονα διατηρεί αξιόλογα συγκριτικά πλεονεκτή
από Μανώλης Αγριμανάκης | Πέμπτη 01/10/2020 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το συγκεκριμένο λεωφορείο ως προς τη μεταφορική του ικανότητα διατίθεται με επιλογή 24 καθήμενων επιβατών, 51 ορθίων, παρέχοντας και μια θέση αμαξιδίου ΑμΕΑ. Υπάρχει και η έκδοση χωρίς θέση αμαξιδίου, οπότε η μεταφορική ικανότητα φτάνει στους 88 επιβάτες (24+64).
Το συγκεκριμένο λεωφορείο ως προς τη μεταφορική του ικανότητα διατίθεται με επιλογή 24 καθήμενων επιβατών, 51 ορθίων, παρέχοντας και μια θέση αμαξιδίου ΑμΕΑ. Υπάρχει και η έκδοση χωρίς θέση αμαξιδίου, οπότε η μεταφορική ικανότητα φτάνει στους 88 επιβάτες (24+64).

Το ηλεκτροκίνητο λεωφορείο της κινέζικης μάρκας κατασκευάζεται στην Ουγγαρία, ακολουθώντας τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές, τις οποίες υπερκαλύπτει, και ταυτόχρονα διατηρεί αξιόλογα συγκριτικά πλεονεκτήματα απέναντι στον ανταγωνισμό, με αποτέλεσμα σήμερα να έχει κατακτήσει τις πιο απαιτητικές αγορές, όπως είναι οι συγκοινωνιακοί φορείς -δημόσιοι ή ιδιωτικοί- του Λονδίνου, του Άμστερνταμ, του Μονάχου, της Βαρκελώνης, του Παρισιού, του Τορίνο και πολλών άλλων ευρωπαϊκών πόλεων.

Πριν ξεκινήσουμε το ταξίδι μας στο κέντρο της Αθήνας, παρακολουθήσαμε τη φόρτιση του λεωφορείου στις εγκαταστάσεις της αντιπροσωπείας Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ στην Ιερά Οδό και κατόπιν συρθήκαμε κάτω από το λεωφορείο για να γνωρίσουμε τους «κρυμμένους» στις πλήμνες των τροχών ηλεκτροκινητήρες των 150 kW ο καθένας, καθώς και το σύστημα μετάδοσης.

Στη συνέχεια, ανοίγοντας την πίσω πόρτα (και στη θέση όπου βρίσκεται ο πετρελαιοκινητήρας των συμβατικών λεωφορείων), είδαμε τη συστοιχία των μεγάλων μπαταριών κατασκευής BYD και τεχνολογίας (iron-phosPhate) του ιδίου και με την ευκαιρία να θυμηθούμε πως η BYD ξεκίνησε ως κατασκευαστής μπαταριών, αναπτύσσοντας και βελτιώνοντας τα προϊόντα αυτά που έγιναν περιζήτητα από τους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων σε όλο τον κόσμο.

Περνώντας, κατόπιν, στη θέση οδήγησης, από τις πιο άνετες για οδηγό αστικών λεωφορείων, με εξαιρετική εργονομία και άνεση, σταθήκαμε στο εντυπωσιακό ταμπλό, προκειμένου να γνωρίσουμε τις πολλές και διαφορετικές ενδείξεις, αυτές που έχουν να κάνουν με την ηλεκτροκίνηση. Ανάμεσα στο πλήθος των παρεχόμενων πληροφοριών, ξεχωρίζουν αυτές των μπαταριών, όπως τη σύνδεση-αποσύνδεση με τον φορτιστή, το βολτάζ που διαθέτουν για την εκκίνηση, τα υπολειπόμενα 50 χιλιόμετρα, την ενεργοποίηση του συστήματος ανάκτησης της ενέργειας κατά την πέδηση, η θερμοκρασία στον ηλεκτροκινητήρα και στις μπαταρίες κ.α. Συνυπάρχουν, φυσικά, και οι ενδείξεις για τις διάφορες άλλες λειτουργίες της ρύθμισης των αναρτήσεων για το ύψος του λεωφορείου, της επιγονάτισης, της εκκίνησης στην ανηφόρα κ.α.

Για τη μετάδοση της κίνησης ο επιλογέας είναι ο πιο απλός, αυτός των τριών κουμπιών D, N και R πάνω στο ταμπλό. Ακολουθεί η στιγμή της εκκίνησης του κινητήρα, που γίνεται με το πάτημα του κουμπιού power με το ταυτόχρονο πάτημα (ασφαλείας) του πεντάλ του φρένου. Ησυχία απόλυτη. Δεν ακούγεται το παραμικρό, παρά το γεγονός ότι το λεωφορείο τέθηκε σε λειτουργία.

Το ίδιο αθόρυβα αναχωρούμε για το κέντρο της Αθήνας, ακολουθώντας τη διαδρομή Μαρκόνι, Λ. Αθηνών, Αχιλλέως, Ακαδημίας, Σύνταγμα με αρκετούς κύκλους μεταξύ Φιλελλήνων και Αμαλίας, με σκοπό να καλύψουμε και φωτογραφικά αυτή τη διαδρομή. Να σημειωθεί ότι το λεωφορείο έφερε στο πάτωμα και στα καθίσματα έρμα-σακιά άμμου- συνολικού βάρους περί τους 4,2 τόνους που αντιστοιχούν σε 55 περίπου επιβάτες, δηλαδή σε μια συνήθη μέση πληρότητα των 12μετρων λεωφορείων της Αθήνας.

Το συγκεκριμένο λεωφορείο ως προς τη μεταφορική του ικανότητα διατίθεται με επιλογή 24 καθήμενων επιβατών, 51 ορθίων, παρέχοντας και μια θέση αμαξιδίου ΑμΕΑ. Υπάρχει και η έκδοση χωρίς θέση αμαξιδίου, οπότε η μεταφορική ικανότητα φτάνει στους 88 επιβάτες (24+64).

Πάντως, η άνοδος της Όθωνος, θα λέγαμε πως δεν διέφερε από την κίνηση του λεωφορείου στη Φιλελλήνων. Δεν ακούστηκε κανένας έντονος θόρυβος ούτε στο ξεκίνημα από το φανάρι για είσοδο στην Αμαλίας, εκεί που η Όθωνος είναι πολύ ανηφορική. Γενικά, η κίνηση του λεωφορείου ήταν παντού βελούδινη, γεγονός που οφείλεται στα μεγάλα αποθέματα της ροπής, η οποία είναι διαθέσιμη στο πρώτο κιόλας άγγιγμα του γκαζιού, όπως συμβαίνει με όλα τα ηλεκτρικά οχήματα.

Επομένως, η διαφορά έχει να κάνει με τη χωρητικότητα των μπαταριών, την ισχύ των ηλεκτροκινητήρων, καθώς και τη λειτουργία της μονάδας ελέγχου, η οποία βελτιστοποιεί τη διαχείριση της ενέργειας που λαμβάνεται από τους συσσωρευτές. Το 12μετρο BYD διαθέτει δύο ισχυρούς ηλεκτροκινητήρες που αποδίδουν συνολική ισχύ 300 kW (150 kWx2) ή 408 HP.

Έτσι, πέρα από την άνεση με την οποία κινείται στους δρόμους, η διαθέσιμη υψηλή ροπή εξασφαλίζει στο λεωφορείο αναρριχητική ικανότητα σε ανηφόρες με κλίση μέχρι 18%, ενώ από στάση εκκινεί χωρίς κανένα πρόβλημα χάρη στο Hill holder (σύστημα μη οπισθοδρόμησης στο ξεκίνημα σε ανηφόρα).

Ακολουθώντας, κατόπιν διαδρομή σε στενούς δρόμους από Συγγρού προς Μακρυγιάννη και προς Ακρόπολη, το 12μετρο λεωφορείο δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα χάρη στο καλό κόψιμο του τιμονιού και το κοντό μεταξόνιο.

Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, ο κύκλος περιστροφής είναι 24 μέτρα και το μεταξόνιο 5.900 χιλ., τιμές ικανοποιητικές, αν μάλιστα λάβουμε υπόψη πως το μήκος του οχήματος είναι 12.200 χιλ. και το πλάτος του 2550 χιλ.

Σε κανονικές κυκλοφοριακές συνθήκες θεωρούμε πως το λεωφορείο διευκολύνει κατά τον καλύτερο τρόπο τους επιβάτες χάρη στις τρεις μεγάλες πόρτες (οι δύο έχουν άνοιγμα 1.200 χιλ.) και στο χαμηλό ύψος πρόσβασης που ορίζεται στα 325 χιλιοστά ή στα 340 χωρίς «χαμήλωμα» της ανάρτησης. Στην άνεση των επιβατών συνεισφέρει, επίσης, ο φαρδύς διάδρομος και το μεγάλο εσωτερικό ύψος που φτάνει στα 2.450 χιλ. στο κέντρο. Αποτελεσματικός είναι και ο κλιματισμός τόσο στον χώρο των επιβατών όσο και στο κόκπιτ του οδηγού, όπου υπάρχει η δυνατότητα ξεχωριστής ρύθμισης.

Η ομαδοποίηση των κουμπιών κατά ενότητα λειτουργίας (φώτα, κλίμα, πόρτες κ.λπ.) είναι υποδειγματική και διευκολύνει τον οδηγό στις συνήθεις και επαναλαμβανόμενες κινήσεις προς τη στάση, στη στάση και στην αναχώρηση από αυτήν.

Πλήρης ορατότητα

Για τον οδηγό, ιδιαίτερης σπουδαιότητας χαρακτηριστικό του λεωφορείου είναι το σύστημα καμερών που διαθέτει (αντί για καθρέπτες) και αυτό γιατί παρέχει στον οδηγό συνολική (100%) πλευρική εικόνα δεξιά και αριστερά, με ευρύτερη εικόνα προς το πεζοδρόμιο για την παρακολούθηση της κίνησης των επιβατών προς τις πόρτες.

Η απεικόνιση είναι αξιόπιστη και οι οθόνες δεν παρουσιάζουν αντανακλάσεις ή σκοτεινά σημεία. Η ορατότητα για τον οδηγό είναι ξεκάθαρη, όπως, επίσης, και η ορατότητα προς τον πίσω χώρο για τον οποίο υπάρχει ξεχωριστή κάμερα με αποστασιόμετρο για να βοηθά τον οδηγό κατά την οπισθοπορεία του οχήματος.

Συνοπτικά, μπορούμε να πούμε ότι το12μετρο αμιγώς ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο της BYD είναι εξαιρετικά προσεγμένο και συγκεντρώνει όλα τα σύγχρονα συστήματα ασφάλειας και άνεσης χωρίς κανέναν συμβιβασμό στην ποιότητα και αυτός είναι ο λόγος που έχει κερδίσει πλήθος διαγωνισμών διαφόρων συγκοινωνιακών οργανισμών της Ευρώπης, προφανώς σε συνδυασμό και με την τιμή του.

Στο ίδιο τεύχος #390

PreviousNext