Τροχοί & TIR

Πρώτη η ΜΑΝ στα ηλεκτρικά λεωφορεία

Σαρώνει το Lion’s City E
Δευτέρα 18/03/2024 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
man

Για πρώτη φορά, η MAN Truck & Bus κατέκτησε την πρωτιά στις ταξινομήσεις αμιγώς ηλεκτρικών λεωφορείων στην Ευρώπη (Ε.Ε.+3), χάρις στην εντυπωσιακή εμπορική πορεία του Lion’s City E. 

Με 780 μονάδες του συγκεκριμένου αστικού λεωφορείου, το μερίδιο αγοράς του κατασκευαστή ανήλθε στο εντυπωσιακό 13,3% επί του συνόλου της ευρωπαϊκής αγοράς. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σε σχέση με το 2022 (263 μονάδες), οι ταξινομήσεις του Lion’s City E σχεδόν τριπλασιάστηκαν. Οι αγορές στις οποίες ο κατασκευαστής ήταν πρώτος σε ταξινο μήσεις ήταν: Γερμανία, Σουηδία, Βέλγιο, Σλοβενία και Αυστρία, ενώ παράλληλα, σχεδόν το 80% των λεωφορείων MAN πωλήθηκαν στις πέντε αγορές που διαθέτουν το μεγαλύτερο πάρκο ηλεκτρικών λεωφορείων –Γερμανία, Νορβηγία, Σουηδία, Ισπανία και Βέλγιο. 

man

Πρόσφατα, το υπ’ αριθμόν 1000 Lion’s City Ε εξήλθε της γραμμής παραγωγής στο εργοστάσιο του κατασκευαστή στο Σταραχόβιτσε της Πολωνίας (φωτό), ενώ έχει ανακηρυχθεί και «Διεθνές Λεωφορείο της Χρονιάς» για το 2023. Το Lion’s City 10 E, μήκους 10,5 μέτρων φέρει μπαταρίες μεγάλης χωρητικότητας, διαγράφει πολύ μικρό κύκλο στροφής, και σύμφωνα με τα στελέχη του κατασκευαστή, έχει την υψηλότερη μεταφορική ικανότητα ως προς τον αριθμό επιβατών στη συγκεκριμένη κατηγορία. Η γκάμα των Lion’s City E απαρτίζεται πλέον από πολλές διαμορφώσεις στα 10,5 μέτρα, 12 και 18 (αρθρωτό) μέτρα. 

Χωρητικότητα επιβατών αντίστοιχη του 12μετρου 

Το λεωφορείο βασίζεται στο modular πλαίσιο του Lion’s City 12 E, και ακολουθεί το δυναμικό και αιχμηρό σχεδιαστικό ύφος της εταιρείας με την ονομασία «smart edge». Πλάτος, ύψος και πρόβολοι δεν αλλάζουν σε σχέση με το 12μετρο μοντέλο, αυτό που μικραίνει είναι το μεταξόνιο, κατά περίπου 1,6 μέτρα. Ο κύκλος στροφής είναι εντυπωσιακά μικρός, στα μόλις 17,2 μέτρα. Ενδεικτικά, μεταξύ των δύο αξόνων, έχει αφαιρεθεί ένα παράθυρο συγκριτικά με το Lion’s City 12 E. 

Το «κοντό» ΜΑΝ έχει απόβαρο κατά περίπου 350 κιλά μικρότερο σε σχέση με το μεγαλύτερο μοντέλο, παρόλα αυτά έχει μείνει χώρος στο κέντρο για αμαξίδιο ΑΜΕΑ. Υπάρχει δυνατότητα παραγγελίας με τρεις πόρτες –σε αυτή την περίπτωση ο μέγιστος αριθμός καθισμάτων είναι 29. Όπως σε όλη τη σειρά των Lion’s City E, από τη στιγμή που δεν υπάρχει «δώμα» για τον κινητήρα εσωτερικής καύσης στο πίσω τμήμα, προκύπτει χώρος για επιπλέον επιβάτες. 

man

Οι σχεδιαστές και μηχανικοί της ΜΑΝ Truck & Bus αναφέρουν ότι, σε σχέση με τον (ολιγομελή) ανταγωνισμό, το Lion’s City 10 E έχει τέσσερα επιπλέον καθίσματα –συνολική χωρητικότητα 33 καθήμενοι και 80 όρθιοι επιβάτες. Με το όχημα να είναι ουσιαστικά πρωτότυπο, μας επετράπη να το οδηγήσουμε για μερικές εκατοντάδες μέτρα, οπότε επιφυλασσόμαστε να το αξιολογήσουμε στη διάρκεια κανονικής δοκιμής. Μέχρι τότε, απλά να σημειώσουμε ότι, δείχνει να διαθέτει ατόφια την άψογη οδική συμπεριφορά του 12μετρου και με μπόνους την αυξημένη ευελιξία στο μανουβράρισμα. 

Τέσσερις ή πέντε συστοιχίες μπαταριών για μέγιστη αυτονομία 

Όπως όλα τα MAN eBus, έτσι και το Lion's City 10 E χρησιμοποιεί δοκιμασμένες (δεύτερης γενιάς) μπαταρίες ιόντων λιθίου (NMC) του ομίλου, οι οποίες διαθέτουν υψηλή ενεργειακή πυκνότητα και διάρκεια ζωής. Τέσσερις ή ακόμη και πέντε συστοιχίες είναι εγκατεστημένες στην οροφή. Με την πλήρη γκάμα εξοπλισμού, η απόδοση φτάνει τις 400 κιλοβατώρες («ωφέλιμες» είναι οι 320 kWh) και αυτονομία έως 300 χιλιόμετρα. Με 320 κιλοβατώρες (ωφέλιμες 250 kWh) η αυτονομία φτάνει στα 235 χιλιόμετρα. Με τις επιδόσεις αυτές το midi της ΜΑΝ τοποθετείται στην κορυφή της κατηγορίας του. 

man

Το eBus των 10 μέτρων, όπως και οι εκδόσεις των 12 και 18 μέτρων, φορτίζεται στο αμαξοστάσιο μέσω ενός συνδέσμου CCS έως 150 kW. Επομένως, μια πλήρης φόρτιση με τέσσερις συστοιχίες μπαταριών διαρκεί λιγότερο από δυόμισι ώρες, ενώ λεωφορεία με πέντε συστοιχίες χρειάζονται περίπου τρεις ώρες. Αυτό σημαίνει ότι το 10μετρο MAN καθίσταται ιδανικό ως όχημα γρήγορης αντικατάστασης για διαδρομές στο κέντρο της πόλης. Το λεωφορείο φορτίζεται στο αμαξοστάσιο μέσω βύσματος CCS και με ισχύ έως 150 kW - από το 2024 θα υπάρχει και λύση παντογράφου, την οποία πολλές εταιρείες προτιμούν επίσης στο αμαξοστάσιο για λόγους υλικοτεχνικής υποστήριξης. Τα χαμηλοδάπεδα αστικά λεωφορεία των 10 μέτρων έχουν γενικά μικρό μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη, αλλά σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία των ταξινομήσεων, η τάση για τη συγκεκριμένη κατηγορία είναι σταθερά ανοδική. 

Οι λόγοι έχουν να κάνουν κυρίως με το γεγονός ότι, πρόκειται για οχήματα πολύ πιο ευέλικτα σε σχέση με τα 12μετρα, ειδικά σε δύσκολα σημεία του αστικού ιστού, τα οποία, την ίδια στιγμή μπορούν να μεταφέρουν αριθμό επιβατών που ελάχιστα υστερεί σε σχέση με τα μεγαλύτερα λεωφορεία. Η παραγωγή του Lion's City 10 E πραγματοποιείται στο πολωνικό εργοστάσιο στο Starachowice σύμφωνα με τα ίδια πρότυπα ποιότητας που ισχύουν για όλα τα άλλα αστικά λεωφορεία της ΜΑΝ.

man

Σασί eBus της MAN για τους αμαξοποιούς

Στο μεταξύ, η MAN Truck & Bus θα διαθέσει ένα πλαίσιο/σασί eBus στην παγκόσμια αγορά. Αυτό θα φέρει όλες τις δοκιμασμένες τεχνολογίες από το Lion's City E, ένα όχημα που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί με επιτυχία σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες και για το οποίο έχουν ληφθεί μέχρι σήμερα περισσότερες από 1.000 παραγγελίες. 

Το σασί eBus που η ΜΑΝ διαθέτει σε αμαξοποιούς σε όλο τον κόσμο, φέρει αυτούσια την τεχνογνωσία των Lion’s City και αναμένεται να είναι καταλυτικός παράγοντας στην ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης σε όλες τις ηπείρους.

PreviousNext