Τροχοί & TIR

Mercedes-Benz L 6600: Ο θρύλος των μεταφορών

Με αφορμή τα 70α γενέθλια του Mercedes-Benz L 6600, επιχειρούμε ένα ταξίδι στον χρόνο για να γνωρίσουμε το εμβληματικό βαρύ φορτηγό, που βοήθησε όσο λίγα τη γερμανική εταιρεία να εδραιώσει το όνομά
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Κυριακή 10/01/2021 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το ανατρεπόμενο, τετρακίνητο Mercedes-Benz LAK 315.
Το ανατρεπόμενο, τετρακίνητο Mercedes-Benz LAK 315.

Με αφορμή τα 70α γενέθλια του Mercedes-Benz L 6600, επιχειρούμε ένα ταξίδι στον χρόνο για να γνωρίσουμε το εμβληματικό βαρύ φορτηγό, που βοήθησε όσο λίγα τη γερμανική εταιρεία να εδραιώσει το όνομά της στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία.

Από το 1950 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1960, το Mercedes-Benz L 6600 βοήθησε όσο λίγα μοντέλα την τότε Daimler-Benz AG να καταστεί μία ηγέτιδα δύναμη παγκοσμίως στα επαγγελματικά οχήματα. Το βαρέως τύπου φορτηγό με το ωφέλιμο φορτίο των 6,6 τόνων (εξ ου και L 6600) παρουσιάστηκε τον Οκτώβριο του 1950 και ανήκε στη σειρά μοντέλων 304 της γερμανικής εταιρείας.

Αν και αισθητικά το L 6600 θύμιζε σε πολλά το προπολεμικό L 6500 (54 model series), ωστόσο τα δύο μοντέλα διέφεραν πολύ, ειδικά σε όρους απόδοσης και κατανάλωσης των πετρελαιοκινητήρων που έφεραν. Συγκεκριμένα, το L 6600 εξοπλιζόταν με τον OM 315 κινητήρα των 8.280 κ.εκ., ενώ το L 6500 με τον OM 57 των 11.200 κ.εκ. Ο μικρότερος και νεότερος κινητήρας απέδιδε ισχύ 145 ίππων στις 2.100 σ.α.λ. και ο 11λιτρος μόλις 150 ίππους στις 1.700 σ.α.λ. Μόνο που η τελική ταχύτητα του L 6600 αυξήθηκε από τα 55 στα 70 χλμ./ώρα, την ίδια στιγμή που η κατανάλωση πετρελαίου περιορίστηκε από τα 36 στα 24 λτ./100 χλμ.

Αξίζει να αναφερθεί, πως ο εν λόγος κινητήρας σημείωσε τεράστια επιτυχία, καθώς η εταιρεία παρήγαγε συνολικά 40.207 μονάδες μέχρι το 1979 στο εργοστάσιο του Untertürkheim. Παράλληλα με την κανονική του έκδοση, κατασκευαζόταν ο κινητήρας πολλαπλών καυσίμων OM 315 V των 110 ίππων σύμφωνα με τις προδιαγραφές του ΝΑΤΟ, ο οποίος τοποθετείτο στο στρατιωτικό φορτηγό LG 315. Ακόμα, παραγόταν ο OM 315 II των 125 ίππων για τα οχήματα προς εξαγωγή, όπως και ο OM 315 A των 180 ίππων για οχήματα ειδικής χρήσης.

Η μετάβαση στα «κοψομούρικα»

Σύμφωνα με δημοσκοπήσεις της εποχής, το L 6600 ήταν ευκολοδήγητο και αξιόπιστο, με καλής απόδοσης κινητήρα και ισχυρά φρένα. Ωστόσο, υπήρχε κριτική για τη στενή καμπίνα, που ήταν πανομοιότυπη με αυτές που διέθεταν τα φορτηγά μεσαίων διαστάσεων L 3500 (L 311) και L 4500 (L 312). Οπότε, οι αυτοκινητιστές δεν τη θεωρούσαν επαρκή για τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων και ως εκ τούτου, πολύ συχνά τα L 6600 που δραστηριοποιούνταν στις διεθνείς μεταφορές, έφεραν καμπίνες από αμαξοποιούς όπως οι Kässbohrer, Eylert και Wackenhut.

Σημειώνεται, πως η σειρά 304 έπαιξε κρίσιμο ρόλο στη μετάβαση από τα «μουράτα» φορτηγά με το κοντό καπό -στα οποία ο κινητήρας ήταν τοποθετημένος μερικώς κάτω από την καμπίνα- στα οχήματα προωθημένης οδήγησης (cab-over) τα οποία έχουν τον κινητήρα ακριβώς κάτω από την καμπίνα. Τα τελευταία επέτρεπαν την επίτευξη συμπαγών διαστάσεων, δίχως να περιορίζονται οι μεταφορικές δυνατότητες των φορτηγών. Ενδεικτικά αναφέρεται, πως το L 6600 (το οποίο μετονομάστηκε σε L 315 από το φθινόπωρο του 1954) είχε συνολικό μήκος 9.280 χλστ. και μήκος καρότσας 6.000 χλστ. Αντιθέτως, το μήκος του «κοψομούρικου» LP 315 που ξεκίνησε να παράγεται τον Μάιο του 1954, περιορίστηκε στα 8.450 χλστ., με την καρότσα να παραμένει ως είχε.

Στην ονομασία LP των «cab-over» φορτηγών, το P σημαίνει «Pullman» και έχει να κάνει με την άνετη καμπίνα που διέθετε κρεβάτια για δύο άτομα. Αυτή η καμπίνα κατασκευαζόταν από την αμαξοποιό εταιρεία Gebrüder Wackenhut GmbH και παραδιδόταν στο εργοστάσιο της Daimler στο Gaggenau για τελική συναρμολόγηση. Μάλιστα, το «LP» χρησιμοποιήθηκε από τη Mercedes-Benz για πολλά χρόνια στα φορτηγά προωθημένης οδήγησης, καθώς η σειρά μοντέλων 304 είχαν ιδιαίτερη ζήτηση στη Γερμανία, λόγω των νομικών απαιτήσεων για περιορισμένα μήκη συνδυασμού φορτηγών-ρυμουλκουμένων.

Πλήθος εκδόσεων για κάθε χρήση

Για όσο καιρό παράγονταν τα L 6600/L 315, η σειρά 304 αποτελείτο από φορτηγά με καρότσα, ανατρεπόμενα, τράκτορες και οχήματα ειδικής χρήσης, με διάφορα μεταξόνια και πολλά με κατά παραγγελία τετρακίνηση. Τα φορτηγά με κοντό καπό ήταν διαθέσιμα ως οχήματα πλατφόρμας (L 6600 / L 315), ανατρεπόμενα φορτηγά (L 6600 K / LK 315) και τράκτορες (L 6600 Sa / LS 315 - αποκλειστικά για εξαγωγή). Επίσης, προσφέρονταν και στις τετρακίνητες εκδόσεις LA 315, LAK 315 και LA 6600 Sa / LAS 315. Υπήρχε ακόμα και το προαναφερθέν στρατιωτικό φορτηγό LG 315, το οποίο προοριζόταν κυρίως για τις γερμανικές ένοπλες δυνάμεις.

Τα «cab-over» φορτηγά της σειράς μοντέλων 304, προσφέρονταν από τη Mercedes-Benz με διάφορα μεταξόνια ως οχήματα κορότσας (LP 315), ανατρεπόμενα φορτηγά (LPK 315) και τράκτορες (LPS 315). Από αυτή τη γενιά βαρέων φορτηγών, 13.735 οχήματα κατασκευάστηκαν ως φορτηγά με κοντό καπό και κίνηση στον πίσω άξονα (1950 έως 1958), 1.264 ως τετρακίνητα φορτηγά (1954 έως 1957), 2.480 ως φορτηγά προωθημένης οδήγησης (1954 έως 1957) και 8.283 ως στρατιωτικά φορτηγά (1956 έως 1964). Συνολικά κατασκευάστηκαν 25.762 οχήματα.

Κλείνοντας, αξίζει να αναφέρουμε πως άλλο ένα μοντέλο της σειράς 304 -επιβατικό αυτή τη φορά- έχει στενό βαθμό συγγένειας με το Mercedes-Benz L 6600. Λόγος γίνεται για το θρυλικό λεωφορείο O 6600, με το οποίο θα ασχοληθούμε εκτενώς σε επόμενο τεύχος του ΤΡΟΧΟΙ & TIR.

PreviousNext