Η Otokar έχει καθιερωθεί πλέον στην ευρωπαϊκή αγορά, και διευρύνει συνεχώς τη γκάμα της που περιλαμβάνει ουσιαστικά τα πάντα, από αστικά και intercity έως πούλμαν. Η εταιρεία παράλληλα, αναβαθμίζει τα οχήματά της και σε τακτά διαστήματα προσθέτει νέα λεωφορεία, τα οποία κυκλοφορούν σε διαρκώς αυξανόμενους αριθμούς, σε «δύσκολες» αγορές όπως η γερμανική, και το όνομα και η φήμη της μάρκας έχουν παγιωθεί στο χώρο του λεωφορείου. Αν και ήδη κυκλοφορούν στην Ελλάδα και άλλα μοντέλα της Otokar, όπως το εξαιρετικό αστικό Kent, η Otokar στη χώρα μας είναι θα λέγαμε συνυφασμένη με το Navigo T (T από το «Tourism»), το λεωφορείο που εκπροσωπεί τον όρο midi πούλμαν.

Συνεχής βελτίωση

Ένα χαρακτηριστικό της Otokar στο οποίο αναφερόμαστε σε κάθε δοκιμή με τα προϊόντα της εταιρείας, είναι τα γρήγορα αντανακλαστικά. Ο κατασκευαστής φροντίζει να ανανεώνει συχνά τα λεωφορεία του, καθιστώντας τα έτσι, επίκαιρα. Το Navigo επικαιροποιείται συνεχώς, όχι μόνο σχεδιαστικά, αλλά και σε σημαντικούς για την εκμετάλλευση και την άνεση των επιβατών, τομείς.

Στο όχημα της δοκιμής, ο σχεδιασμός του εξωτερικού παραμένει μεν ως είχε, και δύσκολα θα βρεις κάτι που να μη δείχνει μοντέρνο και φροντισμένο, αλλά αν αρχίζεις και τσεκάρεις π.χ., τη λίστα του βασικού εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας όλο και κάτι νέο θα βρεις: από τα υποχρεωτικά από τη νομοθεσία (AEBS, LDWS) έως «πακέτο» ηχομόνωσης, θύρες USB, LED παντού και πάει λέγοντας. Ως προς την εκμετάλλευση, στο πίσω τμήμα, στο κατώφλι της μπαγκαζιέρας που ο κατασκευαστής (πριν από δύο περίπου χρόνια) χαμήλωσε πολύ, κάτι που επέτρεψε την πολύ πιο εύκολη φόρτωση των αποσκευών.

Θέση οδήγησης, ταμπλό και κεντρική κονσόλα είναι σχετικά καινούργια και δεν κρίθηκε σκόπιμο να γίνει κάποια αλλαγή σε σχέση με την τελευταία φορά που δοκιμάσαμε το Navigo: Ειδικότερα, ο πίνακας οργάνων διαθέτει αναλογικά όργανα και μονόχρωμο ψηφιακό τμήμα, είναι ευανάγνωστος και με ξεκάθαρες ενδείξεις. Εντυπωσιακή για τα δεδομένα της κατηγορίας είναι η κεντρική κονσόλα. Με ράδιοCD, μεγάλη επαφική οθόνη για χειρισμό του συστήματος πλοήγησης, προβολή της εικόνας από την κάμερα οπισθοπορείας, τον ψηφιακό ταχογράφο σε σωστή θέση, χειριστήρια κλιματισμού στο κάτω μέρος και αρκετά ακόμη στοιχεία. Πολλά μέρη όπως ταμπλό, κονσόλα τιμόνι, επιλογέα ταχυτήτων, προσκέφαλα επιβατών και εμπρός μόνιτορ, μπορούν κατά παραγγελία, να είναι καλυμμένα με δέρμα ή ξύλο –ανάλογα με το τι θέλει ο πελάτης.

Το τιμόνι πλέον ρυθμίζεται σε δύο έννοιες ενώ, προστέθηκε και αυτόματος πιλότος –και τα δύο αυτά στοιχεία απουσίαζαν από το προηγούμενο μοντέλο. Το εξάρι αυτόματο σασμάν της Allison δουλεύει πολύ ικανοποιητικά και οι αλλαγές είναι γρήγορες και ιδιαίτερα ομαλές.

Σαλόνι - εκμετάλλευση

Το όχημα της δοκιμής, είναι το αποκαλούμενο «middle door». Αυτός ο προσ-διορισμός του μοντέλου αφορά στη δυνατότητα για παραγγελία με πόρτα στη μέση αντί πίσω. Ο αριθμός των θέσεων δεν επηρεάζεται, και η «μετακόμιση» της πόρτας επιτρέπει τον διπλασιασμό του πίσω χώρου αποσκευών, κάνοντάς τον ενιαίο και πολύ πιο εύκολο στη φόρτωση. Ο χώρος αποσκευών διαθέτει χωρητικότητα 2,3 κυβικών μέτρων, τιμή που κρίνεται επαρκής για το σύνηθες μεταφορικό έργο του λεωφορείου.

Τα πλαστικά, οι επενδύσεις και τα συνθετικά υλικά δείχνουν όμορφα και ανθεκτικά, και το κυριότερο, δημιουργούν όλες τις προϋποθέσεις για πολύ άνετη διαβίωση των επιβατών. Το σαλόνι είναι φωτεινό με προσεγμένο διάκοσμο, και ο «αέρας» για τα γόνατα των επιβατών (το λεωφορείο είναι 31+1+1 θέσεων) είναι επαρκής ακόμη και για μεγάλα ταξίδια. Ακόμη και εύσωμοι επιβάτες δύσκολα θα παραπονεθούν για έλλειψη χώρου. Ανάμεσα στις αλλαγές του Euro 6 μοντέλου –τις οποίες έχουμε παρουσιάσει αναλυτικά σε προηγούμενη δοκιμή- περιλαμβάνονται και οι νέες πλαφονιέρες και τα service sets για τους επιβάτες, καθώς και οι εντυπωσιακές συστοιχίες με LEDάκια.

Τα καθίσματα είναι ανακλινόμενα, με υποβραχιόνια και προσφέρουν σωστή στήριξη του κορμού. Τα κανάλια των χειραποσκευών είναι αναρτημένα με προσοχή και δείχνουν ποιοτικά. Στις ανέσεις που προσφέρει το Navigo T περιλαμβάνονται ψυγειάκι 40 λίτρων στο πίσω τμήμα, καθίσματα που μετακινούνται εγκάρσια προς τον διάδρομο, κλιματισμός οροφής 12 kW, ανεξάρτητο θερμαντικό σώμα και αρκετά ακόμη.

Συνολικά, το σαλόνι είναι εντυπωσιακό: το φινίρισμα είναι αψεγάδιαστο, και η χωροταξική διευθέτηση υποδειγματική, σε σημείο που οι συνειρμοί με μεγάλα πούλμαν να είναι προφανείς.

Οδική συμπεριφορά

Από τη θέση του οδηγού, με το κάθισμα της Grammer –μεγαλύτερο και φαρδύτερο κατά 3,5 εκατοστά σε σχέση με το παρελθόν- με πνευματική ανάρτηση, η εργονομία δείχνει να είναι σωστή, και δεν υπάρχει κάτι που θα ξενίσει. Ο οδηγός θα βολευτεί γρήγορα. Το μοναδικό σημείο κριτικής είναι ίσως ο μικρός σχετικά χώρος ανάμεσα στα πεντάλ για οδηγούς με μεγάλα πέλματα. Η κατόπτευση του δρόμου είναι απόλυτα ικανοποιητική προς κάθε κατεύθυνση. Ο επιλογέας για το 6άρι αυτόματο κιβώτιο –Allison 2100, τελική σχέση μετάδοσης 4,1– «πέφτει» σωστά στο δεξί χέρι του οδηγού. Ο τετρακύλινδρος Euro 6c κινητήρας της Cummins (ISBe4.5E6C180B) των 4,5 λίτρων με τουρμπίνα μεταβλητής γεωμετρίας, είναι τοποθετημένος απευθείας μετά τον εμπρός άξονα, αποδίδει 180 hp και μέγιστη ροπή 682 Nm στις 1.200 σ.α.λ.

Στη διαδρομή μας, ο κινητήρας αποδείχθηκε υπεραρκετός για τις διαστάσεις του λεωφορείου και το μεταφορικό έργο για το οποίο προορίζεται. Έχει φυσικά όλα τα εχέγγυα για υψηλή αποδοτικότητα και συγκρατημένες απαιτήσεις τακτικής συντήρησης και αποτελεί επιλογή πολλών Eυρωπαίων κατασκευαστών για τα οχήματά τους.

Το Navigo επιταχύνει ομαλά και γεμίζει τις σχέσεις πειστικά, και η κλιμάκωση των σχέσεων είναι ικανοποιητική. Σε σχέση με προηγούμενες εκδόσεις του κιβωτίου, η λειτουργία του μας φάνηκε βελτιωμένη: δεν υπάρχουν «λάθη» όπως βιαστικά ανεβάσματα, και μετά πάλι κατέβασμα όταν τα ηλεκτρονικά αντιληφθούν πως έκαναν λάθος. Οι αλλαγές είναι πολύ ομαλές, ακούγονται μεν, σε καμία περίπτωση όμως δε γίνονται ενοχλητικές.

Ο εμπρός άξονας είναι συμπαγής, αλλά είναι δύσκολο να παραπονεθείς από έλλειψη ροής πληροφορίας από το σύστημα διεύθυνσης ή μειωμένη άνεση. Στο ταξίδι στην τελική ταχύτητα γρήγορα αντιλαμβάνεσαι τα οφέλη της φουσκάτης πίσω ανάρτησης που δουλεύει εξαιρετικά και η κύλιση είναι άρδην βελτιωμένη. Το Navigo είναι δηλαδή, ακόμη πιο ευθύβολο και ήσυχο στο εσωτερικό, σε σχέση με το πρόσφατο παρελθόν, κάτι που αυξάνει την απόσταση των ταξιδιών στα οποία μπορεί να δρομολογηθεί.

Άθραυστο κι ευέλικτο

Ακόμη και οι πιο ακραίες εγκάρσιες ανωμαλίες δεν προβληματίζουν το λεωφορείο. Αν συνυπολογίσεις και τη γενικότερη ποιότητα κατασκευής και ιδιαίτερα της συναρμογής, καθώς και την απουσία τριγμών, η προοπτική μακροχρόνιας απροβλημάτιστης χρήσης είναι περίπου δεδομένη.

Σημαντικό ψυχολογικό πλεονέκτημα για τον οδηγό, η σιγουριά ότι, ακόμη και σε κακοτράχαλα οδοστρώματα, η ανάρτηση θα απορροφήσει και πολύ βίαια κοπανήματα, με άνεση. Είναι δύσκολο επίσης να αγνοήσεις την ξεγνοιασιά που προσφέρουν οι μεγάλες γωνίες προσέγγισης, διαφυγής και η συγκριτικά μεγάλη απόσταση από το έδαφος –είναι περίπου απίθανο να υπάρξουν «στενές επαφές» με το έδαφος, όποια χρήση και αν κάνει ο οδηγός/ιδιοκτήτης.

Το να κλείσουμε την αναφορά μας στο Navigo χωρίς να σημειώσουμε την ευελιξία και την ευκολία στο μανουβράρισμα, θα ήταν παράλειψη. Με το μεταξόνιο στα μόλις 3.866 χιλιοστά και την ακτίνα στροφής (από τοίχο σε τοίχο) στα 8,2 μέτρα, μπορείς πρακτικά να κινηθείς όπου περίπου και ένα μεγάλο επιβατικό αυτοκίνητο. Σε ό,τι αφορά την πέδηση, πάντα ήταν εξαιρετική στο Navigo, και το ίδιο συμβαίνει και τώρα.

Πολύ καλή αίσθηση και αποτελεσματικότητα από τη συμβατική πέδηση, με σωστά ρυθμισμένο το πεντάλ του φρένου, με το Otokar να διαθέτει και ριτάρντερ (Telma) με μοχλοβραχίονα στα δεξιά του τιμονιού. Συμπερασματικά, το Navigo T, που αντιπροσωπεύει στη χώρα μας η A.P. Bus & Coach Hellas, μπορεί να παίξει το ρόλο ενός μικρού τουριστικού με διευρυμένες δυνατότητες εκμετάλλευσης, οι οποίες είναι σημαντικά υψηλότερες από ένα τυπικό minibus και με κόστος κτήσης που το καθιστά πολύ δελεαστικό.

Η περιοχή δράσης του ποικίλλει, με πελάτες υψηλού πρεστίζ να το προτιμούν ολοένα και πιο συχνά. Έλληνες λεωφορειούχοι το χρησιμοποιούν ακόμη και για ταξίδια στο εξωτερικό, ενώ το όχημα των φωτογραφιών προορίζεται για το γνωστό ξενοδοχείο Holiday Inn για τη μεταφορά πελατών από και προς το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος.