Παραμένοντας πιστή στην εξέλιξη των V8 κινητήρων της, η Scania παρουσίασε πρόσφατα τη νέα γενιά V8 με υψηλότερη απόδοση, χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου και αυξημένες επιδόσεις. Το λανσάρισμα της νέας γκάμας σε τέσσερις εκδόσεις ισχύος (στους 530, 590, 660 και 770 ίππους) μαζί με τη νέα γενιά κιβωτίων G33CM προσφέρει πολλαπλά οφέλη στους ιδιοκτήτες. Πλέον, τα Scania S με τους νέους κινητήρες είναι διαθέσιμα και στη χώρα μας με το πρώτο 660 S να παραδίδεται στην εταιρεία διεθνών μεταφορών Goris Trans για τη μεταφορά ευπαθών προϊόντων από και προς την Ευρώπη.
Το 660 S έρχεται να αντικαταστήσει το 650, ένα δημοφιλές μοντέλο στην ελληνική αγορά που προτίμησαν πολλοί αυτοκινητιστές και εταιρείες, χάρη στην αξιοπιστία και τη δύναμή του. Κουβαλώντας μια βαριά ιστορία στην πλάτη του, το 660 S πρέπει να αποδείξει ότι δεν είναι μόνο η διαφορά των 10 ίππων που θα το κάνουν καλύτερο, αλλά κυρίως το νέο και εξελιγμένο κιβώτιό του το οποίο υπόσχεται «βελούδινες» αλλαγές και τη βέλτιστη διαχείριση της ροπής.
Στη Λάρισα το 660 S
Βρεθήκαμε στις εγκαταστάσεις της μεταφορικής στη Γυρτώνη Λάρισας όπου είχαμε την ευκαιρία να δούμε από κοντά και να οδηγήσουμε για λίγο τη νέα προσθήκη στον στόλο της εταιρείας. Παράλληλα συζητούμε με τον ιδιοκτήτη της Γρηγόρη Παπαγεωργίου, ο οποίος παραμένει πιστός στη σουηδική μάρκα από το 1983, τους λόγους απόκτησής του καθώς και για τη συνολική εμπειρία του από τα φορτηγά μάρκας Scania. Στο επόμενο διάστημα τα στελέχη της Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ πρόκειται να παραδώσουν αρκετά S σε πελάτες τους, που δραστηριοποιούνται στην εθνική και διεθνή μεταφορά, με τα 660 και 770 να έχουν την τιμητική τους. Να υπενθυμίσουμε ότι το 660 S θα έχει ξεχωριστή παρουσία στην 4η Διεθνή Έκθεση Επαγγελματικών Οχημάτων TRANSPORT SHOW 2021 στις 10-12 Σεπτεμβρίου 2021 στο Ο.Α.Κ.Α.
.
Επιβλητική εμφάνιση
Όταν παρουσιάστηκε για πρώτη φορά η σειρά S τα σχόλια των φίλων της Scania ήταν συγκρατημένα. Ο λόγος απλός. Επειδή για αρκετά χρόνια είχαμε συνηθίσει στο μάτι την καμπίνα της σειράς 4 και εν συνεχεία του R, σε πρώτη φάση αυτή του S, έδειχνε διαφορετική. Ωστόσο, το S διατηρεί την ταυτότητα της φίρμας στην εμφάνισή του και σήμερα, πέντε χρόνια μετά το λανσάρισμά της, θεωρείται ένα από πιο επιτυχημένα μοντέλα της σουηδικής εταιρείας στον τομέα της σχεδίασης.
Το S είναι επιβλητικό από όλες τις πλευρές του, μοντέρνο και φινετσάτο. Η μάσκα παραπέμπει στο σήμα κατατεθέν της εταιρείας, το V, και οι εισαγωγές αέρα με το κυψελοειδές δικτύωμα είναι μεγάλες για τον καλύτερο αερισμό του κινητήρα. Τα έξτρα φωτιστικά σώματα δίπλα από το σήμα αλλά και αυτά στο επάνω μέρος της μετόπης (SkyLights) προσφέρουν αυξημένη ορατότητα κατά τη βραδινή οδήγηση. Να αναφέρουμε επίσης ότι το S με το νέο κινητήρα ξεχωρίζει από τα προηγούμενα, χάρη στο χρωμιωμένο φιλετάκι επάνω από το γείσο. Διαθέτει δύο ρεζερβουάρ συνολικής χωρητικότητας 1.500 λίτρων (950+550).
Καμπίνα Highline
Η αύξηση του ύψους της καμπίνας κατά δέκα εκατοστά είναι προς όφελος του οδηγού, χαρίζοντάς του ευελιξία κινήσεων, περισσότερες αποθηκευτικές λύσεις καθώς και μεγαλύτερες διαστάσεις στα κρεβάτια. Για να επιτευχθεί όμως το επίπεδο πάτωμα στο εσωτερικό της καμπίνας απαιτούνται τέσσερα σκαλοπάτια, τα οποία ίσως κουράσουν τους οδηγούς διανομών. Βέβαια, τα περισσότερα S προορίζονται για μακρινά δρομολόγια, οπότε τα ανέβα-κατέβα των οδηγών είναι περιορισμένα. Οι διαστάσεις των αντιολισθητικών σκαλοπατιών είναι μεγάλες, για να πατάει σταθερά το πόδι του οδηγού και οι χειρολαβές έχουν ικανοποιητική απόσταση μεταξύ τους, ώστε, ο οδηγός να μη χρειάζεται να ανοίξει αρκετά τα χέρια του.
Η κατασκευή της Highline καμπίνας δεν έχει αφήσει το παραμικρό κενό για εργονομικές ατέλειες και αστοχίες. Η μετακίνηση του καθίσματος προς τα αριστερά και λίγο εμπρός, προσφέρει πολύ καλή ορατότητα, σε συνδυασμό με τις εμπρός κολόνες που είναι πιο λεπτές. Οι ποιοτικές δερμάτινες επενδύσεις που έχουν τοποθετηθεί στο ταμπλό, όχι μόνο αναβαθμίζουν την εικόνα του εσωτερικού, παραπέμποντας σε premium αυτοκίνητο, αλλά εξασφαλίζουν και αντοχή χωρίς τριγμούς στο πέρασμα των χρόνων. Οι διακόπτες για τα φώτα, τα παράθυρα και τους καθρέφτες είναι τοποθετημένοι στο πάνω μέρος της πόρτας. Οι κύριοι αποθηκευτικοί χώροι βρίσκονται κάτω από το κρεβάτι, επάνω από το παρμπρίζ, στα εξωτερικά ντουλάπια καθώς και στις τσέπες κάθε πόρτας. Επίσης στην πλευρά του συνοδηγού διατίθεται πτυσσόμενο τραπεζάκι, για την τοποθέτηση του γεύματος ή του προσωπικού υπολογιστή. Ο πίνακας οργάνων διαθέτει αναλογικές ενδείξεις καθώς και ένα ψηφιακό τμήμα με ευανάγνωστες πληροφορίες.
Τέσσερις εκδόσεις ισχύος
Ο V8 κινητήρας, ο οποίος χρησιμοποιεί το μπλοκ των 16,4 λίτρων, είναι διαθέσιμος σε τέσσερις εκδόσεις ισχύος στους 530, 590, 660 και 770 ίππους. Τοποθετήθηκε νέα ηλεκτρονική μονάδα διαχείρισης Ε.Μ.S (Engine Management System) για τον κινητήρα, ενώ νέο είναι και το Α.Μ.S σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων στην εξαγωγή, με την έγχυση του Ad blue να γίνεται πλέον σε δύο σημεία. Η αντλία καυσίμου υψηλής πίεσης είναι καινούργια και όλα τα τμήματά της ελέγχονται συνεχώς. Η σχέση συμπίεσης και η μέγιστη πίεση είναι αυξημένη επιτυγχάνοντας καλύτερη καύση και μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Να σημειώσουμε επίσης ότι χρησιμοποιεί τεχνολογία μόνο SCR (adblue), χωρίς EGR, με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό για τον ιδιοκτήτη του. Η τουρμπίνα είναι σταθερής γεωμετρίας με ρουλεμάν για άμεση απόκριση. Νέα είναι επίσης και η πολλαπλή εξαγωγής. Εδώ να τονίσουμε ότι ο κινητήρας είναι ελαφρύτερος κατά 75 κιλά.
Νέο -καλύτερο- κιβώτιο
Σημείο υπεροχής για τα Scania S με το V8 κινητήρα αποτελεί η συνεργασία του με το νέο κιβώτιο G33CM για την εξέλιξη του οποίου η Scania επένδυσε πάνω από 400 εκατομμύρια ευρώ. Το κέλυφος των νέων κιβωτίων είναι αλουμινένιο, και το συνολικό βάρος 60 κιλά χαμηλότερο συγκριτικά με τα κιβώτια που αντικαθιστούν. Οι διαστάσεις του επίσης είναι μικρότερες. Οι άξονες είναι ικανοί να διαχειριστούν μεγαλύτερη ροπή, ιδιαίτερα αυτή του 770, και τα γρανάζια είναι μεγαλύτερης διαμέτρου. Επίσης υπάρχει νέα σχέση όπισθεν για μεγαλύτερη ταχύτητα (συνολικά τέσσερις), πιο ομαλή λειτουργία έρπυσης και επιλογή από εννέα νέους δυναμολήπτες (PTO). Στην πράξη αυτό που πρόκειται να δει ο οδηγός είναι ένα βελτιωμένο κιβώτιο με αλλαγές ακριβείας, τόσο στις χαμηλές όσο και στις υψηλές σχέσεις. Επίσης σε ταχύτητες άνω των 85 χλμ/ώρα, η τελευταία σχέση αποτελεί μια ιδανική overdrive, με τις στροφές του κινητήρα να βρίσκονται γύρω στις 930 σ.α.λ. Με τη λειτουργία overdrive εξοικονομείται καύσιμο όταν οι στροφές του κινητήρα είναι σταθερές, γίνεται καλύτερη διαχείριση της ροπής και επιπρόσθετα αποκλείεται το «κρέμασμα» του κινητήρα.
38 χρόνια αξιοπιστίας από την Scania
Ο ιδιοκτήτης της Goris Trans αναμφίβολα αποτελεί έναν από τους πιο πιστούς και παραδοσιακούς πελάτες της Scania αγοράζοντας καινούργια φορτηγά της εταιρείας επί 38 συνεχόμενα χρόνια. Ο ίδιος μας μίλησε για τις επιλογές του: «Από το 1983 μέχρι σήμερα η εταιρεία μου πορεύεται με φορτηγά Scania. 'Εχουν περάσει από τα χέρια μου πολλά μοντέλα, από το 140 μέχρι το σημερινό S και σήμερα ο στόλος μας αποτελείται εξ ολοκλήρου από Scania. Η εμμονή μου θα έλεγα με τη συγκεκριμένη μάρκα είναι αποτέλεσμα της καθημερινής τριβής και εμπειρίας με τα αυτοκίνητα. Έχω διαπιστώσει στην πράξη ότι είναι τα πιο επαγγελματικά και αξιόπιστα φορτηγά. Δεν είναι ζημιάρικα σαν αυτοκίνητα και, το πιο σημαντικό, δεν σε αφήνουν στο δρόμο.
Άλλωστε, η φύση της δουλειάς μας στη μεταφορά ευπαθών προϊόντων είναι τέτοια που απαιτεί σύγχρονα οχήματα δουλειάς, για να μεταφέρονται τα προϊόντα στην ώρα τους και σε προκαθορισμένα χρονικά πλαίσια. Επίσης, η φιλοσοφία της εταιρείας μου είναι να αντικαθιστούμε τα φορτηγά μας στα πέντε με επτά χρόνια με καινούργια, ώστε ο στόλος να διατηρείται νέος. Έχω απόλυτη εμπιστοσύνη στην ποιότητα κατασκευής του σουηδού κατασκευαστή. Για αυτό το λόγο εξάλλου, τολμώ και αγοράζω από τους πρώτους τα νέα του φορτηγά, πριν ακόμα κυκλοφορήσουν στην αγορά, πριν προλάβουν να δείξουν τη «διαγωγή» τους, όπως συνηθίζουμε να λέμε. Άλλωστε, από μοντέλο σε μοντέλο βελτιώνονται συνεχώς και αυτή τη στιγμή με τα S μπορώ να πω ότι, η Scania έχει πιάσει «ταβάνι» στην εξέλιξη των φορτηγών, γιατί θεωρώ ότι είναι το κορυφαίο σε όλα τα επίπεδα. Κρίνοντας από το 650 διαπίστωσα ότι είναι ένα πολύ δυνατό αμάξι από άποψη κινητήρα, είναι οικονομικό και με φανταστική θέση οδήγησης. Έχοντας σαν παρακαταθήκη την καλύτερη εμπειρία από το 650, αγόρασα το 660 S και πιστεύω ότι θα είναι ακόμη πιο βελτιωμένο χάρη στο νέο του κιβώτιο το οποίο στο δρόμο παρατήρησα ότι κάνει εκπληκτικές αλλαγές. Επίσης, στην πρώτη δοκιμή που έκανα, είδα και καλή κατανάλωση. Βέβαια, ο κινητήρας είναι «σφιχτός» ακόμα και μόνο όταν στρώσει θα έχω ακριβή εικόνα.
Ακολουθεί και το 770 S
Η ανανέωση του στόλου μας θα γίνει με 660 S αλλά και με 770 S το οποίο παρήγγειλα και θα παραλάβω μέσα στο τρέχον έτος. Θέλω το κορυφαίο μοντέλο της Scania στην εταιρεία μου, γιατί πιστεύω ότι είναι ένα αυτοκίνητο που έχει τρομερές επιδόσεις, αντοχή και δύναμη που δεν υπάρχει σε κάποιο άλλο φορτηγό».