Ήρθε στην Ελλάδα, άφησε τις καλύτερες εντυπώσεις στον κόσμο της μεταφοράς και αμέσως άνοιξε το βιβλίο των παραγγελιών στην αντιπροσωπεία των Αδελφών Σαρακάκη. Τον ερχόμενο Μάρτιο, τα πρώτα νέα Volvo FH θα παραδοθούν στους Έλληνες πελάτες, οι οποίοι, οι περισσότεροι αυτοκινητιστές ΦΔΧ, ανυπομονούν να το ρίξουν κατευθείαν στη δουλειά.

Τα έμπειρα στελέχη της Volvo Trucks με επικεφαλής τον διευθυντή πωλήσεων Βασίλη Δαμιανό και τους συμβούλους πωλήσεων Κωνσταντίνο Νιζάμη και Νικόλαο Μαραμή έγραψαν χιλιάδες χιλιόμετρα, αναλύοντας στους πελάτες και φίλους της μάρκας τα βασικά πλεονεκτήματα του νέου FH. Το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR με τον συντάκτη μας Παύλο Μαυρομύτη είχε την ευκαιρία να το οδηγήσει από τη Λάρισα μέχρι Ελασσόνα, μέσω Μελούνας, με τριαξονικό θάλαμο της εταιρείας Καραΐσκος Trans, καταγράφοντας τη δική του εμπειρία.

Εξωτερικές αλλαγές

Κοιτάζοντας την καμπίνα του Volvo FH αντιλαμβάνεται άμεσα κανείς ότι πρόκειται για facelift του προηγούμενου μοντέλου, διατηρώντας σχεδιαστικά την ταυτότητα του Σουηδού κατασκευαστή. Οι βασικές αλλαγές αφορούν το σήμα της εταιρείας το οποίο είναι πλέον μεγαλύτερων διαστάσεων και παραμένει στο ίδιο σημείο, επάνω από τη μάσκα, όπως επίσης πιο έντονο είναι το πλαίσιο γύρω από αυτήν. Νέας, λεπτότερης σχεδίασης είναι τα φωτιστικά σώματα (με led φωτισμό και προσαρμοζόμενη δέσμη φωτός), τα οποία προφέρουν περισσότερο φως το βράδυ, χωρίς να ενοχλούνται οι οδηγοί των άλλων οχημάτων. Η προσαρμοζόμενη υψηλή δέσμη είναι σχεδιασμένη για να ανιχνεύει άλλα οχήματα που κινούνται μπροστά από το φορτηγό. Όταν το σύστημα τα εντοπίσει, μειώνει αυτόματα το φως που κατευθύνεται προς αυτά.

Το σύστημα χρησιμοποιεί τόσο το ραντάρ όσο και κάμερα για την ανίχνευση και τον εντοπισμό άλλων αυτοκινήτων. Κάθε μονάδα προβολέα έχει τέσσερις ανακλαστήρες και δώδεκα μονάδες LED. Να αναφέρουμε ότι είναι διαθέσιμη και μία επιλογή με φώτα αλογόνου σχεδιασμένα για βελτιωμένη απόδοση φωτός. Σίγουρα προτιμούμε τα φώτα LED, καθώς προσφέρουν ισχυρότερο φωτισμό και ορατότητα.

Επίσης, το τμήμα μεταξύ του επάνω μπροστινού μέρους είναι τώρα μικρότερο για καλύτερη αεροδυναμική και αποδοτική λειτουργία ενώ οι υαλοκαθαριστήρες είναι πιο λεπτοί. Τα φλας μετακινήθηκαν πλέον στο κάτω μέρος από τις πόρτες και τα σκαλοπάτια εισόδου έχουν αλουμινένιες επενδύσεις. Ο προφυλακτήρας είναι βαρέως τύπου, κατάλληλος για εργοταξιακά οχήματα, κατασκευασμένος από χάλυβα υψηλής ποιότητας τριών χιλιοστών.

Αλλαγές ουσίας στο εσωτερικό

Το εσωτερικό παραμένει το ίδιο εργονομικό και λειτουργικό με το προηγούμενο μοντέλο, με τις διαστάσεις της κορυφαίας Globetrotter XL να παραμένουν αμετάβλητες. Το εσωτερικό ύψος είναι στα 2.20 μέτρα και περιορίζεται ελαφρά στο τούνελ του κινητήρα στα 2.11 μέτρα.

Νέος είναι ο ψηφιακός πίνακας οργάνων 12 ιντσών καθώς και η οθόνη 9 ιντσών αφής για την ψυχαγωγία, το σύστημα πλοήγησης, τις πληροφορίες από το σύστημα τηλεματικής και την εικόνα του περιβάλλοντος χώρου από τις οκτώ κάμερες που εφοδιάζεται το νέο FH. Ο σχεδιασμός του λεβιέ ταχυτήτων είναι τώρα πιο βολικός. Τοποθετήθηκε στο ιδανικό ύψος δίπλα από το κάθισμα του οδηγού, έχει μικρότερες διαστάσεις και τα κουμπιά του είναι φωτιζόμενα. Να υπενθυμίσουμε ότι υπάρχει η επιλογή ο χειρισμός του I-Shift να γίνεται με κουμπιά στο ταμπλό αντί για μοχλό ταχυτήτων.

Επιπλέον, τα τρία πίσω ντουλάπια, επάνω από το κρεβάτι, ασφαλίζουν καλά όταν κλείνουν και δεν υπάρχει περίπτωση να ανοίξουν, ακόμη και όταν το φορτηγό κινείται σε δρόμους με πολλές λακκούβες.

Κοτσάρισμα θαλάμου

Με το Volvo πρόκειται να κοτσάρουμε τριαξονικό θάλαμο και από τα πρώτα στοιχεία που ελέγχουμε είναι η νέα κάμερα οπισθοπορείας. Βρίσκεται τοποθετημένη στην πλάτη της καμπίνας και δείχνει άριστα το οπτικό πεδίο πίσω από αυτήν, εστιάζοντας κυρίως στο πέταλο.

Στη συνέχεια, παρατηρούμε τη λειτουργία του κιβωτίου το οποίο στην όπισθεν ξεκινάει ομαλά το αμάξι, χωρίς απότομες κινήσεις. Έπειτα, μέσω της κεντρικής οθόνης, ρυθμίζουμε τη λειτουργία του τιμονιού, σχετικά με το πόσο ελαφρύ ή βαρύ θέλουμε να είναι. Να αναφέρουμε ότι το Volvo Dynamic διαθέτει τέσσερις ξεχωριστές λειτουργίες, σχετικά με τη βαρύτητα του τιμονιού. Στην πιο ελαφριά θέση, Light, χρειάζεται ελάχιστη μυϊκή προσπάθεια και το τιμόνι στην κυριολεξία στρίβει με τα άκρα των δαχτύλων. Να αναφέρουμε ότι το Volvo Dynamic Steering (V.D.S.) συνδυάζει το συμβατικό υδραυλικό τιμόνι με την υποστήριξη ηλεκτροκινητήρα προσαρμοσμένου στο μηχανισμό του τιμονιού. Παράλληλα το V.D.S με υποβοήθηση σταθερότητας ελαχιστοποιεί τον κίνδυνο ατυχημάτων λόγω ολίσθησης του φορτηγού. Εάν το σύστημα εντοπίσει τάση του οχήματος για ολίσθηση, παρέχει αμέσως μια ελαφρά υποβοήθηση στο τιμόνι. Οι καθρέφτες εξασφαλίζουν επίσης καλό οπτικό πεδίο στις πλαϊνές πλευρές του συρμού.

Volvo FH I-Save: Οικονομία έως και 10%

Το Volvo FH I-Save κυκλοφορεί τώρα σε μια νέα πιο οικονομική έκδοση, με μείωση του κόστους καυσίμων μέχρι και 10% χάρη σε ορισμένα μοναδικά χαρακτηριστικά του. Εξοπλίζεται με τον 13λιτρο κινητήρα της Volvo με τεχνολογία Turbo Compound με 460 ίππους και 2.600 Nm ή 500 ίππους και 2.800 Nm ροπής, όπως το αυτοκίνητο της δοκιμής. Διαθέτει I-See με χαρτογραφικές πληροφορίες το οποίο τις χρησιμοποιεί σχετικά με την προγραμματισμένη διαδρομή για να αξιοποιήσει την κινητική ενέργεια του φορτηγού. Διαβάζοντας, δηλαδή, το γεωγραφικό ανάγλυφο του δρόμου κατά τα επόμενα χιλιόμετρα, κάνει πρόβλεψη στην επιλογή της σχέσης.

Το σύστημα αλλαγών ταχυτήτων I-Shift εφοδιάζεται με λογισμικό βελτιστοποιημένο για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων (λειτουργία Eco). Το I-Cruise με I-Roll ρυθμίζει την ταχύτητα με γνώμονα της ελάττωση του καυσίμου. Κάποια άλλα σημαντικά στοιχεία του είναι ο πίσω άξονας, που συμβάλλει στη μείωση της κατανάλωσης, η αντλία τιμονιού μεταβλητής υποβοήθησης και το πλήρες πακέτο αεροτομών.

Τύρναβος-Ελασσόνα

Η επιλογή του συγκεκριμένου οδικού δικτύου καθόλου τυχαία δεν ήταν καθώς, όπως γνωρίζετε οι περισσότεροι, πρόκειται για μια διαδρομή με συνεχόμενη ανάβαση και κατάβαση προς την Ελασσόνα αλλά και πολλές στροφές με ανάποδη κλίση. Πρώτης τάξεως ευκαιρία να δούμε τι κάνει το νέο Volvo FH, όπως συνηθίζουμε να λέμε στη δική μας γλώσσα. Την εξαιρετική λειτουργία του I Shift την γνωρίζουμε εδώ και χρόνια οπότε δεν υπάρχει λόγος να επιλέξουμε τη μηχανική λειτουργία του καθώς εμπιστευόμαστε απολύτως τις δυνατότητές του στην αυτόματη λειτουργία. Με επιλεγμένη την τρίτη σχέση στο κιβώτιο περνάει άμεσα στην πέμπτη και εν συνεχεία στις γρήγορες σχέσεις (από την έκτη και πάνω επιλέγονται οι γρήγορες). Αυτό που μας αρέσει στο συγκεκριμένο κιβώτιο είναι ο τρόπος λειτουργίας του, το πόσο ομαλά δηλαδή ανεβάζει ή κατεβάζει τις σχέσεις, όχι μόνο σε μια επίπεδη διαδρομή, αλλά και σε μια με έντονες υψομετρικές διαφορές.

Επίσης αυτό που μας ενθουσιάζει είναι ο τρόπος συνεργασίας του με τον κινητήρα, όπου αφενός μεν λειτουργεί με γνώμονα την οικονομία, αφετέρου δε, αποτρέπει τυχόν κρέμασμα του κινητήρα. Για παράδειγμα στα μισά της ανηφόρας, με δεκάτη σχέση στο κιβώτιο, τραβούμε το πόδι μας από το γκάζι και μόλις οι στροφές του κινητήρα πέσουν κάτω από τις 980 πατάμε απότομα το γκάζι και το κιβώτιο άμεσα επιλέγει την όγδοη σχέση, σε υψηλό εύρος στροφών και εν συνεχεία βάζει την ενάτη, ρίχνοντας τις στροφές.

Εν κινήσει, ο Βασίλης Δαμιανός μάς παροτρύνει να τραβήξουμε τα χέρια μας από το τιμόνι και να εμπιστευθούμε τη λειτουργία υποβοήθησης διατήρησης λωρίδας. Σε αυτή τη λειτουργία, το Volvo χρησιμοποιεί μια κάμερα για την παρακολούθηση των διαγραμμίσεων λωρίδων και της θέσης του φορτηγού στη λωρίδα. Το σύστημα επαναφέρει αυτόματα το όχημα στο κέντρο της λωρίδας, ώστε ο συρμός να παραμένει πάντα στη θέση του και να μην παρεκκλίνει αριστερά - δεξιά.

Στον περιφερειακό του Τυρνάβου όπου κινούμαστε με 50 χλμ./ ώρα το σύστημα Adaptive Cruise Control διατηρεί σταθερή την απόσταση από τα προπορευόμενα οχήματα, επιβραδύνοντας ή επιταχύνοντας αυτόματα, διατηρώντας πάντα ασφαλή απόσταση.

Σε αυτό το σημείο, παρατηρούμε τη λειτουργία του I-See: έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα την οικονομία, λαμβάνει δεδομένα από έναν τοπογραφικό χάρτη υψηλής ανάλυσης διαθέσιμο μέσω on-line σύνδεσης. Επιγραμματικά να αναφέρουμε ότι το ISee: αξιοποιεί την κινητική ενέργεια, αποφεύγει τα κατεβάσματα στο κιβώτιο, μειώνει την ταχύτητα πριν το τελείωμα της ανηφόρας, κινείται με την αδράνεια στην κατηφόρα και ελέγχει το φρενάρισμα για τη μέγιστη αποδοτικότητα.

Στο δια ταύτα, το νέο Volvo FH είναι ένα φορτηγό πολύ ασφαλές για τον οδηγό και αποδοτικό για τον ιδιοκτήτη του, συνδυάζοντας οικονομία καυσίμου, με νέες σχέσεις μετάδοσης για υψηλή μέση ωριαία ταχύτητα σε χαμηλές στροφές στον κινητήρα. Τέλος, οι αλλαγές ουσίας στο εσωτερικό της καμπίνας βελτιώνουν την καθημερινότητα του οδηγού.  

Συνέντευξη Βασίλη Δαμιανού (Διευθυντή πωλήσεων της Volvo Trucks)

«Αυτό που μπορούμε να πούμε για το facelift του Volvo FH είναι ότι για ακόμη μια φορά η Volvo Trucks οδηγεί τις εξελίξεις. Μιλάμε για ένα φορτηγό το οποίο συνδυάζει την άνεση, την αξιοπιστία, την ισχύ και την ασφάλεια του οδηγού πάνω από όλα. Αναφορικά με την ισχύ, να υπενθυμίσουμε ότι η Volvo εξακολουθεί και έχει στη ναυαρχίδα της τον 16λιτρο κινητήρα με την απόδοση των 750 ίππων με εξαιρετικά υψηλή ροπή καθώς επίσης και όλη την γκάμα του 13λιτρου κινητήρα.

Τώρα λανσάρουμε και τον καινούργιο κινητήρα με την ισχύ των 500 ίππων με το σύστημα Turbo Compound με εξαιρετικά υψηλή ροπή σε χαμηλές στροφές κάτι που προσδίδει μεγάλη οικονομία καυσίμου. Επίσης αναφορικά με την ασφάλεια του οδηγού, το νέο Volvo διαθέτει πολλά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας όπως το σύστημα διατήρησης λωρίδας σε συνδυασμό με το καινοτόμο σύστημα Volvo Dynamic Steering, το λεγόμενο ηλεκτρικό τιμόνι. Να αναφέρω ότι έχει προστεθεί και κάμερα που είναι στάνταρ, στη δεξιά πλευρά και ενεργοποιείται αυτόματα μόλις ανάβουμε το φλας.

Στο εσωτερικό βλέπουμε έναν ανανεωμένο πίνακα οργάνων, ο οποίος είναι ψηφιακός με πολλές πληροφορίες σχετικά με τη λειτουργία του οχήματος και την κατάσταση στην οποία αυτό βρίσκεται . Επίσης έχουμε μια καινούργια οθόνη αφής 9 ιντσών που παρέχει πολλές πληροφορίες τόσο σχετικά με τον τράκτορα όσο και με το τρέιλερ και παράλληλα δίνει χρήσιμη πληροφόρηση στον οδηγό για το πώς οδηγεί και χειρίζεται το όχημα, αν κάνει οικονομία καυσίμου και αν χειρίζεται με τον σωστό τρόπο το αυτοκίνητο».