Τροχοί & TIR

Πώς άλλαξε το κόκπιτ των Mercedes-Benz τα τελευταία 60 χρόνια

Από το «μεταλλικό κουτί» του παρελθόντος, στον υπερσύγχρονο «θάλαμο επιχειρήσεων» του σήμερα. Σε ένα ταξίδι στον χρόνο με τέσσερις σταθμούς μας προσκαλεί η Mercedes-Benz, επιχειρώντας να αναδείξει μ
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Σάββατο 15/05/2021 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το κόκπιτ ενός Mercedes-Benz 1924 του 1972, από όπου ο οδηγός επιτηρούσε τη λειτουργία του OM 355 κινητήρα, ο οποίος βρισκόταν κάτω από το κοντό καπό.
Το κόκπιτ ενός Mercedes-Benz 1924 του 1972, από όπου ο οδηγός επιτηρούσε τη λειτουργία του OM 355 κινητήρα, ο οποίος βρισκόταν κάτω από το κοντό καπό.

Από το «μεταλλικό κουτί» του παρελθόντος, στον υπερσύγχρονο «θάλαμο επιχειρήσεων» του σήμερα.

Σε ένα ταξίδι στον χρόνο με τέσσερις σταθμούς μας προσκαλεί η Mercedes-Benz, επιχειρώντας να αναδείξει μέσω των φορτηγών της, πόσο έχει αλλάξει ο χώρος εργασίας των οδηγών τις τελευταίες δεκαετίες. Αλλαγές που φυσικά ήταν προς όφελος της άνεσης, της ασφάλειας, της εργονομίας και -πλέον- της συνδεσιμότητας, με τα σύγχρονα οχήματα να αποτελούν ουσιαστικά, μια προηγμένη διεπαφή ανθρώπου-μηχανής (HMI).

Μια βαμμένη λαμαρίνα για ταμπλό, ένα τεράστιο λεπτό τιμόνι, μια σειρά διακοπτών και -φυσικά- ένα τασάκι. Αυτά ήταν, περισσότερο από 60 χρόνια πριν, τα βασικά χαρακτηριστικά των κόκπιτ των πρώτων βαρέων φορτηγών Mercedes-Benz με κοντό καπό (γουρούνες), που κατασκευάζονταν από το 1958 έως τη δεκαετία του 1990.

Επόμενος σταθμός στην ιστορία της γερμανικής μάρκας, ήταν η σειρά μεσαίων φορτηγών Leichte Klasse (LK), που αποτελούν τον πρόγονο του Atego και παράγονταν από το 1984 έως το 1998. Έχοντας τον κινητήρα κάτω από την καμπίνα τους (προωθημένης οδήγησης ή «cab over»), τα εν λόγω φορτηγά σχεδιάστηκαν με γνώμονα τη βελτίωση της λειτουργικότητας και της εργονομίας.

Σημαντικός εκσυγχρονισμός υπήρξε στη δεύτερη γενιά του Actros, που κατασκευαζόταν μεταξύ 2003 και 2008. Το τιμόνι με τον αερόσακο που ρυθμίζεται, όπως και τα καθίσματα, είναι μερικά μόνο από τα νέα στοιχεία της καμπίνας, με την εργονομία να είναι θεαματικά βελτιωμένη, καθώς για πρώτη φορά το ταμπλό σχεδιάστηκε για να «αγκαλιάζει» τον οδηγό. Πρωτιά αποτελούσε για την κατηγορία η ύπαρξη ψηφιακής οθόνης στον πίνακα οργάνων.

Θεαματική είναι η αλλαγή του σχεδόν πλήρως ψηφιακού χώρου εργασίας του Mercedes-Benz Actros πέμπτης γενιάς (2018), γνωστού και ως «Multimedia Cockpit», όπου δύο υψηλής ευκρίνειας οθόνες αντικαθιστούν τον παραδοσιακό πίνακα οργάνων. Το μικρό πολύ-λειτουργικό τιμόνι αποτελεί σύμμαχο στα χέρια του οδηγού, όπως και το σύστημα MirrorCam, που αντικαθιστά τους εξωτερικούς καθρέπτες με κάμερες. Ιδιαίτερα υψηλές είναι τέλος, οι δυνατότητες συνδεσιμότητας του οδηγού με τον υπόλοιπο κόσμο.

Στο ίδιο τεύχος #397

PreviousNext