Το νέο Sprinter 4x4 λάνσαρε πρόσφατα στη χώρα μας η Mercedes-Benz Vans, το σύστημα τετρακίνησης του οποίου προσφέρει αυξημένη πρόσφυση σε εργοτάξια, εκτός δρόμου διαδρομές και χιονισμένους δρόμους.

Αν και δεν αυτοπροσδιορίζεται ως off road όχημα, το νέο βαν έχει αυξημένη απόσταση από το έδαφος κατά 155 χλστ. μπροστά και 135 χλστ. πίσω, φέροντας παράλληλα έναν έξτρα εξοπλισμό που το βοηθούν να αντεπεξέλθει στις δύσκολες συνθήκες.

Σύστημα τετρακίνησης – Εκτός δρόμου δυνατότητες

Ο χειρισμός του κατ’ επιλογήν συστήματος τετρακίνησης γίνεται μέσω διακόπτη στο ταμπλό, όταν το όχημα είναι ακινητοποιημένο ή όταν κινείται με ταχύτητα έως και 10 χλμ./ώρα. Υπό κανονικές συνθήκες, η ροπή μεταφέρεται σε αναλογία 35:65 ανάμεσα στον εμπρός και πίσω άξονα αντίστοιχα.

Το ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου πρόσφυσης (4ETS) είναι πλήρως ενσωματωμένο στο προσαρμοζόμενο ESP και τα χαρακτηριστικά του έχουν ρυθμιστεί για να ταιριάζουν με τη μετάδοση της κίνησης και στους τέσσερις τροχούς. Ταυτόχρονα, διατηρούνται όλες οι λειτουργίες του Adaptive ESP, δηλαδή το ABS, ο έλεγχος ολίσθησης κατά την επιτάχυνση (ASR), η ηλεκτρονική κατανομή πέδησης (EBV), το σύστημα υποβοήθησης φρεναρίσματος (BAS) και σύστημα υποβοήθησης εκκίνησης (ASA).

Εάν ένας ή περισσότεροι τροχοί χάσουν την πρόσφυσή τους σε μια ολισθηρή επιφάνεια, το 4ETS φρενάρει αυτόματα τους περιστρεφόμενους τροχούς, αυξάνοντας έτσι τη ροπή κίνησης στους τροχούς που έχουν καλή πρόσφυση. Το 4ETS χρησιμοποιεί τους αισθητήρες του ABS και -σύμφωνα με τη Mercedes-Benz- η λειτουργία του μοιάζει με αυτή των παραδοσιακών κλειδωμάτων (μπλοκέ) των τριών διαφορικών.

Το σύστημα αντιολίσθησης τροχών, ASR, μπορεί να απενεργοποιηθεί ώστε να βελτιωθεί η πρόσφυση σε συνθήκες όπως η οδήγηση με χιονοαλυσίδες ή σε χαλίκι, ενώ επανέρχεται αυτόματα σε λειτουργία όταν η ταχύτητα κυμανθεί από τα 40 έως τα 60 χλμ./ώρα. Το ESP, αντιθέτως, παραμένει πάντοτε ενεργό. Η λειτουργία αναγνώρισης του φορτίου και του κέντρου βάρους (Load Adaptive Control - LAC) είναι χρήσιμη ιδιαίτερα στις μετατροπές μεγάλου ύψους του Sprinter 4x4. Όταν το Adaptive ESP καταγράψει ένα υψηλό κέντρο βάρους, προσαρμόζει ανάλογα τα χαρακτηριστικά ελέγχου. Χρήσιμο είναι και το προαιρετικό σύστημα ρύθμισης της ταχύτητας κατάβασης (Downhill Speed Regulation - DSR). Προαιρετικό, επίσης, είναι και το σύστημα υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων (το λεγόμενο «κοντό» κιβώτιο – «Low Range») που χαμηλώνει τη σχέση μετάδοσης κατά 42%.

Σε ό,τι αφορά στα off road χαρακτηριστικά του Sprinter 4x4, η γωνία προσέγγισης εμποδίου είναι 26ο (16ο το πισωκίνητο) και η γωνία εξόδου 25ο (17ο το πισωκίνητο) για την έκδοση panel van με μικρό πρόβολο. Στο Sprinter 4x4 με στάνταρ μεταξόνιο, η γωνία ράμπας έχει ανέβει από τις 14 στις 23ο. Ανάλογα με την έκδοση κινητήρα, η ικανότητα αναρρίχησης είναι βελτιωμένη κατά περίπου 20%. Το επιπλέον βάρος του Sprinter 4x4 σε σχέση με τις συμβατικές του εκδόσεις ανέρχεται σε 140 κιλά, με το ωφέλιμο φορτίο να παραμένει το ίδιο.