Στη Σουηδία, και συγκεκριμένα στην έδρα της Scania, διοργανώθηκε η αποκαλούμενη «Ημέρα Καινοτομίας» του Traton Group, όπου ανακοινώθηκαν τα επιχειρηματικά πλάνα της εταιρείας, παρουσιάστηκαν κάποια νέα μοντέλα, και κυρίως, επιβεβαιώθηκαν φήμες που δείχνουν το μέλλον της συνύπαρξης εταιρειών με διαφορετικό αποτύπωμα στην αγορά. Αν διερωτάστε τι εστί Traton, κάποια στιγμή θα το συνηθίσουμε: Traton είναι η ονομασία του (πάλαι ποτέ Volkswagen Truck & Bus) κλάδου βαρέων επαγγελματικών οχημάτων του γκρουπ Volkswagen στον οποίο υπάγονται ΜΑΝ, Scania και Volkswagen Caminhoes e Onibus από Λατινική Αμερική. Το όνομα Traton, αν και δεν σημαίνει κάτι συγκεκριμένο, δημιουργήθηκε κα εμπεριέχει τους φιλόδοξους στόχους της κάθε μάρκας.

Πρώτα απ’ όλα, η Volkswagen ήθελε να δημιουργήσει μία πραγματικά παγκόσμια φίρμα, η οποία να πουλάει φορτηγά και λεωφορεία σε κάθε γωνιά του πλανήτη, όπως κάνουν εδώ και χρόνια Daimler και Volvo, κι έπειτα ήταν η επιτυχημένη δημόσια εγγραφή της Traton στο χρηματιστήριο, σε Φρανκφούρτη και Στοκχόλμη, που μπορούσε να πραγματοποιηθεί μόνο με αποκοπή του γκρουπ από τον υπόλοιπο όμιλο VW.

Νέος 13λιτρος κινητήρας Scania, και για τα φορτηγά ΜΑΝ

Πλήθος δημοσιογράφων απ’ όλο τον κόσμο, παρακολουθήσαμε τον CEO Andreas Renschler να δηλώνει ότι, «η καινοτομία είναι ο τρόπος που λειτουργεί η Traton, η φιλοσοφία σε κάθε τι που κάνουμε.» Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας είναι πεπεισμένος πως, σε 10 με 15 χρόνια, κάθε τρίτο φορτηγό ή λεωφορείο που θα παράγει η Traton, θα έχει κάποια εναλλακτική γραμμή μετάδοσης κίνησης, κυρίως ηλεκτρική. Αναφορικά με το σήμερα, κατέστη σαφές πως οι συνέργειες ανάμεσα σε Scania και ΜΑΝ θα επεκταθούν και μάλιστα με εμφατικό τρόπο. Ήδη, εδώ και τέσσερα χρόνια έχουμε δει κοινή χρήση εξαρτημάτων (κιβώτια ταχυτήτων) ενώ, αναμένεται ευρεία κοινή χρήση λογισμικού και ηλεκτρονικών.

Η Traton θα διαθέσει ένα δισ. ευρώ στην ανάπτυξη ψηφιακών τεχνολογιών τα επόμενα πέντε χρόνια. Δεν θα χρειαστεί πολύς καιρός για να πάρουμε μία πρώτη γεύση. Το φορτηγό που παρουσιάζουμε, το MAN νέας γενιάς, είναι το πρώτο προϊόν στο οποίο γίνεται ευρεία χρήση της αποκαλούμενης modular (αρθρωτής/σπονδυλωτής) εργαλειοθήκης της Traton. Πέρα από το γνωστό δίπολο (κιβώτια Scania, άξονες ΜΑΝ) που ήδη γνωρίζουμε, τέλη του 2020 με αρχές του 2021 θα δούμε για πρώτη φορά ένα νέο, 13λιτρο κινητήρα εξελιγμένο από τη Scania να τοποθετείται στα φορτηγά από το Μόναχο. Επίσης, χάρη σε ένα νέο διαμορφωτή (configurator), στη γραμμή παραγωγής, η παραγγελία κάθε πελάτη θα εκτελείται πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι στο παρελθόν, καθώς θα υπάρχουν διαθέσιμα όλα τα μέρη του σασί της καμπίνας και της γραμμής μετάδοσης κίνησης σε χιλιάδες πιθανούς συνδυασμούς.

Λιγότερα εξαρτήματα, τα περισσότερα κοινά ανάμεσα στις εταιρείες του γκρουπ, με πολύ μικρότερους χρόνους τοποθέτησης και συναρμολόγησης. Η στόχευση δεν είναι κάποιο κρατικό μυστικό –το Traton γκρουπ θέλει να γίνει σε μερικά χρόνια ο παγκόσμιος ηγέτης στα βαρέα επαγγελματικά οχήματα.

Πρωτιά στα ηλεκτρικά

Σύμφωνα με τον Christian Levin, νέο COO και «αφεντικό» του R&D του Traton Group, αυτή τη στιγμή μία καινούρια ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης χρησιμοποιείται σε νέα, μαζικής παραγωγής, ηλεκτρικά λεωφορεία ΜΑΝ και Scania. Χάρη στη σπονδυλωτή διάταξή της, θα μπορεί με ελάχιστες αλλαγές να τοποθετείται σε μοντέλα και των δύο εταιρειών, μειώνοντας σημαντικά τον αριθμό και το κόστος των εξαρτημάτων.

Είναι η πρώτη φορά επίσης που, υπάρχει κοινός προϋπολογισμός για το τμήμα e-mobility όλων των εταιρειών του γκρουπ, και μηχανικοί από διαφορετικές φίρμες δουλεύουν μαζί. Αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση και την ψηφιοποίηση, είναι ενδεικτικό πως, σχεδόν το ένα τρίτο των μηχανικών της Traton είναι software developers, ενώ ήδη έχουν κατατεθεί πάνω από 1.000 πατέντες για ηλεκτρικά οχήματα.

Οι εταιρείες που υπάγονται στο γκρουπ έχουν διακριτούς ρόλους. Η Scania είναι υπεύθυνη για τα πιο καινοτόμα σχέδια, και εστιάζει στην εξέλιξη εναλλακτικών γραμμών μετάδοσης κίνησης, ενώ η ΜΑΝ έχει πιο ευρύ προϊοντικό πορτφόλιο που περιλαμβάνει και μικρά/μεσαία φορτηγά. Όσο για τη βραζιλιάνικη VW (VWCO), εξελίσσει φορτηγά και λεωφορεία αποκλειστικά για τις αγορές Λατινικής Αμερικής και Αφρικής. Θα ήταν χρήσιμο να υπενθυμίσουμε εδώ ότι, η Traton έχει αποκτήσει μερίδιο στην αμερικανική Navistar, καθώς και πως αναπτύσσει διάφορες συνεργασίες με την ιαπωνική Hino, και, μάλιστα, ανακοινώθηκαν ήδη κάποιες συνέργειες με αυτές τις εταιρείες.

Συγκεκριμένα, Scania και Navistar θα συνεργαστούν για την προμήθεια χωματουργικών φορτηγών της πρώτης σε ορυχεία στον Καναδά, στην πρώτη εμφάνιση των σουηδικών φορτηγών σε βορειοαμερικανικό έδαφος. Ακόμη πιο ενδιαφέρουσα είναι η πρόσφατη συμφωνία μεταξύ Traton και Hino για δημιουργία κοινοπραξίας μέσω της οποίας οι δύο συμβαλλόμενοι θα προμηθεύονται εξαρτήματα για την κατασκευή φορτηγών και λεωφορείων. Όπως είναι γνωστό η Hino ανήκει στην Toyota, κι ενώ κανονικά Ιάπωνες και VW είναι «λυσσαλέοι» ανταγωνιστές στα επιβατικά οχήματα, εδώ τα βρίσκουν, χωρίς να υπάρχει η παραμικρή μετοχική συνεργασία.

ΜΑΝ

Η ΜΑΝ έδωσε δυναμικό «παρών» με τη νέα σειρά αστικών λεωφορείων Lion’s Coach σε κάθε πιθανή διαμόρφωση, από ντίζελ με ήπιο υβριδικό σύστημα, μέχρι CNG και αμιγώς ηλεκτρικό. Μεγάλο μέρος της γκάμας έχει πλέον και κάποια μορφή ηλεκτροκίνησης –από το ηλεκτρικό βαν TGE μέχρι το μεσαίο φορτηγό eTGM.

Το γνωστό RIO, η πλατφόρμα ψηφιακών υπηρεσιών και τηλεματικής της ΜΑΝ έχει εξελιχθεί πλέον σε ξεχωριστή επιχειρηματική μονάδα, και στο μέλλον όλα τα επαγγελματικά της Volkswagen θα φέρουν hardware (RIO-Box) και λογισμικό με το συγκεκριμένο λογότυπο.

Το RIO-Box μπορεί να τοποθετηθεί ως aftermarket εξάρτημα σε οποιοδήποτε φορτηγό και αποτελεί στην ουσία ένα πλήρως ψηφιοποιημένο εργαλείο παρακολούθησης στόλου, με πολύ εξελιγμένες δυνατότητες προγραμματισμού προληπτικής συντήρησης του οχήματος.

Scania

Η Scania μας παρουσίασε το εντυπωσιακό πρωτότυπο AXL, αυτόνομης οδήγησης. Πρόκειται (διαβάστε και Τ&Τ Οκτωβρίου 2019) για ένα χωματουργικό προοριζόμενο να δουλέψει σε κλειστά, ελεγχόμενα περιβάλλοντα, κυρίως ορυχεία. Η Scania έχει ήδη κάποια εργοταξιακά φορτηγά αυτόνομης οδήγησης που δοκιμάζονται στα χέρια πελατών, με τον οδηγό που βρίσκεται στην καμπίνα να μην κάνει το παραμικρό, απλά να είναι σε εγρήγορση να αναλάβει τον έλεγχο αν παρουσιαστεί κάποια μηχανική βλάβη. Το AXL όμως, πάει ένα βήμα παραπέρα, καθώς δεν έχει ούτε καμπίνα.

Το μόνο συμβατικό πάνω του είναι η γραμμή μετάδοσης κίνησης που προέρχεται από Scania παραγωγής. Σύμφωνα με τους μηχανικούς πάντως, απέχουμε ακόμη αρκετά από το εμπορικό λανσάρισμα αυτόνομων βαρέων οχημάτων. Από τα πιο «καθημερινά» οχήματα που ήταν διαθέσιμα για μία ολιγόλεπτη διαδρομή, ενδιαφέρον είχε το υβριδικό Scania P320 με 9λιτρο πετρελαιοκινητήρα και μπαταρία που προσφέρει αμιγώς ηλεκτρική κίνηση για έως και 10 χιλιόμετρα.

Το όχημα είναι σε τελικό στάδιο εξέλιξης, και δουλεύει όπως κάθε άλλο φορτηγό Scania, χωρίς να απαιτείται η οποιαδήποτε προσαρμογή από τον οδηγό. Η Scania δείχνει να εξελίσσει μαζικά νέα λεωφορεία, από το κόνσπετ NXT μέχρι καινούργια χαμηλοδάπεδα αστικά. Στα περίχωρα της Στοκχόλμης αναμένεται να ξεκινήσουν σύντομα δοκιμές με ένα πλήρως αυτόνομο και ηλεκτρικό αστικό λεωφορείο Scania.