Τροχοί & TIR

Ψηλά στον Κίσσαβο: Μεταφορά ζωοτροφών με VOLVO FH συρόμενο

Τα ορεινά χωριά του Κισσάβου παρουσιάζουν αυξημένη μεταφορική δραστηριότητα την άνοιξη και το καλοκαίρι (ζωοοτροφές, άχυρα), όσο και το φθινόπωρο με τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων. Πρωταγωνιστ
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/02/2021 - 06:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το πλάτος του οδοστρώματος είναι περιορισμένο σε αρκετά σημεία.
Το πλάτος του οδοστρώματος είναι περιορισμένο σε αρκετά σημεία.

Τα ορεινά χωριά του Κισσάβου παρουσιάζουν αυξημένη μεταφορική δραστηριότητα την άνοιξη και το καλοκαίρι (ζωοοτροφές, άχυρα), όσο και το φθινόπωρο με τη διακίνηση των αγροτικών προϊόντων. Πρωταγωνιστής πάντοτε ένα φορτηγό ΦΔΧ ή ΦΙΧ για να μεταφέρει προϊόντα και εμπορεύματα σε φάρμες, στάβλους, αγροτικούς συνεταιρισμούς κ.α.

Πρόκειται όμως για μεταφορές με αρκετές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες εξαιτίας κυρίως των δρόμων και των καιρικών φαινομένων: μεγάλο υψόμετρο, πολλές στροφές, στενά περάσματα, χιονοπτώσεις, παγετός και ολισθηρότητα. Μία τέτοια περίπτωση είναι η μεταφορά που καλύπτουμε με το συρόμενο Volvo FH της εταιρείας ΖΩΟΤΕΚ και οδηγό τον Θοδωρή Πάνο. Ξεκινάμε από τις εγκαταστάσεις της εταιρείας στο Συκούριο Λάρισας, με κατεύθυνση μία φάρμα μετά το χωριό Σπηλιά, στα 1.400 μέτρα. Με το ρεπορτάζ αυτό καλύπτουμε τη νοτιοδυτική πλευρά του Κισσάβου, σε επόμενο τεύχος θα ασχοληθούμε με την ανατολική, καταγράφοντας φωτογραφικά μερικά από τα δύσκολα σημεία, καθώς και άλλα σημαντικά στοιχεία για μεταφορείς που ενδεχομένως να έχουν δρομολόγιο στην περιοχή.

Θεσσαλονίκη/Αθήνα- Συκούριο Λάρισας

Αξίζει να αναφέρουμε ότι για να φτάσει κάποιος στο Συκούριο από τη Θεσσαλονίκη ακολουθεί τον αυτοκινητόδρομο μέχρι τον πλευρικό του Ευαγγελισμού και έπειτα το επαρχιακό δίκτυο μέσω Κυψελοχωρίου. Η απόσταση είναι 142 χιλιόμετρα και ένα όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες επιβαρύνεται συνολικά με 27,20 ευρώ στα διόδια. Από την Αθήνα για το Συκούριο η απόσταση είναι 370 χιλιόμετρα και το κόστος για ένα όχημα με τέσσερις ή περισσότερους άξονες είναι 70,80 ευρώ (με e-way) και 77 ευρώ χωρίς. Το τμήμα στο οποίο απαιτείται περισσότερη προσοχή είναι από την έξοδο του αυτοκινητόδρομου στη λαχαναγορά της Λάρισας, μέχρι το Συκούριο όπου ο δρόμος είναι με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση και επιβαρύνεται σημαντικά από την κίνηση των αγροτικών μηχανημάτων.

Στην εταιρεία ΖΩΟΤΕΚ

Στις εγκαταστάσεις της εταιρείας θα συναντήσουμε τον Θοδωρή Πάνο, ο οποίος μας μιλά για τη δουλειά του: «Εδώ και δεκαπέντε χρόνια δραστηριοποιούμαστε στον τομέα της ζωοτροφής και από το 2018 στεγαζόμαστε σε μία νέα σύγχρονη μονάδα, που εξοπλίζεται με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας. Τα μέσα παραγωγής των ζωοτροφών, δηλαδή ο μηχανολογικός εξοπλισμός με τον οποίο παράγονται, είναι εξαιρετικά σημαντικός διότι με το σωστό, σύγχρονο εξοπλισμό επιτυγχάνεται η σωστή άλεση, η ομοιογενής ανάμειξη των πρώτων υλών, η σωστή πελλετοποίηση που συμβάλλει με τη σειρά της στην αποστείρωση της ζωοτροφής και αποκλείει τα χημικά πρόσθετα (συγκολλητικά). Έτσι, παράγεται ζωοτροφή το ίδιο θρεπτική και υγιεινή στο σύνολό της διότι δεν διαχωρίζονται τα υλικά. Κύριος στόχος της εταιρείας είναι η ικανοποίηση του πελάτη μέσα από μία μεγάλη ποικιλία προϊόντων ζωοτροφών που καλύπτουν τις ανάγκες κάθε ζώου και σε κάθε φάση της ζωής του».

Μεταφορά με Ι.Χ φορτηγά

«Ο στόλος της εταιρείας μας αποτελείται από τρία φορτηγά, ένα διαξονικό Mercedes-Benz Axor 1829, ένα τριαξονικό ΜΑΝ TGS 26.400 και ένα συρόμενο Volvo FH 540. Τα κάθε αυτοκίνητο ξεχωριστά είναι αναγκαίο για την επιχείρησή μας καθώς επιτελεί διαφορετικό έργο. Το Mercedes-Benz Axor αναλαμβάνει τη διανομή παλετών στους πελάτες μας, το ΜΑΝ είναι για τη μεταφορά χύμα φορτίων και το Volvo τροφοδοτεί την εταιρεία μας με χύμα φορτία ή παλέτες και εν συνεχεία μεταφέρει τα δικά μας προϊόντα, όπου χρειαστεί. Όσον αφορά τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε είναι λίγο πολύ τα ίδια με αυτά των Δ.Χ. φορτηγών. Επισημαίνουμε το ακριβό κόστος των διοδίων και την έλλειψη έμπειρων οδηγών που αγαπούν το επάγγελμα. Άλλωστε ο οδηγός φορτηγού είναι μια ξεχωριστή δουλειά, με πολλές ιδιαιτερότητες και δυσκολίες. Εκτός από το καθαρά οδηγικό κομμάτι επωμίζεται και άλλες ευθύνες και επιπλέον αποτελεί την εικόνα κάθε επιχείρησης».

Συνεργασία και με Δ.Χ φορτηγά

«Η εταιρεία μας εξασφαλίζει αρκετή δουλειά και σε Δ.Χ. φορτηγά είτε με χύμα φορτία, είτε σε παλέτες. Άλλωστε τα Δ.Χ. φορτηγά δίνουν αρκετές λύσεις καθώς είναι πιο ευέλικτα, για παράδειγμα μπορούν να σου μεταφέρουν από κομπλέ φορτίο μέχρι μία παλέτα, κάτι που είναι ασύμφορο για εμάς τις περισσότερες φορές. Μεταφέρουμε εμπορεύματα από και προς τις εγκαταστάσεις μας από διάφορες περιοχές της χώρας μας (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πελοπόννησο) ανάλογα με τις παραγγελίες από τους πελάτες μας».

Κάθε μεταφορά είναι ξεχωριστή

«Τυχαίνει να οδηγώ και τα τρία φορτηγά της επιχείρησής μας και αυτό που έχω να τονίσω είναι ότι κάθε μεταφορά είναι ξεχωριστή, με τις δικές της διαφορετικές δυσκολίες. Μπορεί για παράδειγμα να οδηγώ το Axor και να πρέπει να προσεγγίσω στάβλους ή αποθήκες που είναι μέσα στις λάσπες. Εκεί οι πιθανότητες είναι μεγάλες να κολλήσει ένα φορτηγό, με ό,τι αρνητικό συνεπάγεται. Για αυτό άλλωστε έχω τα δικά μου φορτηγά, για να τα πάω εκεί που κάποιος ιδιοκτήτης Δ.Χ, πιθανόν να αρνηθεί να πάει. Εγώ όμως πρέπει να εξυπηρετήσω τον πελάτη με οποιοδήποτε τίμημα και κόστος».

Μεταφορές στον Κίσσαβο

«Όπως ανέφερα νωρίτερα το συρόμενο Volvo το χρησιμοποιώ για μεταφορά χύμα φορτίων ή σε παλέτες, κυρίως στη γραμμή της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης. Υπάρχουν όμως και κάποια δρομολόγια τα οποία πρέπει να κάνω στον ορεινό όγκο του νομού Λάρισας, είτε προς την Ελασσόνα, είτε προς τα ορεινά του Κισσάβου, όπως τυχαίνει σήμερα που έχω και τη ρυμούλκα καθώς πρέπει να μεταφερθούν μεγάλες ποσότητες εμπορευμάτων, κάτι που δεν μπορεί να γίνει με το τριαξονικό. Άλλωστε με το ρεπορτάζ αυτό του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR, δίνεται η δυνατότητα να δουν τη διαδρομή αρκετοί επαγγελματίες οι οποίοι ενδεχομένως να αναλάβουν κάποια μεταφορά προς την περιοχή αυτή. Ήδη στην περιοχή μας δραστηριοποιούνται αρκετά φορτηγά, για τη μεταφορά ξυλείας, για άχυρα ή για ζωοτροφές. Από την ανατολική πλευρά του Κισσάβου ο όγκος δουλειάς είναι ακόμη μεγαλύτερος καθώς υπάρχουν πολλά αγροτικά προϊόντα που μεταφέρονται με φορτηγά».

Το δρομολόγιο ξεκινάει

Ο Θοδωρής θα φορτώσει στο συρόμενο 25 τόνους διαφόρων κωδικών για παραγωγικά και παχυνόμενα ζώα και είναι έτοιμος να ξεκινήσει το δρομολόγιό του με κατεύθυνση στάβλο μετά το χωριό Σπηλιά Λάρισας, σε μια διαδρομή με έντονη υψομετρική διαφορά, ανεβαίνοντας από τα 140 στα 1.400 μέτρα. Η πρώτη δυσκολία που πρόκειται να συναντήσει ο οδηγός είναι μέσα στο Συκούριο, καθώς ο δρόμος είναι στενός και σε κάποια σημεία δεν χωρούν να περάσουν ταυτόχρονα το φορτηγό και ένα επιβατικό αυτοκίνητο από την απέναντι πλευρά. Ο Θοδωρής σχολιάζει:

«Στο Συκούριο χρειάζεται μεγάλη προσοχή, αφενός να μην χτυπήσεις κάποιο από τα σταθμευμένα αυτοκίνητα, αφετέρου να μην προκαλέσεις ζημιά στα μπαλκόνια των σπιτιών που βρίσκονται χαμηλά. Όπως βλέπετε το πάνω μέρος της καμπίνας και τα πλαϊνά της περνάνε λίγα εκατοστά δίπλα από αυτά».

Συκούριο – Σπηλιά συνεχόμενη ανάβαση

«Από εδώ και πέρα ξεκινάνε οι περισσότερες δυσκολίες», μας λέει ο Θοδωρής. «Για να καλύψω τα 18 χιλιόμετρα της διαδρομής, όταν είναι φορτωμένο το φορτηγό μου, χρειάζομαι περισσότερα από σαράντα λεπτά, ενδεικτικό της κατάστασης του δρόμου. Στο μεγαλύτερο μέρος της κινούμαι με τις αργές σχέσεις στο κιβώτιο, γιατί δεν μπορώ να αναπτύξω υψηλές ταχύτητες, εξαιτίας της παρατεταμένης ανηφόρας. Το οδόστρωμα είναι στενό και στα περισσότερα σημεία πρέπει να οδηγώ το φορτηγό και στο απέναντι ρεύμα για να χωρέσει. Επίσης σε αρκετά πέταλα-στροφές η ορατότητα είναι περιορισμένη και αν συναντηθώ με κάποιο άλλο φορτηγό, τότε η κατάσταση χειροτερεύει. Το μόνο καλό είναι ότι σε ορισμένα σημεία υπάρχει καινούργια διαγράμμιση στο οδόστρωμα η οποία βοηθάει σημαντικά το βράδυ ή όταν έχει πυκνή ομίχλη. Η ομίχλη είναι ένα βασικό εμπόδιο στις μετακινήσεις καθώς περιορίζεται σημαντικά η ορατότητα και σε συνδυασμό με τις πέτρες που πέφτουν στο οδόστρωμα λόγω κατολισθήσεων, μπορεί να προκληθεί ζημιά. Οι δυσκολίες στον ορεινό όγκο του Κισσάβου εντοπίζονται κυρίως το χειμώνα με τα χιόνια και τις παγωνιές. Επίσης ιδιαίτερη προσοχή χρειάζεται μέσα στη Σπηλιά γιατί ο δρόμος παραμένει στενός και το καλοκαίρι υπάρχει αυξημένη κίνηση από εκδρομείς και ταξιδιώτες».

Ξεφόρτωμα

Μετά το χωριό Σπηλιά συνεχίζουμε με κατεύθυνση βόρεια όπου πρόκειται να ξεφορτωθεί το εμπόρευμα σε φάρμα. Ο δρόμος που ακολουθούμε είναι ο ίδιος με αυτόν που πηγαίνει προς το καταφύγιο του Κισσάβου. Έπειτα από πορεία λίγων χιλιομέτρων τον αφήνουμε και παίρνουμε τον χωματόδρομο για να προσεγγίσουμε το σημείο του ξεφορτώματος.

«Οι περισσότερες φάρμες και στάβλοι βρίσκονται σε χωματόδρομους», μας αναφέρει ο Θοδωρής. «Η πρόσβαση σε αυτές είναι δύσκολη όταν βρέχει και τα πάντα έχουν καλυφθεί από λάσπες. Αν κολλήσει το φορτηγό, τότε επιστρατεύονται τρακτέρ για να μας τραβήξουν. Όσον αφορά το συρόμενο, μου δίνει πολλές λύσεις στη δουλειά μου γιατί σε κάποιους πελάτες ξεφορτώνουμε σε άλλο σημείο το εμπόρευμα της ρυμούλκας και σε άλλο του φορτηγού. Είναι πολύ πρακτικό αυτοκίνητο. Σχετικά με την επιστροφή μας από τη Σπηλιά στο Συκούριο χρειάζεται δυνατό βοηθητικό σύστημα πέδησης για τις παρατεταμένες κατηφόρες». Φτάνοντας στις εγκαταστάσεις της ΖΩΟΤΕΚ η δουλειά του Θοδωρή δεν τελειώνει εκεί. Ανάλογα με τις παραγγελίες θα φορτώσει και πάλι το συρόμενο για να πάει σε άλλους πελάτες

PreviousNext