Από το χωράφι στο συσκευαστήριο και εν συνεχεία στις αγορές όλης της χώρας μας και του εξωτερικού. Αυτό είναι το δρομολόγιο που ακολουθούν τα πορτοκάλια της Λακωνίας καθημερινά, εξασφαλίζοντας έτσι σημαντικό μεταφορικό έργο για τα Ι.Χ. και Δ.Χ. φορτηγά του νομού και όχι μόνο. Η διαδικασία απαιτεί τη συμβολή του φορτηγού σε όλες τις φάσεις της μεταφοράς, τις οποίες παρακολουθεί ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης, ξεκινώντας από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας Best Orange, στη Μακρυνάρα Λακωνίας.

Από εκεί, με το συρόμενο Mercedes-Benz Actros 2551 και οδηγό του τον Παναγιώτη Καραβίτη, μεταφέρουν πορτοκάλια στη Βόρεια Ελλάδα καταγράφοντας τις ιδιαιτερότητες, το εξοδολόγιο καθώς και τις προτεινόμενες διαδρομές.

Δουλειά όλο το χρόνο

Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας Best Orange συναντούμε τον ιδιοκτήτη της, τον Δημήτρη Φιφλή, έναν έμπειρο επαγγελματία με πολλές γνώσεις γύρω από το αντικείμενο: «Οι ποικιλίες πορτοκαλιών που καλλιεργούνται στην περιοχή αποδίδουν όλο το χρόνο, οπότε έχουμε προϊόντα για 365 ημέρες. Αυτό αφορά μόνο την περιοχή Σκάλας του Δήμου Ευρώτα και δε συμβαίνει πουθενά αλλού στη χώρα μας. Έχουμε μακροχρόνιες συνεργασίες με παραγωγούς, επιλέγουμε πάντα τα καλύτερα προϊόντα, χτίζοντας έτσι μια σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ μας και κατ’ επέκταση με τους πελάτες μας.

Είναι ένα προϊόν που έχει διαρκή ζήτηση και ιδιαίτερα την περίοδο αυτή με τον κορονοϊό, αυξήθηκε σημαντικά. Ο κόσμος προτιμάει το πορτοκάλι για την ποιότητά του και φυσικά για τα πολλαπλά οφέλη που του προσφέρει».

Εξαγωγές και μεταφορές στην εγχώρια αγορά

«Το μεγαλύτερο ποσοστό των εμπορευμάτων μας το διακινούμε στην εγχώρια αγορά, σε σούπερ μάρκετ και λαχαναγορές. Έναν εξίσου σημαντικό αριθμό πορτοκαλιών τον εξάγουμε σε διάφορες χώρες της Ευρώπης και των Βαλκανίων. Ετησίως συσκευάζουμε και μεταφέρουμε από 30.000 έως 40.000 τόνους πορτοκάλια. Το έργο αυτό το καλύπτουν κατά ένα μέρος τα Ι.Χ. φορτηγά της εταιρείας μας, αλλά το μεγαλύτερο έργο το αναλαμβάνουν, όπως είναι λογικό, τα Φ.Δ.Χ. συνεργαζόμενων μεταφορικών επιχειρήσεων της περιοχής μας. Με όλους έχουμε άριστη συνεργασία. Γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της δουλειάς μας όπως ότι πρέπει τα πορτοκάλια να παραδίδονται σε συγκεκριμένες ώρες στον πελάτη και το πετυχαίνουν. Σε καθημερινή βάση φορτώνονται περισσότερες από δέκα νταλίκες για διάφορους προορισμούς».

Περισυλλογή στους πορτοκαλεώνες

Η δουλειά των παραγωγών ξεκινάει νωρίς το πρωί, όταν κατευθύνονται στα χωράφια τους για να ξεκινήσουν τη συγκομιδή των πορτοκαλιών. Η διαδικασία πραγματοποιείται από πολυάριθμα συνεργεία, τα οποία επιμερίζονται αναλόγως τις δουλειές. Τα πορτοκάλια συγκεντρώνονται σε κλούβες, των είκοσι περίπου κιλών, και εν συνεχεία φορτώνονται σε μικρά τρακτέρ για να μεταφερθούν έξω από τα χωράφια. Εκεί περιμένουν διαξονικά ή τριαξονικά φορτηγά στις καρότσες των οποίων ντανιάζονται οι κλούβες. Μόλις γεμίσει η καρότσα με κλούβες κατευθύνονται στο συσκευαστήριο και κατόπιν επιστρέφουν στα χωράφια για να φορτώσουν και άλλες, μια διαδικασία η οποία διαρκεί περίπου μέχρι τις απογευματινές ώρες. Τα μονά φορτηγά είναι ιδανικά για τις συγκεκριμένες μεταφορές καθώς, αφενός, μπορούν να φορτώσουν αρκετές κλούβες, αφετέρου, χάρη στις συμπαγείς τους διαστάσεις έχουν πρόσβαση σε αρκετά στενά σημεία.

Στο συσκευαστήριο

Το προσωπικό του συσκευαστηρίου παραλαμβάνει τα πορτοκάλια, τα οποία έπειτα περνάνε από το πλυντήριο και το διαλογητήριο. «Πρώτη προτεραιότητα της επιχείρησής μας είναι η διάθεση στην αγορά ποιοτικών προϊόντων, οπότε το έμπειρο προσωπικό που έχει επωμιστεί το έργο αυτό πραγματοποιεί συνεχείς ελέγχους στα πορτοκάλια. Έπειτα τοποθετούνται σε διάφορες συσκευασίες, ανάλογα με την παραγγελία του κάθε πελάτη. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι ο καταναλωτής, είτε βρίσκεται στην Αθήνα, είτε στη Θεσσαλονίκη, παραλαμβάνει ένα φρέσκο προϊόν το οποίο έχει κοπεί από το δέντρο λίγες ώρες πριν. Δεν αποθηκεύουμε τίποτα στα ψυγεία, απλά γνωρίζουμε εκ των προτέρων τις παραγγελίες και προετοιμάζουμε συγκεκριμένες ποσότητες. Ακόμη και αν έχει κοπεί το πορτοκάλι από το δέντρο στις τρεις το μεσημέρι, το επόμενο πρωινό θα είναι στα σούπερ μάρκετ και τις λαχαναγορές διαθέσιμο προς πώληση».

Μακρυνάρα – Σπάρτη

Τα πορτοκάλια φορτώνονται στα επικαθήμενα και στα συρόμενα σε παλέτες και πιο σπάνια σε μεγάλα πλαστικά τελάρα. Το δρομολόγιό μας προς τη Βόρεια Ελλάδα ξεκινάει με τον Παναγιώτη Καραβίτη και το τελευταίο απόκτημα της εταιρείας, το Mercedes-Benz Actros 2551. Ο Παναγιώτης όπως και οι άλλοι δύο μόνιμοι οδηγοί της Best Orange, Χρήστος Σταυράκος και Σταμάτης Ψινάκης έχουν χρόνια εμπειρίας στη συγκεκριμένη μεταφορά. Το πρώτο κομμάτι της διαδρομής θεωρητικά είναι το πιο επικίνδυνο, καθώς ο δρόμος διέρχεται από αρκετά χωριά, είναι με ένα ρεύμα ανά κυκλοφορία και το βασικότερο το χρησιμοποιούν πολλά τρακτέρ κινούμενα με μικρές ταχύτητες. Ιδιαίτερη προσοχή απαιτείται το βράδυ καθώς κατά μήκος του δρόμου δεν υπάρχει φωτισμός και ορισμένα αγροτικά οχήματα έχουν ανεπαρκή φωτισμό. Το πέρασμα της Σκάλας Λακωνίας είναι χρονοβόρο τόσο εξαιτίας της στενής γέφυρας όσο και της αυξημένης κίνησης στους δρόμους της, όπου χρειάζεται χαμηλή ταχύτητα. Η απόσταση από τη Μακρυνάρα μέχρι τη Σπάρτη είναι 48 χιλιόμετρα και απαιτεί περίπου μια ώρα οδήγηση.

Σπάρτη-Αθήνα-Θεσσαλονίκη: τρεις διαδρομές

Μπαίνοντας στον αυτοκινητόδρομο στην είσοδο της Σπάρτης η δουλειά του οδηγού γίνεται πιο εύκολη καθώς το ταξίδι πλέον αποκτά μεγαλύτερη άνεση και ασφάλεια. Αφενός οι δύο λωρίδες, με την καλής ποιότητας άσφαλτο, αφετέρου οι παροχές του, όπως οργανωμένα πάρκινγκ αλλά και Σ.Ε.Α αναβαθμίζουν σημαντικά το ταξίδι. Το μόνο μειονέκτημα θεωρούμε τους πολλούς μετωπικούς σταθμούς διοδίων: επιβαρύνουν τη μέση ωριαία ταχύτητα και αυξάνουν τη διάρκεια του δρομολογίου. Ακόμη και αν κάποιος χρησιμοποιεί e-pass και σε αυτή την περίπτωση η χρονική επιβάρυνση είναι υπολογίσιμη, καθώς τα οχήματα ελαττώνουν σημαντικά την ταχύτητά τους.

Στο σημείο αυτό πρέπει να αναφέρουμε αλλά και να συγκρίνουμε τις τρεις διαδρομές που υπάρχουν για τη διαδρομή Σπάρτη – Θεσσαλονίκη: την πρώτη που χρησιμοποιούν οι περισσότεροι μέσω Αθήνας-Λάρισας, την εναλλακτική μέσω Κορίνθου-Πατρών-Ιωαννίνων καθώς και την τρίτη: Καλό Νερό-Πύργος-Πάτρα-Ιωάννινα, την οποία επιλέγουν ως επί το πλείστον όσοι κατευθύνονται στο λιμάνι της Πάτρας. Να αναφέρουμε ότι ένα όχημα με τέσσερις ή πέντε άξονες επιβαρύνεται για την πρώτη διαδρομή 166,4 ευρώ ή 162,72 με τη χρήση e-way, για τη δεύτερη 152,7 ευρώ (από το καράβι στο Ρίο) ή 170,2 ευρώ από τη γέφυρα και για την τρίτη 123,7 ευρώ (αν χρησιμοποιήσει τη γέφυρα) ή 106,2 ευρώ από το καράβι .

Η χιλιομετρική απόσταση είναι 710 χιλιόμετρα από το Καλό Νερό και από τη διαδρομή Κόρινθος-Πάτρα, ενώ μέσω Αθήνας είναι 661 χιλιόμετρα. Το μειονέκτημα των δύο διαδρομών, από Καλό Νερό και Κόρινθο-Πάτρα είναι η χρήση της Ιόνιας και Εγνατίας οδού η οποία έχει πολλές ανηφόρες, άρα και σημαντική αύξηση στα καύσιμα. Να αναφέρουμε επίσης ότι για τη διαδρομή από το Καλό Νερό, τα 165 χιλιόμετρα γίνονται σε δρόμο με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και το κομμάτι αυτό έχει αρκετά επικίνδυνα σημεία.

Έγκαιρη Παράδοση

Ανάλογα με τις παραγγελίες το ξεφόρτωμα των εμπορευμάτων γίνεται στις λαχαναγορές, ενώ κάποιες παλέτες μεταφέρονται και σε σούπερ μάρκετ. Αναμφίβολα, η χρονική πίεση είναι αυξημένη για την άμεση παράδοση των φορτίων και για αυτό το λόγο άλλωστε τα λεγόμενα λαχαναγορίτικα φορτηγά βρίσκονται πάντα σε άριστη κατάσταση από όλες τις απόψεις (μηχανικά, ελαστικά, σύστημα φρένων).

Αξιοπιστία Mercedes-Benz

Καθοδόν ρωτάμε τον οδηγό του Actros, τον Παναγιώτη Καραβίτη, για τη μέχρι τώρα εμπειρία του από το αυτοκίνητο για να μας απαντήσει : «Το Mercedes 2551 έχει «ψυχή» όπως συνηθίζουμε να λέμε και οι επιδόσεις του κινητήρα είναι ικανοποιητικές ακόμη και στις μεγάλες ανηφόρες της διαδρομής. Επίσης είναι πολύ σταθερό στο δρόμο και έχει καλή καβάλα. Το βοηθητικό σύστημα πέδησης είναι άριστο στη λειτουργία του και έτσι δεν χρειάζεται να πατάω συχνά φρένο, μειώνοντας τις φθορές στα αναλώσιμα.

Το μεγαλύτερό του πλεονέκτημα όμως είναι η κατανάλωσή του καθώς ξεπέρασε κάθε προσδοκία μας. Ενδεικτικά σας αναφέρω ότι σε σχέση με το προηγούμενο Actros 2540 που έχουμε, είναι πιο οικονομικό στη γραμμή της Αθήνας περίπου στα 40 λίτρα. Να αναφέρω επίσης ότι το σέρβις του αυτοκινήτου γίνεται αποκλειστικά στο συνεργείο Αφοί Δημητρίου και την εμφάνισή του επιμελείται η Dim Team (Σταύρος Δημητρακόπουλος)».

Ανοδική πορεία για το μέλλον

Ενθαρρυντικά είναι τα στοιχεία για το μέλλον όσον αφορά στη διακίνηση των πορτοκαλιών σύμφωνα με τον κ. Δημήτρη Φιφλή: «Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε αύξηση του τονάζ, αποτέλεσμα βέβαια των ποιοτικών προϊόντων που παράγει η περιοχή μας. Αυτό είναι ένα θετικό βήμα ώστε να συνεχίσει η περιοχή μας να έχει την πρωτιά σε αυτό τον τομέα 365 ημέρες τον χρόνο. Είναι σίγουρα καλό για όλους μας, από τους παραγωγούς μέχρι τους μεταφορείς αλλά και για όλους τους επαγγελματίες που απασχολούνται γύρω από τα πορτοκάλια».