Ένας νέος και φιλόδοξος παίκτης έκανε την εμφάνισή του στο χώρο της Ηλεκτροκίνησης και της αστικής μεταφοράς στη χώρα μας, το μοντέλο Ε70 της κινέζικης εταιρείας Dongfeng. Το αυτοκίνητο παραχωρήθηκε στον πρόεδρο της εταιρείας ραδιοταξί Taxiway Θεόδωρο Σταυρίδη στη Θεσσαλονίκη για επτά μήνες, ώστε να κάνει τις απαραίτητες μετρήσεις/δοκιμές και να διαπιστώσει στην πράξη τα πλεονεκτήματά του. Άλλωστε η Taxiway έχει δείξει έμπρακτα το ενδιαφέρον της για την αγορά ηλεκτροκίνητων οχημάτων και σε συνδυασμό με την κρατική επιδότηση που ανακοινώθηκε πριν από λίγες ημέρες θα προχωρήσει σύντομα στην αντικατάσταση του στόλου. Πρόσφατα ο συντάκτης μας Παύλος Μαυρομύτης είχε την ευκαιρία να το οδηγήσει στη Βόρεια Ελλάδα αξιολογώντας την απόδοση του ηλεκτροκινητήρα, την αυτονομία του, την ποιότητα κύλισης, καθώς επίσης τους χώρους και την άνεση που παρέχει στους επιβάτες.

Φινετσάτο εξωτερικά

Η συνάντησή μας με τον Θεόδωρο Σταυρίδη έγινε στο σιδηροδρομικό σταθμό της Θεσσαλονίκης όπου μας περίμενε ο ίδιος με το λευκό Donfgeng E70 στις πόρτες του οποίου είναι τοποθετημένο το λογότυπο e-Taxi. Γύρω του βρέθηκαν αρκετοί ιδιοκτήτες ταξί οι οποίοι ζήτησαν πληροφορίες από τον ίδιο σχετικά με το όχημα. Άλλωστε η εποχή είναι η πλέον ώριμη και κατάλληλη για επενδύσεις σε τέτοιους είδους οχήματα, με μηδενικούς ρύπους, φιλικά προς το περιβάλλον και μειωμένο κόστος χρήσης.

Η πρώτη εντύπωση πάντα μετράει και στην περίπτωση του E70 κερδίζει αμέσως τις καλύτερες. Οι δυναμικές γραμμές που διατρέχουν το αμάξωμα, σε συνδυασμό με την ελκυστική μπροστινή πλευρά του, το ανασηκωμένο καπό και τα μεγάλα φωτιστικά σώματα δεν αφήνουν περιθώρια για αρνητική κριτική. Επιπλέον οι 17άρες ζάντες του τονίζουν τον σπορ χαρακτήρα του. Το μήκος του είναι 4.680 χιλιοστά, με μεταξόνιο στα 2.700 χιλιοστά, το πλάτος του 1.720 χιλιοστά και το ύψος 1.530 χιλιοστά.

Άνετο για πέντε

Προορισμένο για καθημερινή μετακίνηση μέχρι και τεσσάρων επιβατών (και ένας επιπλέον ο οδηγός) το πρώτο που ελέγχουμε είναι η ευρυχωρία του, η οποία είναι ικανοποιητική. Οδηγός και συνοδηγός, ακόμη και αν το ύψος τους ξεπερνάει τα 1.90 μέτρα, έχουν αρκετό χώρο για τα πόδια και τους ώμους τους. Η μοναδική παρατήρηση αφορά το ύψος καθώς θα θέλαμε να είναι πιο ψηλό το εσωτερικό. Οι τρεις πίσω επιβάτες απολαμβάνουν επίσης αυξημένο χώρο, ενώ το μεσαίο κάθισμα αναδιπλώνεται και γίνεται υποβραχιόνιο με ποτηροθήκες. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί στο ταμπλό είναι από μαλακό πλαστικό ενώ αυτά γύρω από τις πόρτες από πιο σκληρό. Το τιμόνι δέχεται ρυθμίσεις ως προς τις δύο κατευθύνσεις, μέσα - έξω, πάνω - κάτω, και διαθέτει κουμπιά για το χειρισμό του υπολογιστή ταξιδιού. Στην κεντρική κονσόλα είναι τοποθετημένη μια οθόνη αφής 10.4 ιντσών από την οποία ο οδηγός χειρίζεται το τηλέφωνο, το Navigation, το ραδιόφωνο. Επίσης με τη σύνδεση του κινητού τηλεφώνου ή κάρτας micro sd γίνεται προβολή βίντεο. Στην ίδια οθόνη εμφανίζεται ο χώρος πίσω από το αυτοκίνητο με την όπισθεν, βοηθώντας έτσι τον οδηγό για ασφαλή οπισθοπορεία. Για την ψυχαγωγία των επιβατών διατίθεται ράδιο με mp3 και έξι ηχεία, καθώς επίσης και θύρες usb. Να αναφέρουμε επίσης ότι ο χώρος αποσκευών φτάνει τα 506 λίτρα.

Ηλεκτροκινητήρας

Η μέγιστη ισχύς του ηλεκτροκινητήρα είναι 90 kW και η ροπή 260 Nm. Η μπαταρία λιθίου έχει χωρητικότητα 49 kWh και ο κατασκευαστής δίνει αυτονομία μέχρι 351 χιλιόμετρα η οποία αυξάνεται στα 500 χιλιόμετρα αλλά με συγκεκριμένες συνθήκες, όπως σταθερή ταχύτητα 60 χλμ/ώρα. Η γρήγορη φόρτιση (μέχρι το 80%) γίνεται σε τριάντα λεπτά ενώ η αργή από έξι έως οκτώ ώρες. Η τελική ταχύτητα είναι 145 χλμ/ώρα και τα 0-100 χλμ/ώρα έρχονται σε 10.8 δτλ σύμφωνα με τις εργοστασιακές μετρήσεις. Διαθέτει δύο λειτουργίες οδήγησης, την Eco mode για εξοικονόμηση της μπαταρίας και την Sport mode για γρηγορότερες επιδόσεις. Να αναφέρουμε ότι η μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο, εξασφαλίζοντας χαμηλό κέντρο βάρους και σταθερότητα κατά την οδήγηση.

Στον δρόμο

Το test drive ξεκίνησε από το σιδηροδρομικό σταθμό Θεσσαλονίκης μέχρι το αεροδρόμιο Μακεδονία οδηγώντας από τους κεντρικούς δρόμους της πόλης και η επιστροφή πραγματοποιήθηκε από την περιφερειακή οδό. Μέσα στον αστικό ιστό μας δίνεται η δυνατότητα να ελέγξουμε κυρίως το τιμόνι το οποίο είναι ελαφρύ και έχει καλό κόψιμο. Η ορατότητα επίσης είναι άριστη προς όλες τις κατευθύνσεις και οι πλαϊνοί καθρέφτες προσφέρουν διευρυμένο οπτικό πεδίο.

Βγαίνοντας από το κέντρο επιλέγουμε τη Sport λειτουργία και πατώντας απότομα το γκάζι οι ρεπρίζ του είναι καταιγιστικές ανεβάζοντας την ταχύτητα από τα 51 χλμ/ώρα στα 156 χλμ/ώρα σε 15 δτλ. με τον ηλεκτροκινητήρα να παρέχει συνεχόμενη ισχύ χωρίς την παραμικρή απώλεια. Να θυμίσουμε ότι στα ηλεκτροκίνητα γενικά αυτοκίνητα, η μέγιστη ροπή είναι άμεσα διαθέσιμη. Στη λειτουργία Eco οι επιδόσεις είναι επίσης γρήγορες και χαρακτηριστικό γνώρισμα του ηλεκτροκινητήρα είναι η δυνατότητά του να πιάνει άμεσα υψηλές ταχύτητες. Με επιλεγμένη τη λειτουργία Eco ανεβάζει ταχύτητα από τα 73 χλμ/ώρα στα 115 χλμ/ώρα σε οκτώ δτλ.

Η άποψη του προέδρου

Ο πρόεδρος της εταιρείας, Θεόδωρος Σταυρίδης, έχει στα χέρια του το E70 τους τελευταίους επτά μήνες για καθημερινές δοκιμές σχηματίζοντας τη δική του άποψη γι αυτό. Ο ίδιος μας δήλωσε: «Φέραμε το συγκεκριμένο όχημα για δοκιμές στη χώρα μας καθώς καλύπτει όλες τις ανάγκες της δουλειά μας. Τα βασικά πλεονεκτήματά του είναι η αυξημένη αυτονομία, το εργονομικό εσωτερικό και τα αρκετά λίτρα στο χώρο αποσκευών . Με βάση τις μετρήσεις που κάναμε η αυτονομία εντός πόλης ξεπερνάει τα 340 χιλιόμετρα, αλλά εξαρτάται βέβαια από τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν, τη χρήση του air condition καθώς και το συνολικό βάρος που μεταφέρει. Στον αυτοκινητόδρομο με υψηλές ταχύτητες η αυτονομία φτάνει περίπου τα 300 χιλιόμετρα. Αυτό που μας ενδιαφέρει κυρίως είναι η χρήση εντός πόλης, όπου η αυτονομία καλύπτει και τις δύο βάρδιες, την πρωινή και τη βραδινή με μια μόνο φόρτιση.

Στο συγκεκριμένο αυτοκίνητο μου αρέσει η ασφάλεια που παρέχει, η οδηγική απόλαυση και η ησυχία που εξασφαλίζει στο ταξίδι. Έχει καλά κρατήματα και αποτελεσματικό σύστημα πέδησης το οποίο μπορεί να εμπιστευτεί ο επαγγελματίας όταν κάνει κάποιο φρενάρισμα πανικού. Έχω κάνει δοκιμή με αρκετούς συναδέλφους και αποκομίσαμε θετικές εντυπώσεις από το Ε70, οι οποίοι, όπως και εγώ, περιμένουμε την επιδότηση για να το αγοράσουμε.

Αν εξαιρέσουμε το μεγαλύτερο κόστος αγοράς ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκίνητου, το οποίο βέβαια θα καλυφθεί κατά ένα μέρος από την επιδότηση που θα δοθεί από την πολιτεία, τότε όπως αντιλαμβάνονται και οι συνάδελφοί μου η τιμή θα γίνει πιο ελκυστική. Επίσης αν αναλογιστούμε ότι για ένα μικτό κύκλο περίπου 300 χιλιομέτρων η οικιακή φόρτιση κοστίζει μάξιμουμ 5 ευρώ ενώ σε ένα πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο χρειάζονται περισσότερα από 30 ευρώ καύσιμα την ημέρα, τότε καταλαβαίνετε ότι μόνο από το καύσιμο το κέρδος είναι τεράστιο. Αν συνυπολογίσουμε ότι δεν χρειάζεται φίλτρα και λάδια, παρά μόνο ένα σέρβις το χρόνο, αντιλαμβάνεστε ότι και από εκεί υπάρχει κέρδος. Στην Κίνα δουλεύει δύο χρόνια σαν ταξί και απ’ ότι με έχουν ενημερώσει δεν έχει παρουσιάσει καθόλου προβλήματα.

Αυτό που απομένει πλέον να λυθεί και θα γίνει σύντομα, είναι το θέμα των φορτιστών. Ήδη υπάρχουν μελέτες από το Υπουργείο και από εμάς για τα σημεία που πρέπει να μπουν φορτιστές, σε πιάτσες, αεροδρόμια και λιμάνια. Συζητάμε για πάνω από 2.000 φορτιστές και 150 ταχυφορτιστές. Σε πρώτη φάση θεωρώ ότι είναι αρκετοί για τα οχήματα που θα κυκλοφορούν. Μακάρι να υπάρχει εξέλιξη στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και υγιής ανταγωνισμός ανάμεσα στις κατασκευάστριες εταιρείες έτσι ώστε να καρπωθεί το όφελος αυτό ο αγοραστής.

Κλείνοντας να τονίσω ότι αυτό που μας οδήγησε να πάμε στην Ηλεκτροκίνηση είναι επειδή έχουμε ευαισθησίες και θέλουμε πιο καθαρό περιβάλλον. Ο δικός μας κλάδος είναι από τους πιο ρυπογόνους. Σκεφτείτε ότι στη Θεσσαλονίκη κυκλοφορούν καθημερινά 2.000 ταξί, τα οποία εκτός από ρύπους, προσθέτουν και θόρυβο. Θα έχουμε μια πιο ήσυχη και καθαρή πόλη. Τέλος, να ευχαριστήσουμε το Υπουργείο που αφουγκράστηκε τα θέλω μας με ένα νομοσχέδιο το οποίο είναι ακριβώς στα μέτρα μας. Βαδίζουμε στο σωστό δρόμο με τα υπουργεία για να αλλάξουμε προς το καλύτερο τον χάρτη της επιβατικής μεταφοράς».

tehnika_2_0.png