Τροχοί & TIR

Νέο ΜΑΝ TGM: Περισυλλογή γάλακτος στα Καλάβρυτα

Επενδύοντας σε σύγχρονα οχήματα για αποδοτικότερες και οικονομικότερες μεταφορές ο συνεταιρισμός Καλαβρύτων αγόρασε το πρώτο ΜΑΝ TGM 18.320 που παραδόθηκε στη χώρας μας, μέσω της εταιρείας Helma Α.Ε
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 01/05/2021 - 07:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το βυτίο συγκεντρώνει καθημερινά γάλα από φάρμες του νομού το οποίο μεταφέρει στις εγκαταστάσεις του συνεταιρισμού.
Το βυτίο συγκεντρώνει καθημερινά γάλα από φάρμες του νομού το οποίο μεταφέρει στις εγκαταστάσεις του συνεταιρισμού.

Επενδύοντας σε σύγχρονα οχήματα για αποδοτικότερες και οικονομικότερες μεταφορές ο συνεταιρισμός Καλαβρύτων αγόρασε το πρώτο ΜΑΝ TGM 18.320 που παραδόθηκε στη χώρας μας, μέσω της εταιρείας Helma Α.Ε. Τα στελέχη του συνεταιρισμού έχουν αποκομίσει τις καλύτερες εντυπώσεις από τα φορτηγά μάρκας ΜΑΝ, καθώς ο στόλος τους διαθέτει αρκετά προηγούμενα μοντέλα, τα οποία έχουν δείξει αξιοπιστία και αντοχή όλα αυτά τα χρόνια. Καθημερινά ο οδηγός του ΜΑΝ TGM, Βασίλης Τράγκας, φορτώνει γάλα από φάρμες της περιοχής στο βυτίο και εν συνεχεία το μεταφέρει στις εγκαταστάσεις της εταιρείας.

«Για τις μεταφορές μας χρειαζόμαστε σκληροτράχηλα και ανθεκτικά φορτηγά, όπως το νέο ΜΑΝ, για να αντέχει στις καταπονήσεις και τη βαριά χρήση», λέει ο οδηγός του στον συντάκτη μας Παύλο Μαυρομύτη με τον οποίο συνεχίζουν για το επόμενο δρομολόγιό τους. Παράλληλα απαντάει σε βασικές ερωτήσεις μας σχετικά με την απόδοση του κινητήρα, τη συνεργασία του με το κιβώτιο, την εργονομία της καμπίνας. Ενδιαφέρον έχουν, επίσης, και οι παρατηρήσεις του από τη μέχρι σήμερα εμπειρία του στο τιμόνι του TGM.

Η δουλειά ενός οδηγού περισυλλογής γάλακτος είναι απαιτητική για αρκετούς λόγους. Καταρχάς, γίνεται σε καθημερινή βάση, για 365 ημέρες τον χρόνο και ξεκινά νωρίς το πρωί. Επίσης, το οδικό δίκτυο που κινείται είναι κατά βάση ορεινό, με ό, τι δυσκολία αυτό συνεπάγεται, ενώ αρκετές φάρμες βρίσκονται σε αρκετά δυσπρόσιτα σημεία. Ακόμη, η πίεση για την παραλαβή και παράδοση του εμπορεύματος σε σφιχτά χρονικά πλαίσια είναι αυξημένη. Για αυτό το λόγο άλλωστε, οι περισσότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο χώρο, επενδύουν σε καινούργια οχήματα, για την αποφυγή ζημιών που ενδεχομένως να καθηλώσουν τα φορτηγά τους στο συνεργείο, ακυρώνοντας έτσι τα δρομολόγιά τους.

Σχεδιαστικά κάνει τη διαφορά

Το TGM είναι διαθέσιμο σε τέσσερις διαφορετικούς τύπους καμπίνας στην FM, την FN, την CC και την DN. To νέο φορτηγό του συνεταιρισμού εξοπλίζεται με την καμπίνα CC η οποία είναι κατάλληλη για όχημα διανομών με χαμηλή επιβίβαση και πόρτες με μεγάλο άνοιγμα μέχρι τις 89ο. Το εξωτερικό της μήκος είναι 1.620 χιλιοστά το οποίο περιορίζεται στο εσωτερικό στα 1.550 χιλιοστά, ενώ το εξωτερικό της πλάτος 2.240 χιλιοστά και το εσωτερικό της 2.070 χιλιοστά.

Μια σημαντική αλλαγή στο νέο TGM αφορά τους εξωτερικούς καθρέφτες οι οποίοι τοποθετήθηκαν πιο πίσω, διευρύνοντας το οπτικό πεδίο. O οδηγός μπορεί να καθαρίσει εύκολα το παρμπρίζ πατώντας με τα πόδια του στο ανοιχτό σκαλοπάτι και πιάνοντας με τα χέρια του τις δύο χειρολαβές.

Ο Βασίλης σχολίασε την πρόσβαση στο νέο TGM: «Καθημερινά χρειάζεται να ανέβω και να κατέβω πολλές φορές στην καμπίνα και η είσοδος στο φορτηγό μου προσφέρει άνεση. Αν και έχει δύο σκαλοπάτια, θα προτιμούσα ένα βέβαια, ωστόσο δεν μπορώ να πω ότι με κουράζει και πλέον είναι θέμα συνήθειας. Καθημερινά ανεβοκατεβαίνω τουλάχιστον εξήντα φορές, οπότε η εύκολη είσοδος και έξοδος είναι πολύ σημαντική για εμένα. Τα σκαλοπάτια είναι αντιολισθητικά ενώ φέρουν και πρακτική προεξοχή καθαρίσματος. Κατά τη γνώμη μου όμως το φτερό θα έπρεπε να βρίσκεται λίγα εκατοστά πιο πίσω, για να μην το ακουμπάει το δεξί μου πόδι, όταν ανεβαίνω ή κατεβαίνω».

Προσεγμένος χώρος οδήγησης

Το εσωτερικό της καμπίνας του TGM παρουσιάζεται αναβαθμισμένο και ποιοτικά ανώτερο από το μοντέλο που αντικαθιστά, χάρη στα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί για ευκολότερο καθαρισμό, καθώς και στην βελτιωμένη εργονομικά σχεδίασή του. Όλα τα κουμπιά στην κεντρική κονσόλα είναι σωστά ομαδοποιημένα και κοντά στα δάχτυλα του οδηγού. Επίσης ο επανασχεδιασμός της καμπίνας από το δάπεδο μέχρι την οροφή συμβάλλει στην άνεση του οδηγού καθώς και στην αύξηση της αποδοτικότητάς του. Διάφορες αποθηκευτικές λύσεις είναι διαθέσιμες επάνω από το παρμπρίζ (27 λίτρα), ανάμεσα στα καθίσματα καθώς και στο ταμπλό. Να αναφέρουμε επίσης ότι το ταμπλό και το καντράν είναι τοποθετημένα πιο χαμηλά, προσφέροντας έτσι καλύτερο οπτικό πεδίο.

Αναμφίβολα ο ψηφιακός πίνακας οργάνων είναι πιο ευανάγνωστος και ό, τι πιο μοντέρνο υπάρχει σήμερα σε όχημα της κατηγορίας του. Εκεί απεικονίζονται το στροφόμετρο, το κοντέρ καθώς και άλλες λειτουργίες σχετικά με την κατάσταση του οχήματος. Περνώντας στο εσωτερικό ο Βασίλης μας μίλησε για αυτό: «Προσαρμόστηκα άμεσα στο νέο χώρο οδήγησης καθώς όλα τα χειριστήρια βρίσκονται σε ευδιάκριτες και άμεσα προσβάσιμες θέσεις. Έχει άψογη ορατότητα με μεγάλους καθρέφτες οι οποίοι όμως όταν κινούμαι στον κόφτη βγάζουν έντονο αεροδυναμικό θόρυβο. Το τιμόνι δέχεται πολλαπλές ρυθμίσεις μέχρι να βρω την κατάλληλη θέση, καθώς μπορεί να τοποθετηθεί σχεδόν κάθετα. Επίσης μπορεί να αναδιπλωθεί σε οριζόντια θέση , επιτρέποντάς μου μεγαλύτερη ευκολία κινήσεων».

Κατανάλωση

Το κριτήριο επιλογής που απασχολεί άμεσα τους ιδιοκτήτες είναι αυτό της κατανάλωσης, καθώς πρόκειται για καθημερινό έξοδο από το οποίο επηρεάζεται και η κερδοφορία τους. Σχετικά με αυτήν ο Βασίλης αναφέρει: «Όσον αφορά την κατανάλωση είναι δύσκολο να συγκρίνουμε αυτήν του TGM με τα προηγούμενα ΜΑΝ που έχουμε στο στόλο μας καθώς πηγαίνουμε καθημερινά σε διαφορετικές διαδρομές και επίσης οι ποσότητες γάλακτος δεν είναι ίδιες. Ακόμη το ορεινό δίκτυο της περιοχής που κινούμαστε, όπως αντιλαμβάνεστε, επιδρά στην αύξηση της κατανάλωσης. Ωστόσο, όσο περνάει ο καιρός και στρώνει ο κινητήρας παρατηρώ ότι βελτιώνεται η κατανάλωσή του και αυτή τη στιγμή καίει 165 λίτρα στα 500 χιλιόμετρα. Πιστεύω πως εάν το αυτοκίνητο έκανε δρομολόγια στον αυτοκινητόδρομο η κατανάλωση του πετρελαίου και του Ad blue θα ήταν περίπου 20% λιγότερη».

«Κινητήρας ισχυρότερος απ’ ότι περίμενα»

Το TGM της δοκιμής εξοπλίζεται με τον εξακύλινδρο σε σειρά D0836, 6,9 λίτρων, ο οποίος αποδίδει 320 ίππους στις 2.200 σ.α.λ και μέγιστη ροπή 1.250 Nm από τις 950 σ.α.λ. Σε σχέση με τον προηγούμενο κινητήρα είναι οικονομικότερος με μικρές ανάγκες συντήρησης και αποδοτικότερος από τις χαμηλές στροφές. Επίσης είναι ελαφρύτερος σε σχέση με τον προκάτοχό του το οποίο σημαίνει και περισσότερο ωφέλιμο φορτίο. Σύμφωνα με τον Βασίλη, ο κινητήρας είναι το βασικό πλεονέκτημα του αυτοκινήτου, με τον ίδιο να σχολιάζει: «Όταν οδήγησα για πρώτη φορά το φορτηγό ο κινητήρας ήταν σφιχτός, οπότε προσάρμοσα κατάλληλα την οδήγησή μου, έτσι ώστε να στρώσει σωστά. Οδηγώντας το όμως καθημερινά, διαπιστώνω πλέον ότι ο κινητήρας είναι πολύ ισχυρός και αποδοτικός.

«Για να σας το πω πιο απλά, αποδίδει 320 ίππους, αλλά η αίσθηση που αποκομίζω οδηγώντας το είναι σαν να έχει 380 ίππους. Όλο το δρομολόγιό μου γίνεται σε ορεινές διαδρομές οπότε ο κινητήρας κάνει πιο ξεκούραστο το ταξίδι μου. Σχετικά με το κιβώτιο, το οποίο είναι το αυτοματοποιημένο ΜΑΝ TipMatic 12 σχέσεων, έχει καλή συνεργασία μαζί του, ειδικά όταν κινούμαι στο εθνικό δίκτυο. Όταν οδηγώ σε χωματόδρομους με απότομη κλίση, τότε χρησιμοποιώ τη χειροκίνητη λειτουργία στο κιβώτιο, έτσι ώστε να αποφευχθεί κάποια ανεπιθύμητη αλλαγή ταχύτητας, καθώς δεν διαθέτει κάποιο προγνωστικό σύστημα για να διαβάζει τον δρόμο. Επίσης, θέλω να τονίσω ότι το κυρίως φρένο έχει πολύ καλή και άμεση απόδοση ενώ το μηχανόφρενο που έχει δύο σκάλες, στις κατηφόρες κρατάει επίσης σταθερή την ταχύτητα, ανεξάρτητα από το βάρος του φορτίου».

Συστήματα υποβοήθησης

Η ΜΑΝ θέτει ως προτεραιότητα την ασφάλεια του οδηγού καθώς και των υπολοίπων χρηστών του δρόμου, εξοπλίζοντας έτσι το TGM με τα πιο σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Άλλωστε οι προκλήσεις και οι κίνδυνοι της καθημερινότητας είναι πολλοί και έτσι τα συστήματα τον προστατεύουν από δύσκολες καταστάσεις, ιδιαίτερα στις μέρες μας όπου η πίεση των οδηγών για την έγκαιρη παράδοση/παραλαβή των φορτίων είναι συνεχώς αυξανόμενη. Το σύστημα υποβοήθησης έκτακτης ανάγκης ΜΑΝ (ΕΒΑ) συνδυάζοντας τις πληροφορίες από τον αισθητήρα ραντάρ στο μπροστινό μέρος του οχήματος και την κάμερα στο μπροστινό παρμπρίζ αναγνωρίζει γρήγορα και με μεγάλη ακρίβεια επικίνδυνες καταστάσεις και ενεργοποιεί εγκαίρως το φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης.

Παράλληλα ειδοποιεί τους οδηγούς των οχημάτων που ακολουθούν με την ενεργοποίηση των αλάρμ. Το ηλεκτρονικό σύστημα πέδησης E.B.S περιλαμβάνει σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών A.B.S, σύστημα αντιολίσθησης A.S.R και σύστημα υποβοήθησης πέδησης. Το E.B.S προσφέρει πολλαπλά οφέλη, όπως φρενάρισμα με τη μέγιστη δυνατή ισχύ πέδησης σε μικρότερο χρόνο αντίδρασης, ελεγχόμενο φρενάρισμα με μεγάλη ευστάθεια οδήγησης, προστασία των ελαστικών διότι η φθορά του ελαστικού μοιράζεται ομοιόμορφα σε όλη την περιφέρεια του τροχού και βελτιωμένη πρόσφυση σε ολισθηρό έδαφος. Τέλος, το σύστημα αναγνώρισης αθέμιτης εγκατάλειψης λωρίδας (L.D.W) προειδοποιεί οπτικά και ηχητικά τον οδηγό.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΒΥΤΙΟΥ

Το βυτίο συλλογής - μεταφοράς γάλακτος είναι χωρητικότητας 10.000 λίτρων, κατασκευής του εργοστασίου ERMICON, με έδρα τον Ασπρόπυργο Αττικής, το οποίο εξειδικεύεται στις ανοξείδωτες κατασκευές, με πολυετή πείρα στις ανάγκες της βιομηχανίας γάλακτος, τυροκομείων και τροφίμων γενικότερα.

Το βυτίο είναι ελλειψοειδούς μορφής, τεσσάρων διαμερισμάτων, κατασκευασμένο εξ ολοκλήρου από ανοξείδωτο χάλυβα aisi 304, μονωμένο με πολυουρεθάνη, που δεν επιτρέπει άνοδο της θερμοκρασίας του γάλακτος πέρα των 1-2 oC σε ταξίδι 12 ωρών. Εξωτερικά το βυτίο είναι επενδεδυμένο με φύλλα από ανοξείδωτο χάλυβα aisi 304, τα οποία παρέχουν υδατοστεγή προστασία στη μόνωση, γυαλισμένα τύπου fioretato («βούλες»).

Το βυτίο στηρίζεται επί του πλαισίου του αυτοκινήτου σε κατάλληλες βάσεις με ελατήρια, με κλίση προς το πίσω μέρος ώστε να είναι ευχερής η απόλυτη εκκένωσή του. Σε όλο το μήκος του βυτίου και στο πάνω μέρος υπάρχει διάδρομος πρόσβασης, αντιολισθητικού τύπου, πλάτους 400 χλτ. περίπου με καγκελάκι πτυσσόμενο και σκάλα ανόδου στο πίσω μέρος του οχήματος.

Κάθε διαμέρισμα του βυτίου είναι εξοπλισμένο με:

  • ανθρωποθυρίδα ανοξείδωτη aisi 304 - 450 με κάλυμμα ανοξείδωτο βαρέως τύπου με εξαεριστικό

  • στόμιο πλήρωσης-εκκένωσης με σωλήνα και κρουνό DN 50 από ανοξείδωτο χάλυβα aisi 304

  • κεφαλή διασποράς απορρυπαντικού - νερού πλύσης (spray-ball). Όλα τα spray-balls καταλήγουν σε ένα σωλήνα στο πίσω μέρος του οχήματος για τη σύνδεσή του με το σύστημα CIP του εργοστασίου.

Στο οπίσθιο μέρος του βυτίου υπάρχει ερμάριο με πόρτα ανοιγόμενη με αμορτισέρ.

Στο ερμάριο περιλαμβάνονται οι κρουνοί εκκένωσης, η αντλία γάλακτος, ο απαερωτής, το φίλτρο κλπ. και σε ξεχωριστό ερμάριο περιλαμβάνεται ο επεξεργαστής του συστήματος μέτρησης και ο ηλεκτρικός πίνακας. Στη μία πλευρά του βυτίου υπάρχει μεγάλο ανοξείδωτο ερμάριο για την τοποθέτηση εργαλείων, αλυσίδων, ζυγαριάς κλπ. και στην άλλη πλευρά υπάρχει μικρότερο ερμάριο μονωμένο για τοποθέτηση των δειγμάτων γάλακτος.

Σύστημα παραλαβής-μέτρησης

Το μετρητικό σύστημα είναι κατασκευής του γερμανικού οίκου GEA DIESSEL, ο οποίος αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα από την εταιρεία ERMICON.

Το σύστημα μέτρησης αποτελείται από:

  • Μετρητή και επεξεργαστή GEA ZEVODAT C1 με ακρίβεια μέτρησης 0,25-0,5%, με απαερωτή μηχανικό και αισθητήριο θερμοκρασίας.

  • Βαλβίδα αντεπίστροφη DN 50, υαλοδείκτης ροής DN 50 και φίλτρο γάλακτος ροής ανοξείδωτο γωνιακό

  • Αντλία γάλακτος αυτόματης αναρρόφησης Jabsco 500, παροχής 18-20.000λτρ/ώρα

  • Εκτυπωτή για την εκτύπωση των παραλαβών και της συνολικής ποσότητας του βυτίου.

Διαβάστε επίσης

PreviousNext