Τροχοί & TIR

MAN TGS 41.420 8x6 με γερανό στα ορυχεία

Το ΜΑΝ TGS είναι ένα ευέλικτο και σκληροτράχηλο φορτηγό ικανό να αναλάβει βαριές μεταφορές, να δεχτεί εξοπλισμούς για ειδικές χρήσεις μέσα σε εργοτάξια, σε λατομεία και στον κατασκευαστικό τομέα γεν
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 01/02/2020 - 01:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Το καλό κόψιμο του τιμονιού και η απουσία βιραρίσματος της καμπίνας είναι δύο από τα πλεονεκτήματα του TGS, σύμφωνα με τον οδηγό του Νίκο Ανεστάκη.
Το καλό κόψιμο του τιμονιού και η απουσία βιραρίσματος της καμπίνας είναι δύο από τα πλεονεκτήματα του TGS, σύμφωνα με τον οδηγό του Νίκο Ανεστάκη.

Το ΜΑΝ TGS είναι ένα ευέλικτο και σκληροτράχηλο φορτηγό ικανό να αναλάβει βαριές μεταφορές, να δεχτεί εξοπλισμούς για ειδικές χρήσεις μέσα σε εργοτάξια, σε λατομεία και στον κατασκευαστικό τομέα γενικότερα. Διακρίνεται για το στιβαρό και ανθεκτικό σασί του, για τη σωστή διάταξη των αξόνων, την αξιοπιστία της γραμμής κίνησης, καθώς και τη συνολική απόδοσή του προς όφελος του ιδιοκτήτη του.

Το TGS της παρουσίασής μας, ανήκει στη ΔΕΗ, αγοράστηκε από τη Helma Α.Ε. και το συναντούμε στα ορυχεία της Δυτικής Μακεδονίας, εν ώρα εργασίας. Εκεί συνομιλούμε με τον οδηγό του Νίκο Ανεστάκη ο οποίος μας καταθέτει την εμπειρία του από το συγκεκριμένο αυτοκίνητο.

Καμπίνα τύπου Μ

Το ΜΑΝ TGS προσαρμόζεται ακριβώς στις απαιτήσεις του πελάτη, με τρεις τύπους καμπίνας, την Μ, την L και την LX. To TGS της δοκιμής διαθέτει την καμπίνα Μ, αφήνοντας επαρκή χώρο πίσω για την έδραση και τη λειτουργία του γερανού. Διαθέτει 1+2 καθίσματα και πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, κυρίως πίσω από τα καθίσματα. Η είσοδος στην καμπίνα γίνεται από τρία αντιολισθητικά σκαλοπάτια τα οποία απέχουν 310 χιλιοστά μεταξύ τους. Το πρώτο σκαλοπάτι διαθέτει μια ταλάντωση στη στήριξή του, ώστε να προστατεύεται σε περίπτωση πρόσκρουσης πάνω σε αιχμηρές επιφάνειες. Το εξωτερικό πλάτος της καμπίνας είναι 2.440 χιλιοστά ενώ το εσωτερικό 2.056 χιλιοστά και το εξωτερικό της μήκος της 1.880 χιλιοστά το οποίο εσωτερικά περιορίζεται στα 1.770 χιλιοστά. Η κατασκευή της καμπίνας είναι συμπαγής, δεν προκαλεί τριξίματα και χάρη στις σωστές αναρτήσεις αποφεύγεται το «βιράρισμα» πάνω στις στροφές, επιτρέποντας στον οδηγό να διατηρεί τον πλήρη έλεγχο του οχήματος. Το ίδιο εύκολη είναι η δουλειά του οδηγού στο μανουβράρισμα και στους ελιγμούς ανάμεσα στα στενά περάσματα των ορυχείων ή των εργοταξίων και σε αυτό, βέβαια, βοηθά αποτελεσματικά το κόψιμο του τιμονιού, δηλαδή των κατευθυντήριων αξόνων, όπως επίσης και η επαρκής ορατότητα που παρέχουν οι καθρέπτες κατά την οπισθοπορεία. Εμφανής είναι, επίσης, και η εξωτερική θωράκιση της καμπίνας με ατσάλινη «ποδιά» κάτω από τον προφυλακτήρα για την προστασία του κάρτερ και άλλων μηχανικών σημείων, ατσάλινες μπάρες μπροστά από το ψυγείο με αντιολοσθητικό σκαλί για τον οδηγό (καθάρισμα παρμπρίζ) και προστασία των προβολέων με ατσάλινο πλέγμα  εύκολα ανοιγόμενο για τον καθαρισμό των φώτων.

Ο χώρος εργασίας του οδηγού διατηρεί τα εργονομικά στοιχεία των μεγαλύτερων καμπίνων, τη λειτουργικότητα των μοχλο-διακοπτών και την ευκολία στη χρήση του λεβιέ των ταχυτήτων. Το ταμπλό ξεχωρίζει από την αισθητική στον σχεδιασμό του, τα ποιοτικά υλικά που το ντύνουν και τα οποία συνδυάζονται χρωματικά με το τιμόνι και τις εσωτερικές επενδύσεις της καμπίνας και των καθισμάτων.

Στον εξοπλισμό περιλαμβάνεται ο υπολογιστής MAN Tronic, ο οποίος παρέχει χρήσιμες πληροφορίες στον οδηγό σχετικά με την κατάσταση του φορτηγού. Επιπλέον το σύστημα ΜΑΝ Media Truck φέρει μια έγχρωμη οθόνη πέντε ιντσών με πλοήγηση και σύνδεση Bluetooth.

Συστήματα ασφαλείας

Η αξιοπιστία και η αποδοτικότητα στον τομέα των μεταφορών μπορεί να διασφαλιστεί με την πρόληψη επικίνδυνων καταστάσεων γι’ αυτό το TGS εξοπλίζεται με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας. Χάρη στο σύστημα Hill holding brake το φορτηγό ξεκινά ομαλά χωρίς να κινηθεί προς τα πίσω, προστατεύοντας ταυτόχρονα το δίσκο. Επίσης, οι αισθητήρες του ESP παρακολουθούν διαρκώς τα χαρακτηριστικά οδήγησης και αν υπάρχει κίνδυνος ολίσθησης των τροχών, τους φρενάρουν και ταυτόχρονα μειώνουν τη ροπή του κινητήρα. Όπως είδαμε το σύστημα ΜΑΝ Brake Matic σε συνδυασμό με το σύστημα ηλεκτρονικής πέδησης EBS, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών ABS και τα ισχυρά δισκόφρενα παρέχουν αποτελεσματικό φρενάρισμα. Επίσης το σύστημα Emergency Brake Assist παρέχει στον οδηγό μια προειδοποίηση για επικείμενη σύγκρουση και εν συνεχεία, αν δεν αντιδράσει, ενεργοποιεί αυτόματα την πέδηση.

Πλαίσιο

Το μεταξόνιο μεταξύ του πρώτου και του δεύτερου άξονα είναι 1.795, μεταξύ του δεύτερου και του τρίτου 2.980 χιλιοστά και μεταξύ του τρίτου και του τέταρτου άξονα 1.400 χιλιοστά. Ο μπροστινός πρόβολος είναι 600 χιλιοστά και ο οπίσθιος 800 χιλιοστά. Το πλαίσιο διαθέτει εσωτερική ενίσχυση σε όλο το μήκος του. Το ανοξείδωτο ρεζερβουάρ πετρελαίου στην αριστερή πλευρά έχει χωρητικότητα 350 λίτρα και η πλαστική δεξαμενή του Ad blue 35 λίτρα. Η τεχνική ικανότητα φόρτισης των εμπρόσθιων αξόνων (ευθύγραμμοι) είναι 8 τόνοι και 13 τόνοι για τους οπίσθιους άξονες (πλανητικοί). Επιπλέον φέρει παραβολικά ελατήρια με τρία φύλλα σούστας στους μπροστινούς και πέντε φύλλα σούστας στους πίσω άξονες.

Κινητήρας – Σασμάν

Καρδιά του αυτοκινήτου είναι ο αξιόπιστος κινητήρας D26, χωρητικότητας 12,4 λίτρων Euro 6, αποδοτικός και ιδιαίτερα οικονομικός. Παράγει ισχύ 420HP και ροπή στρέψης 2.100 Nm σε ένα εύρος χαμηλών στροφών από 950 μέχρι 1200 σ.α.λ. Το σασμάν, χειροκίνητης λειτουργίας, είναι της ZF 16 σχέσεων.

Σύστημα πέδησης

Εξοπλίζεται με δισκόφρενα σε όλους τους άξονες και επιπλέον διαθέτει το μηχανόφρενο ΜΑΝ EVBec απόδοσης 290 Kw το οποίο εξασφαλίζει ακόμα μεγαλύτερη ροπή πέδησης στην περιοχή των χαμηλών στροφών του κινητήρα. Παράλληλα ο συνδυασμός του ισχυρού μηχανόφρενου EVBec με το ριτάρντερ νερού MAN PriTarder μεγιστοποιεί την ισχύ πέδησης. Να αναφέρουμε ότι το ριτάρντερ νερού λειτουργεί απευθείας με το νερό του κυκλώματος ψύξης.

Κιβωτάμαξα και Γερανός

Με μια ματιά στις φωτό, παρατηρούμε ότι έχει γίνει η μέγιστη δυνατή εκμετάλλευση του σασί για τη συγκεκριμένη εργοταξιακή χρήση του αυτοκινήτου χάριν, βέβαια, της ευελιξίας που δίνει η ΜΑΝ στους αμαξοποιούς, και αναφερόμαστε στη δυνατότητα του πλαισίου να δεχτεί με ασφάλεια διαφορετικές υπερκατασκευές και συνδυασμούς εξοπλισμών. Ακολουθεί η εμπειρία και η τεχνική γνώση που ακούει στο όνομα ΤΑΞΙΑΡΧΟΥ που κατασκεύασε την κιβωτάμαξα στις μέγιστες επιτρεπόμενες διαστάσεις, αφήνοντας και τον απαραίτητο χώρο για την έδραση του γερανού, τη λειτουργία του (δίπλωμα - άνοιγμα των στελεχών του) και την ασφαλή στήριξη του οχήματος (ποδαρικά).

Έτσι, λοιπόν, η κιβωτάμαξα ανοιχτού, φυσικά, τύπου, με ανοιγόμενα πλαϊνά (παραπέτια), παρέχει επιφάνεια φόρτωσης μήκους 6.340 χιλ., πλάτους 2.380 χιλ. και ύψους 800 χιλ. Το δάπεδό της, από ξυλεία θαλάσσης πάχους 30χιλ. καλύπτεται από χάλυβα πάχους 5 χιλ. με αντιολισθητική επιφάνεια.

Ο γερανός είναι μάρκας HIAB –πρόκειται για τον κορυφαίο Σουηδό κατασκευαστή– και τοποθετείται στην κατηγορία των 7,7 τόνων ή των 30,4 τονόμετρων. Έτσι, η ανυψωτική του ικανότητα ορίζεται στα 2.420 κιλά από απόσταση 12,6 μέτρων και στα 1.920 κιλά από απόσταση 15 μέτρων (με μηχανική προέκταση). Το βάρος του γερανού μαζί με τα ποδαρικά στήριξης είναι 4.170 κιλά και απαιτεί χώρο έδρασης μεταξύ καρότσας και καμπίνας 1,24 μέτρα.

H άποψη του οδηγού

Τον οδηγό του ΜΑΝ Νίκο Ανεστάκη τον συναντήσαμε εν ώρα εργασίας, τη στιγμή που ξεφόρτωνε με το υπόλοιπο συνεργείο κοιλοδοκούς από την καρότσα του τετραξονικού, τηρώντας τους αυστηρούς κανονισμούς ασφαλείας. Ζητήσαμε τη γνώμη του σχετικά με το TGS και μεταξύ άλλων ανέφερε τα εξής. «Το πρώτο στοιχείο που παρατηρώ στο αυτοκίνητο και βαθμολογώ με άριστα είναι το εσωτερικό του. Έχει αρκετό φως χάρη στις μεγάλες γυάλινες επιφάνειες οι οποίες παράλληλα μου εξασφαλίζουν καλό οπτικό πεδίο. Το μοναδικό στοιχείο που δεν μου αρέσει είναι οι μεγάλοι καθρέφτες, οι οποίοι μερικές φορές μου μειώνουν την ορατότητα, και θα ήθελα να έχουν μικρότερες διαστάσεις. Επίσης, οι ταπετσαρίες καθαρίζονται εύκολα από τη σκόνη που περνάει μέσα στην καμπίνα εξαιτίας των υλικών που μεταφέρω καθημερινά. Αυτό που μου αρέσει όμως και απολαμβάνω πραγματικά στο αυτοκίνητο είναι η καβάλα του. Στο τέλος της ημέρας κατεβαίνω από την καμπίνα και δεν με πονάει η μέση, κάτι που είναι πολύ σημαντικό για τον οδηγό ενός εργοταξιακού φορτηγού.

Στους δρόμους του εργοταξίου παρατηρώ ότι το τετραξονικό έχει καλή πρόσφυση και μεγάλη ευελιξία ακόμη και σε στενά σημεία. Σε αυτό βέβαια με βοηθάει πολύ το καλό κόψιμο του τιμονιού το οποίο μάλιστα είναι και ελαφρύ. Επίσης, η μεγάλη απόσταση από το έδαφος μου επιτρέπει να διασχίζω δύσκολα σημεία χωρίς να υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί κάποια ζημιά. Η ανάρτησή του είναι καλή, προσφέρει άνεση μέσα στο εργοτάξιο και ακόμη όταν το αυτοκίνητο κινείται άδειο η συμπεριφορά της είναι άψογη, χωρίς ενοχλητικές αναπηδήσεις όταν κινούμαι σε δρόμους με πολλές λακκούβες. Ακόμη, το σύστημα διεύθυνσης έχει μεγάλη ακρίβεια και απορροφά σωστά τους κραδασμούς από τις ανωμαλίες του δρόμου. Το βοηθητικό σύστημα πέδησης είναι αποδοτικό, τόσο σε υψηλές ταχύτητες στο εθνικό δίκτυο όσο και σε χαμηλές ταχύτητες μέσα στο εργοτάξιο. Έτσι μειώνω σημαντικά και τη φθορά στα φρένα του.

Σχετικά με τον κινητήρα του είμαι ευχαριστημένος τόσο από την απόδοση όσο και από την οικονομία του. Ένα βασικό χαρακτηριστικό του είναι η διάθεση της ροπής από χαμηλά, μόλις από τις 950 σ.α.λ. Η μοναδική μου παρατήρηση αφορά στο κιβώτιο το οποίο το αισθάνομαι κάπως χαλαρό, ενώ θα ήθελα να είναι πιο σφιχτό. Τέλος, μου αρέσει ο φωτισμός που παρέχουν τα φωτιστικά σώματα, εξασφαλίζοντας οπτικό πεδίο πολλών μέτρων το βράδυ».

Στο ίδιο τεύχος #382

PreviousNext