«Κάλλιο αργά παρά ποτέ» λέει ο σοφός λαός μας, μια φράση που ταιριάζει γάντι και στην περίπτωση του MAN TGE, του μεγάλου van της γερμανικής μάρκας, το οποίο -αν και το είχαμε οδηγήσει για πρώτη φορά τρία χρόνια πριν στο πλαίσιο της πανευρωπαϊκής του παρουσίασης (διαβάστε Τ&Τ Ιουνίου 2017)-μόλις τώρα ετοιμάζεται να λανσαριστεί στην ελληνική αγορά.

Με αυτή την αφορμή, παραλαμβάνουμε πρώτοι από τη ΜΑΝ Ελλάς Α.Ε. ένα ολόλευκο ΜΑΝ TGE 3.140 μικτού βάρους 3,5 τόνων και το δοκιμάζουμε σε πραγματικές συνθήκες εργασίας. Το αυτοκίνητο που έχουμε στη διάθεσή μας, είναι στη μεσαία έκδοση μήκους «Long» και στην αντίστοιχη έκδοση ύψους οροφής «High», με την εταιρεία να διαθέτει το panel van συνολικά σε τρεις εκδόσεις μήκους (Standard, Long, Extra Long) και άλλες τόσες ύψους (Normal, High, Super High), μικτού βάρους 3,0 – 5,5 τόνων.

Επιπλέον, το βαν της δοκιμής φέρει τον 2λιτρο turbodiesel κινητήρα στην έκδοση των 140 ίππων, με το 4κύλινδρο Euro 6 σύνολο να προσφέρεται σε 4 εκδόσεις ισχύος 102 – 177 ίππων. Ο εν λόγω κινητήρας συνεργάζεται με 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο και όχι με 6άρι μηχανικό, ένα «προνόμιο» που έχουν μόνο οι προσθιοκίνητες εκδόσεις (υπάρχουν επίσης πισωκίνητες και τετρακίνητες εκδόσεις). Υπενθυμίζεται, πως το MAN TGE μοιράζεται τα μηχανικά του μέρη με το «αδερφό» Volkswagen Crafter και απευθύνεται σε όσους θέλουν να έχουν στην κατοχή τους το μικρότερο «λιοντάρι» της αγοράς.

Σαν ένα «ΙΧ» μήκους 7 μέτρων

Ο συνδυασμός πλαισίου, ανάρτησης, συστήματος διεύθυνσης και γραμμής κίνησης είναι τέτοιος, που ήδη από τα πρώτα χιλιόμετρα έχουμε την αίσθηση πως οδηγούμε ένα επιβατικό αυτοκίνητο και όχι ένα van, το μήκος του οποίου στην έκδοση Long αγγίζει τα 6.836 χλστ. (7.391 χλστ. η Extra Long).

Αμέσως εκτιμήσαμε τη σταθερότητα του αμαξώματος στην ευθεία, την απουσία αεροδυναμικών θορύβων (συντελεστής οπισθέλκουσας: 0,33) στις υψηλές ταχύτητες και τις περιορισμένες κλίσεις στις στροφές. Χάρη στη σωστή ρύθμιση της ανάρτησης, η απόσβεση των ανωμαλιών του οδοστρώματος είναι υποδειγματική. Απροβλημάτιστα σε απόδοση και τα φρένα, τα οποία δεν δείχνουν το παραμικρό σημείο κόπωσης.

Προεξάρχον χαρακτηριστικό του TGE αποτελεί, μάλλον, το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης, το οποίο διαθέτει μεταβλητή υποβοήθηση. Είναι ιδιαίτερα ακριβές και «βαρύ» στον αυτοκινητόδρομο, προσφέροντας ασφάλεια και συμβάλλει στην ανάδειξη των δυναμικών χαρακτηριστικών του οχήματος. Την ίδια στιγμή, σε αστική χρήση είναι όσο «ελαφρύ» πρέπει, διευκολύνοντας σημαντικά τους ελιγμούς του οχήματος και αναβαθμίζοντας, έτσι, την άνεση του οδηγού.

Ιδιαίτερα ικανοποιητική είναι και η απόδοση του δίλιτρου κινητήρα, στην έκδοση τουλάχιστον των 140 ίππων που δοκιμάσαμε.

Ο πετρελαιοκινητήρας επέδειξε άκρως ραφιναρισμένη λειτουργία και έδειξε να συνεργάζεται αρμονικά με το 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο με τον μετατροπέα ροπής. Οι καθυστερήσεις στο «τράβηγμα» ήταν μικρές, ενώ παρά την πίεση που ασκήσαμε, η κατανάλωση (με το αυτοκίνητο άφορτο) δεν υπερέβαινε σημαντικά κατά μέσο όρο τα 7 λτ./100 χλμ., επιβεβαιώνοντας στην πράξη τις εργοστασιακές τιμές (διαβάστε στον πίνακα).

Εκεί που διαφοροποιείται το MAN TGE σε αίσθηση από τα ΙΧ, είναι εύλογα το εσωτερικό του, καθώς είναι φτιαγμένο για σκληρή επαγγελματική χρήση. Η σχεδίαση της τριθέσιας καμπίνας δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας και τα πλαστικά είναι σκληρά σε αίσθηση. Ωστόσο, αν και το αυτοκίνητο της δοκιμής είχε γράψει σχεδόν 50.000 χλμ. πριν το πάρουμε στα χέρια μας, δεν ακούγονταν τριγμοί ή άλλοι ενοχλητικοί θόρυβοι, που να μαρτυρούν προβλήματα συναρμογής των πλαστικών μερών. Κανένα παράπονο δεν είχαμε από την εργονομία, την ορατότητα και από τη θέση οδήγησης και επιπλέον εκτιμήσαμε δεόντως τους άφθονους χώρους μικροαντικειμένων.

Ένας χώρος φόρτωσης για κάθε ανάγκη

Μετά από την πρώτη οδηγική γνωριμία με το αμάξι, επισκεφθήκαμε τη μεταφορική του κ. Ανδρέα Νόβα στον Ασπρόπυργο, προκειμένου να το φορτώσουμε με παλέτες και να σας μεταφέρουμε τις εντυπώσεις μας.

Πριν, όμως, μιλήσουμε για την έκδοση που είχαμε στα χέρια μας, πρέπει να τονίσουμε το αξιόλογο εύρος επιλογών που προσφέρει η ΜΑΝ, προκειμένου το van της να ικανοποιήσει τις ανάγκες κάθε επαγγελματία. Έτσι, ο όγκος του χώρου φόρτωσης ποικίλει από τα 9,9 κ.μ. της μικρότερης έκδοσης μήκους «Standard» και οροφής «Normal», μέχρι τα 18,4 κ.μ. της κορυφαίας σε διαστάσεις έκδοσης (Extra Long, Super High). Αντίστοιχα, το ωφέλιμο φορτίο ξεκινάει από τα 834 κιλά της 3τονης τετρακίνητης έκδοσης και φτάνει μέχρι τα 3.129 κιλά της πισωκίνητης έκδοσης των 5,5 τόνων.

Σημειώνεται, πως ανάλογα με την έκδοση, το προσθιοκίνητο TGE μπορεί να μεταφέρει 4-6 ευρωπαλέτες των 800x1.200 χλστ. ή 3-4 Euro 3 παλέτες των 1.000x1.200 χλστ.

Επιστρέφοντας στο μεσαίων διαστάσεων μοντέλο της δοκιμής μας, αυτό αποδείχθηκε ιδιαίτερα εύκολο στη φόρτωση, χάρη στη δίφυλλη πίσω πόρτα που ανοίγει σε γωνία 270 μοιρών. Κανένα πρόβλημα δεν είχε το περονοφόρο όχημα να προσεγγίσει το TGE από το πλάι και να φορτώσει παλέτες από την πλευρική πόρτα, κάτι που κατέστη δυνατό χάρη στο πλάτος της που υπερβαίνει το 1,5 μέτρο. Ιδιαίτερα βολικά τα έως και 14 σημεία πρόσδεσης του φορτίου που βρίσκονται στο δάπεδο, στην οροφή και στα επενδυμένα με ξύλο πλευρικά τοιχώματα του οχήματος.

Πλήθος εκδόσεων και μία ηλεκτρική

Αξίζει να αναφερθεί, πως πέραν των πολλών εκδόσεων Panel Van του MAN TGE, το γερμανικό μοντέλο προσφέρεται επιπλέον σε εκδόσεις Chassis με μία ή δύο σειρές καθισμάτων (Crew Cab), όπως και στην έκδοση mini-bus, Combi, για τη μεταφορά έως και 18+1 επιβατών.

Αναμφισβήτητα, πάντως, το «αστέρι» της γκάμας είναι το πλήρως ηλεκτρικό MAN eTGE, το οποίο ελπίζουμε πως θα βρει σύντομα τον δρόμο του προς την ελληνική αγορά. Υπενθυμίζουμε, πως εξοπλίζεται με έναν ηλεκτρικό κινητήρα που αποδίδει 100 kW (136 PS) ισχύος και 290 Nm ροπής, ο οποίος τροφοδοτείται με ενέργεια από μπαταρίες χωρητικότητας 35,8 kWh, που του προσδίδουν αυτονομία έως και 173 χλμ. (κύκλος NEDC).

Η φόρτιση των μπαταριών σε ένα τριφασικό wall box διαρκεί περί τις 5,5 ώρες, ενώ σε έναν ταχυφορτιστή των 40 kW, οι μπαταρίες φτάνουν στο 80% πληρότητας σε 45 λεπτά.

Σημειώνεται, πως το μικτού βάρους 3,5 τόνων ηλεκτρικό van λανσάρεται αποκλειστικά στην έκδοση αμαξώματος «Standard», που έχει μήκος 5.689 χλστ. Έχει απόβαρο 2.502 κιλά και προσφέρει ωφέλιμο φορτίο 989 κιλών. Περισσότερα, όταν με το καλό το αυτοκίνητο πατήσει ελληνικό έδαφος και το δοκιμάσουμε.