Το Vito Tourer αποτελεί τη νεότερη πρόταση της Mercedes - Benz προς ένα ευρύτερο φάσμα επαγγελματιών που δραστηριοποιούνται στη μεταφορά μικρών ομάδων επιβατών, όπως οι πελάτες ξενοδοχείων, τα πληρώματα των αεροπορικών εταιρειών, τα ολιγομελή γκρουπ τουριστών ή αθλητών με κοινό ενδιαφέρον ή προορισμό, οι επιχειρησιακές αποστολές στελεχών κ.α. Εξίσου μεγάλο ενδιαφέρον παρουσιάζουν και άλλες πιο διαδεδομένες χρήσεις όπως είναι τα ταξί, οι μετακινήσεις πολύτεκνων οικογενειών και η μεταφορά ΑΜΕΑ μετά την ανάλογη διασκευή του αμαξώματος.

Έχοντας στη διάθεσή μας για δοκιμή το μοντέλο Vito Tourer 111CDI στην έκδοση 8+1 (οκτώ επιβατών και οδηγού) καλύπτουμε μια συνολική απόσταση 1.560 χιλιομέτρων, οδηγώντας το από την Αθήνα στα Μετέωρα και στη συνέχεια εντός διάφορων αστικών και ημιαστικών διαδρομών στην περιοχή της Θεσσαλίας.

Αστέρι στην εμφάνιση

Ακολουθώντας τη σχεδιαστική γραμμή των οχημάτων της εταιρείας που θέλει δυναμικά χαρακτηριστικά, το Vito έχει να επιδείξει επίσης ξεχωριστό στυλ χάρη στη μάσκα με τις μεγάλες γρίλιες και το αυξημένων διαστάσεων σήμα. O προφυλακτήρας, εμπρός-πίσω, είναι μαύρου χρώματος εν αντιθέσει με το υπόλοιπο όχημα που κυριαρχεί το λευκό.

Ο υποψήφιος αγοραστής μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε ακρυλικές και μεταλλικές βαφές ενώ προαιρετικά το όχημα μπορεί να βαφτεί στα χρώματα της εκάστοτε εταιρείας. Επίσης, ανάλογα με την έκδοση διατίθεται και με 17άρες ζάντες. Τα καλά νέα έρχονται και με το ύψος του οχήματος, στα 1.90 μέτρα, που σημαίνει ότι χωράει σε όλα τα κλειστά ελληνικά και ευρωπαϊκά πάρκινγκ ενώ ο οδηγός του πληρώνει και μικρότερο αντίτιμο σε ορισμένους σταθμούς διοδίων. Τέλος, ο αεροδυναμικός συντελεστής, 0.32 (Cd), συνδράμει στη βελτίωση της συνολικής αποδοτικότητας και της χαμηλότερης κατανάλωσης καυσίμου.

Τρεις εκδόσεις συστημάτων κίνησης

Το Vito Tourer είναι διαθέσιμο σε τρεις εκδόσεις συστημάτων κίνησης, με κίνηση στους μπροστινούς ή πίσω τροχούς και τετρακίνηση. Η τελευταία επιλογή είναι ιδανική για εταιρείες ή ξενοδοχεία που σχετίζονται με τουρισμό και μεταφορά των επιβατών σε ορεινές περιοχές ή δύσκολες διαδρομές, π.χ Μέτσοβο.

Άνετο στο ταξίδι

Το όχημα της δοκιμής διέθετε εννιά καθίσματα, περιλαμβανομένου οδηγού, με τρία ανά σειρά, και με καλής αισθητικής υφασμάτινη επένδυση η οποία είναι εύκολη στον καθαρισμό της. Όλα τα καθίσματα διαθέτουν ενσωματωμένες ζώνες ασφαλείας τριών σημείων και προσκέφαλα ρυθμιζόμενα ως προς το ύψος. Η είσοδος των επιβατών γίνεται από τη δεξιά πλαϊνή συρόμενη πόρτα και οι επιβάτες της τελευταίας σειράς περνούν σε αυτά ανασηκώνοντας το δεξιό κάθισμα της μεσαίας σειράς. Οι επιβάτες έχουν αρκετό χώρο τόσο για τα πόδια όσο και για το κεφάλι τους.

Επιπλέον, έχουν στη διάθεσή τους εσωτερικό φωτισμό, ο οποίος έχει τη δυνατότητα ενεργοποίησης/απενεργοποίησης και από την πλευρά του οδηγού. Τέσσερις θέσεις ενδείκνυνται για την τοποθέτηση παιδικών καθισμάτων με σύστημα στερέωσης ISOFIX. Το δάπεδο των επιβατών είναι πλαστικό ενώ οι επενδύσεις των πλευρικών τοιχωμάτων και θυρών του χώρου των επιβατών από σκληρές ίνες. Η ασφάλεια της καμπίνας περιλαμβάνει αερόσακο οδηγού-συνοδηγού και πλευρικό αερόσακο θώρακος-λεκάνης οδηγού. Η σωστή θερμοκρασία στο εσωτερικό επιτυγχάνεται μέσω του ημιαυτόματου κλιματισμού TEPMATIC με τη θερμοκρασία να μεταφέρεται στους πίσω επιβάτες από τα κεντρικά και πλαϊνά ακροφύσια, κατανέμοντας έτσι ομοιόμορφα τον ψυχρό ή θερμό αέρα. Για τη φόρτιση των ηλεκτρικών συσκευών και για σύνδεση με MP3 συσκευές δια-τίθεται μια πρίζα 12Volt στην κεντρική κονσόλα, αν και θα θέλαμε περισσότερες τόσο στην μπροστινή όσο και πίσω πλευρά. Αυτό που θα ενθουσιάσει σίγουρα τους επιβάτες του οχήματος είναι η καλή ορατότητα των έξι πίσω θέσεων προς όλες τις κατευθύνσεις χάρη στις μεγάλες πλευρικές γυάλινες επιφάνειες με ειδική αντιηλιακή μεμβράνη. Τα καθίσματα της δεύτερης και τρίτης σειράς μπορούν να αφαιρεθούν εύκολα και γρήγορα εφόσον απαιτηθεί η μεταφορά φορτίων μεγάλου όγκου.

Σε συνδυασμό με την ευρύχωρη σχεδίαση, τα υψηλής ποιότητας υλικά και διάφορα χαρακτηριστικά εξοπλισμού, ο εσωτερικός χώρος προσφέρει όσα χρειάζεται ο οδηγός για την εργασία του αλλά και οι επιβάτες για ένα άνετο και ασφαλές ταξίδι. Αξίζει να αναφερθεί ότι το Vito Tourer μπορεί να μεταφέρει και μεγάλο αριθμό αποσκευών στην πίσω πλευρά, με ωφέλιμο όγκο φόρτωσης από 0,58 έως 1,39 κ.μ. Με την αφαίρεση των καθισμάτων προσφέρεται επιπλέον χώρος φόρτωσης μήκους από 2.408-2.883 χιλιοστά και πλάτους 1.685 χιλιοστών.

Ο οδηγός βρίσκει εύκολα την ιδανική θέση οδήγησης καθώς το κάθισμα, το οποίο βρίσκεται ψηλά, μετακινείται αρκετά εκατοστά προς τα πίσω ενώ το τιμόνι ρυθμίζεται πάνω-κάτω και μέσα-έξω. Το μοναδικό μειονέκτημα που σημειώνουμε είναι το κουμπί χειρισμού του Trip Control το οποίο είναι τοποθετημένο στο καντράν και δύσκολο στη χρήση του. Καλό σε αίσθηση είναι το τριάκτινο τιμόνι, το οποίο ωστόσο δεν περιλαμβάνει κουμπιά με διάφορες χρήσεις, π.χ ραδιοφώνου ή τηλεφώνου. Το ηχοσύστημα προσφέρει πολυάριθμες χρήσιμες λειτουργίες πληροφόρησης και επικοινωνίας, όπως σύστημα ανοιχτής ακρόασης Bluetooth, θύρα Usb και θύρα σύνδεσης για κάρτες μνήμης SD.

Ο λεβιές του εξατάχυτου μηχανικού κιβωτίου είναι τοποθετημένος επίσης στην κεντρική κονσόλα κοντά στα δάχτυλα του οδηγού, αλλά αφαιρεί χώρο από το αριστερό πόδι του μεσαίου συνοδηγού. Τρία ανοιχτά ντουλαπάκια στο κέντρο του ταμπλό, μια θήκη κάτω από το ραδιόφωνο, ντουλαπάκι συνοδηγού με δυνατότητα κλειδώματος και έξτρα χώρος στις τσέπες κάθε πόρτας είναι οι αποθηκευτικοί χώροι του Vito για τα μικροαντικείμενα του οδηγού.

Μηχανικά σύνολα

Η γκάμα του Vito Tourer περιλαμβάνει επιλογές πετρελαιοκινητήρων 1,6 και 2,2 λίτρων. Πιο συγκεκριμένα στα 1,6 λτ. είναι διαθέσιμα το 109 CDI με 88 ίππους και 230 Nm και το 111 CDI με 114 ίππους και 270 Nm ροπής ενώ στα 2,2 λτ. είναι το 114 CDI με 136 ίππους και 330 Nm ροπή, το 116 CDI με 163 ίππους και 380 Nm και το πιο ισχυρό 119 Blue Tec με τους 190 ίππους και 440 Nm. Όλοι οι κινητήρες παρουσιάζονται ιδιαίτερα οικονομικοί με καταναλώσεις από 5,7 λτ-6,4 λτ/100 χλμ, με κορυφαίο των 2,2 λτ. με μέση κατανάλωση 5,7 λτ. Ο υποψήφιος αγοραστής έχει να επιλέξει ανάμεσα σε πέντε ιπποδυνάμεις και πριν την τελική αγορά οφείλει να αποφασίσει ποιο ακριβώς όχημα ταιριάζει στις μεταφορικές του ανάγκες. Θεωρούμε ότι για χρήση εντός πόλης και για κοντινές διαδρομές μπορεί να επιλέξει τις μικρότερες, των 1.6 λτ, ωστόσο για μακρινότερα ταξίδια και εκδρομές, με μεταφορά εννέα επιβατών (8+1) είναι προτιμότερες οι μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις, για πιο ξεκούραστα ταξίδια και σαφώς οικονομικότερα.

Στη διάθεσή μας είχαμε το μοντέλο 111 CDI με μηχανικό σύνολο έξι σχέσεων και μετάδοση κίνησης στους εμπρός τροχούς.

Αθήνα-Καλαμπάκα με Vito Tourer

Το ταξίδι μας είχε κατεύθυνση έναν από τους κορυφαίους θρησκευτικούς προορισμούς της χώρας μας τον οποίο επισκέπτονται πλήθος Ελλήνων και ξένων τουριστών καθημερινά, ακολουθώντας στην ουσία ένα συνηθισμένο δρομολόγιο των οδηγών τουριστικών οχημάτων. Από τα πρώτα στοιχεία που καταγράφουμε είναι ο μαλακός συμπλέκτης και η ευκολία με την οποία κουμπώνουν οι σχέσεις στο κιβώτιο. Στο δρόμο το Vito Tourer διαθέτει τις αρετές των υπολοίπων οχημάτων της εταιρείας και εξηγούμαστε: Καλή ποιότητα κύλισης, ενώ οι αναρτήσεις απορροφούν τις εδαφικές ανωμαλίες του δρόμου δημιουργώντας ευχάριστη αίσθηση στο εσωτερικό. Ο κινητήρας είναι σε θέση να προσφέρει καλές επιταχύνσεις τόσο από στάση όσο και εν κινήσει. Σε υψηλές ταχύτητες τα επίπεδα θορύβου είναι χαμηλά, τόσο στις εμπρός θέσεις όσο και στις πιο πίσω, ενώ η λειτουργία του κινητήρα δεν ακούγεται ιδιαίτερα. Στον αυτοκινητόδρομο φαίνεται περισσότερο η χρησιμότητα των συστημάτων ασφαλείας με το Tourer να συμπεριλαμβάνει στον εξοπλισμό του αρκετά ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, όπως το Attention Assist το οποίο ανιχνεύει σημάδια κούρασης στον οδηγό και του προτείνει να κάνει ολιγόλεπτη στάση. Μεγάλης χρησιμότητας, κυρίως όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες ή κατά την έξοδο από τούνελ, είναι το σύστημα υποβοήθησης πλευρικών ανέμων. Επιπλέον, το σύστημα Tyre pressure monitoring καταγράφει την πίεση των ελαστικών και ενημερώνει για τυχόν απώλεια.

Στα επιβλητικά Μετέωρα

Φτάνοντας στα Μετέωρα οδηγήσαμε αρκετά γύρω από τα μοναστήρια όπου ως γνωστόν οι δρόμοι είναι στενοί με συνεχόμενες αναβάσεις από το Καστράκι μέχρι τα μοναστήρια. Εκεί λοιπόν ο 1.600άρης κινητήρας με τους 114 ίππους τα πάει αρκετά καλά και σε καμία περίπτωση δεν φάνηκε αργός στα αντανακλαστικά του. Κινούμασταν συνεχώς με τη δεύτερη ή την τρίτη σχέση στο κιβώτιο, αλλά αυτό που προσέχαμε ήταν να αλλάζουμε τις σχέσεις σε υψηλό εύρος στροφών έτσι ώστε να αποφύγουμε πιθανό κρέμασμα του κινητήρα. Σε τέτοιες διαδρομές άλλωστε φαίνεται πόσο ποιο αποδοτικός και ξεκούραστος είναι ο 2.2 λίτρων κινητήρας με τις μεγαλύτερες ιπποδυνάμεις.

Κίνηση στην πόλη

Το Vito Tourer ως μεταφορικό μέσο θα χρειαστεί πολλές φορές να προσεγγίσει ξενοδοχεία και τουριστικούς χώρους σε κέντρα πόλεων, όπου πρέπει να διασχίσει στενούς δρόμους. Έτσι, στη δική μας περίπτωση το όχημα της δοκιμής κινήθηκε σε κεντρικούς πεζόδρομους της Λάρισας γύρω από το αρχαίο θέατρο.

Η πρόσβαση στα σημεία αυτά ήταν εύκολη για το όχημα, κυρίως χάρη στο ελαφρύ του τιμόνι το οποίο έχει πολύ καλό κόψιμο. Σύμμαχός του είναι η καλή ορατότητα που προσφέρουν οι δυο πλαϊνοί καθρέφτες, ενώ ο μεσαίος είναι λειτουργικός μόνο αν αφαιρεθούν τα μεσαία προσκέφαλα της δεύτερης και τρίτης σειράς. Βέβαια, αυτό που θα βοηθούσε ακόμη περισσότερο θα ήταν μια κάμερα οπισθοπορείας, που είναι διαθέσιμη στις πιο πλούσιες εκδόσεις, ή έστω ένα ραντάρ με ηχητική προειδοποίηση για να ενημερώνει τον οδηγό όταν πλησιάζει σε κάποιο αντικείμενο.

Αθήνα-Μετέωρα με 5.3 λίτρα/100 χλμ.

Σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες τουριστικών γραφείων η οικονομία είναι βασική προϋπόθεση για τη μείωση των λειτουργικών εξόδων. Άρα, η αγορά ενός οχήματος έχει σαν βασικό κριτήριο την οικονομία στην κατανάλωση καυσίμου, ένα κομμάτι στο οποίο το Tourer τα πάει περίφημα. Και επειδή μας αρέσει να μιλάμε με αριθμούς σημειώνουμε την κατανάλωση που κατέγραψε το όχημα της δοκιμής από την Αθήνα μέχρι την Καλαμπάκα μέσω Λάρισας. Στη διαδρομή των 436 χιλιομέτρων κατανάλωσε μόλις 5.3 λίτρα ανά 100 χλμ., συνολικά 23,1 λίτρα, δηλαδή 24,2 ευρώ ( με τιμή ανά λίτρο 1,05 ευρώ). Πώς επιτυγχάνεται αυτό στην πράξη; Αρκεί ο οδηγός να αλλάζει σχέσεις στο κιβώτιο πάντα σε χαμηλές στροφές, όπως του προτείνει η σχετική ένδειξη στην οθόνη. Επίσης, στον αυτοκινητόδρομο δεν ξεπεράσαμε τα 120 χλμ/ώρα. Τέλος, μεγαλύτερη, αλλά όχι σημαντική, ήταν η αύξηση του καυσίμου στη διαδρομή από Καλαμπάκα μέχρι τις μονές, λόγω των συνεχών αλλαγών σχέσεων.

Συνολική κατανάλωση

Αξίζει να αναφέρουμε ότι με το Vito Tourer καταγράψαμε συνολικά 1.560 χιλιόμετρα, εκ των οποίων τα 872 χιλιόμετρα έγιναν στη διαδρομή Αθήνα-Καλαμπάκα-Αθήνα όπου το αυτοκίνητο ρόλαρε με σταθερή ταχύτητα 100-120 χλμ/ώρα. Τα υπόλοιπα 688 τα κάναμε σε αμιγώς αστικές διαδρομές και σε κέντρα πόλεων, με συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα Η μέση κατανάλωση που σημειώσαμε ήταν 5,8 λίτρα/100 χλμ. αλλά πρέπει να τονίσουμε ότι το αυτοκίνητο δεν κινήθηκε φορτωμένο στο μέγιστο μικτό βάρος του.

Κατανάλωση Ad Blue

Υπολογίσιμο κόστος για τους εκάστοτε ιδιοκτήτες οχημάτων με τεχνολογία SCR του κινητήρα είναι αυτή του Ad Blue, επιβαρύνοντας το εξοδολόγιο του δρομολογίου. Η κατανάλωση του οχήματος δοκιμής ήταν σε χαμηλά επίπεδα (κατανάλωσε το 23% από το ρεζερβουάρ χωρητικότητας 11,5 λίτρων, ξοδεύοντας για τη διαδρομή των 1.560 χιλιομέτρων, μόλις 2,6 λίτρα Ad Blue). Εν κατακλείδι μετά από πολύωρα ταξίδια αρκετών χιλιομέτρων οι επιβάτες θα κατέβουν από το Vito Tourer ξεκούραστοι ενώ και ο οδηγός θα είναι σε θέση να συνεχίσει άνετος το δρομολόγιό του.