Στο πλαίσιο της παρουσίασης του ηλεκτρικού, αρθρωτού Lion’s City 18 E, δοκιμάζουμε και το 12μετρο λεωφορείο φυσικού αερίου της MAN, το Lion’s City 12 G, το οποίο προαιρετικά εξοπλίζεται με την υβριδική τεχνολογία Efficient Hybrid.

Μέχρι να μειωθεί το κόστος αγοράς των ηλεκτρικών λεωφορείων, το οποίο ούτε λίγο, ούτε πολύ είναι χονδρικά δυόμισι φορές το αντίστοιχο ενός συμβατικού Euro 6 ντίζελ, οι ευρωπαϊκές πόλεις αναζητούν βιώσιμες λύσεις και τεχνολογίες μειωμένων εκπομπών ρύπων οι οποίες να συνοδεύονται από ρεαλιστικά κόστη. Σε αρκετές περιπτώσεις αυτό σημαίνει την προμήθεια αστικών λεωφορείων με κινητήρες φυσικού αερίου ή βιοαερίου.

Η ΜΑΝ είναι ένας από τους κατασκευαστές που έχουν παρουσία στη σχετική κατηγορία, και επενδύει συνεχώς στην εξέλιξη νέων μοντέλων. Το ενδιαφέρον των οργανισμών αστικών συγκοινωνιών μόνο φιλολογικό δεν είναι: αυτή τη στιγμή η εταιρεία αστικών συγκοινωνιών του Παρισιού (RATP) παραλαμβάνει 100 ΜΑΝ φυσικού αερίου, και σε μικρότερους αριθμούς πολλές πόλεις ανά την Ευρώπη εντάσσουν στους στόλους τους τα ΜΑΝ με το πρόθεμα «G» στο λογότυπο.

Ήπια υβριδική τεχνολογία που δουλεύει

Η τεχνολογία που έχει αυξήσει σημαντικά την αποδοτικότητα των αστικών λεωφορείων φυσικού αερίου της ΜΑΝ είναι το γνωστό module Efficient Hybrid, το οποίο τοποθετείται πλέον στο 90% των Lion’s City που ταξινομούνται. Πρόκειται ουσιαστικά για μία συσκευή αποθήκευσης ενέργειας, ένα πολύ εξελιγμένο σύστημα stop-start, σχεδιασμένο να αντέξει τουλάχιστον 2,6 εκατομμύρια ενεργοποιήσεις, ή πάνω από 15 χρόνια, χωρίς ανάγκη επισκευής ή αντικατάστασης. Ένα δυναμό επί της ουσίας το οποίο μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική όταν το όχημα επιβραδύνει, και που λειτουργεί επικουρικά στον κινητήρα εσωτερικής καύσης παρέχοντας επιπλέον ροπή στη φάση της εκκίνησης. Κάνοντας αυτά, η ανακτηθείσα ενέργεια αποθηκεύεται σε «ultracaps» (υπερσυσσωρευτές, δηλαδή μπαταρίες υψηλής χωρητικότητας) στην οροφή του λεωφορείου, και χρησιμοποιούνται για να τροφοδοτείται το ηλεκτρικό σύστημα του λεωφορείου, ανεξάρτητα από το αν το όχημα κινείται ή είναι σε στάση. Παράλληλα, ένα νέο ηλεκτρονικό σύστημα διαχείρισης ελέγχει συνεχώς τη λειτουργία του κινητήρα και του start-stop, τσεκάρει το βαθμό φόρτισης των ultracaps, και κατανέμει ενεργά τη χρήση όλων των περιφερειακών του λεωφορείου με στόχο τη μέγιστη αποδοτικότητα.

Έχουμε δοκιμάσει αρκετές φορές το EfficientHybrid, και στην περίπτωση του Lion’s City 12 G αποδίδει όπως διαπιστώσαμε το ίδιο εξαιρετικά με τα συμβατικά, πετρελαιοκίνητα μοντέλα. Ο κινητήρας Ε18 έχει φτάσει πλέον σε τέτοιο σημείο εξέλιξης που, είναι πρακτικά αδύνατο να καταλάβεις διαφορές σε απόδοση και τρόπο λειτουργίας από αντίστοιχο κινητήρα ντίζελ.

Mε χωρητικότητα 9,5 λίτρα, η έκδοση που είχαμε στη διάθεσή μας αποδίδει 320 hp και 1400 Nm μέγιστη ροπή. Το εξάρι αυτόματο σασμάν (με ενσωματωμένο ριτάρντερ) συνδυάζεται αρμονικά με την υπόλοιπη γραμμή μετάδοσης κίνησης, ενώ η ηχομόνωση είναι υψηλού επιπέδου. Το start-stop περιμένει πρώτα να έρθει ο κινητήρας στην επιθυμητή θερμοκρασία κι έπειτα ενεργοποιείται στα φανάρια και τις στάσεις. Είναι ξεκάθαρο πως πρόκειται για το πιο ομαλό που έχουμε δοκιμάσει σε λεωφορείο, και λειτουργεί έως και χαλαρωτικά για τον οδηγό, αφού τόσο το «σβήσιμο» όσο και η επανεκκίνηση δεν συνοδεύονται από τον παραμικρό κραδασμό, ή σκορτσάρισμα. Στα υπόλοιπα, το Lion’s City παραμένει ένα από τα κορυφαία αστικά λεωφορεία της παγκόσμιας αγοράς, και θεωρούμε την παραγγελία του (έξτρα) EfficientHybrid περίπου αυτονόητη, καθώς μειώνει δεδομένα την κατανάλωση και ουδόλως επηρεάζει την άψογη οδηγησιμότητα του ΜΑΝ.