Τι σημαίνει 10 χρόνια νωρίτερα

Η επίσπευση κατά μια δεκαετία του χρόνου τερματισμού της παραγωγής πετρελαιοκίνητων φορτηγών με κοινή συμφωνία των μεγαλύτερων ευρωπαίων κατασκευαστών, δρομολογεί ταχύτερες εξελίξεις στην αγορά των οχημάτων, οι οποίες αναμένεται να επηρεάσουν τον ανταγωνισμό στις οδικές μεταφορές.

Όλα ξεκίνησαν πριν από λίγες μέρες με την κοινή δήλωση προς τα Μέσα Ενημέρωσης των κατασκευαστών φορτηγών και λεωφορείων, με την οποία δημοσιοποίησαν τη συμφωνία τους για τερματισμό της παραγωγής πετρελαιοκίνητων φορτηγών αυτοκινήτων το 2040 αντί του αρχικού 2050, του έτους δηλαδή της ολοκλήρωσης της απολιγνητοποίησης και του μηδενισμού των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα.

Στην πράξη, όμως, η παραγωγή πετρελαιοκίνητων φορτηγών για την αγορά της ΕΕ, θα έχει ελαχιστοποιηθεί, πριν από το 2030 και θα περιορίζεται στην κατασκευή βαρέως τύπου οχημάτων, κυρίως για ειδική ή στρατιωτική χρήση, καθώς και για άλλες ιδιαίτερες εφαρμογές, ενώ θα επιταχύνεται η παραγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων και αυτό για τρεις λόγους:

Ο πρώτος έχει να κάνει με την αλματώδη βελτίωση των βασικών τεχνολογιών των ηλεκτροκίνητων φορτηγών (μπαταρίες, ηλεκτρικά μοτέρ, κυψέλες υδρογόνου κ.α.) που έχουν ως αποτέλεσμα τη συνεχή αύξηση της αυτονομίας τους με τις λιγότερες δυνατές απώλειες στο ωφέλιμο.

Ο δεύτερος λόγος είναι η πολιτική που καλούνται – υποχρεωτικά – να ακολουθήσουν τα κράτη μέλη της ΕΕ, η οποία περιλαμβάνει παροχή κινήτρων για «καθαρά» οχήματα και επιβολή αντικινήτρων για τα ρυπογόνα, στο πλαίσιο των δεσμεύσεων που έχουν αναλάβει για την κλιματική αλλαγή.

Στο σημείο αυτό, αναφέρουμε ένα από τα αντικίνητρα που απασχολεί την ειδησεογραφία αυτού του μήνα, που είναι το «πράσινο τέλος», το καπέλο 0,30 ευρώ στο πετρέλαιο κίνησης, ενώ τα κίνητρα π.χ. για τα ηλεκτροκίνητα περιλαμβάνουν πλήθος επιδοτήσεων, φοροαπαλλαγών, μέχρι και δωρεάν στάθμευση. Και, καθώς αυτό το γαϊτανάκι των κινήτρων-αντικινήτρων θα συνεχίζεται και θα υποστηρίζεται δυναμικά από τις τεχνολογικές βελτιώσεις που αναφέραμε, αλλά και από τις προωθητικές ενέργειες των κατασκευαστών και αντιπροσώπων, προκύπτει αναπόφευκτα θα λέγαμε, ο τρίτος λόγος:

Που δεν είναι άλλος από το φόβο απώλειας της αξίας μεταπώλησης των πετρελαιοκίνητων φορτηγών, ένας φόβος που θα κατευθύνει τους υποψήφιους αγοραστές σε αυτό που θα τους εξασφαλίζει τη συμφερότερη επιλογή, όταν θα έλθει η ώρα της αντικατάστασης του μεταφορικού τους μέσου.

Σας εύχομαι μια καλή και εποικοδομητική χρονιά με υγεία