Ο όμιλος Renault, υιοθετεί το υδρογόνο για τα ελαφρά της επαγγελματικά οχήματα, με το λανσάρισμα του Renault Kangoo Z.E υδρογόνου στα τέλη του 2019 και του Renault Master Z.E υδρογόνου το 2020.
Οι δοκιμές για τα συγκεκριμένα οχήματα ξεκίνησαν από το 2014 από το Groupe Renault και η τεχνολογία υδρογόνου αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τη Symbio, θυγατρική του Groupe Michelin. Τα δύο σημαντικά πλεονεκτήματα αφορούν την αυτονομία του, αυξάνοντας την εμβέλεια σε πάνω από 350 χιλιόμετρα, καθώς επίσης ότι η φόρτιση διαρκεί μόνο από πέντε έως δέκα λεπτά. Είχαμε την ευκαιρία να τα οδηγήσουμε στο εργοστάσιο παραγωγής τους στην πόλη Batilly απ’ όπου και σας μεταφέρουμε τις πρώτες εντυπώσεις μας.
Renault Master Z.E υδρογόνου
Το Master Z.E εξοπλίζεται με δυο δεξαμενές υδρογόνου που βρίσκονται κάτω από το αυτοκίνητο συνολικής χωρητικότητας 106 λίτρων (2Χ53). Ο όγκος φορτίου είναι από 10,8 κ.μ έως 20 κ.μ, και το ωφέλιμο φορτίο του φτάνει τα 1.200 κιλά. Να τονίσουμε ότι το σύστημα με τις δεξαμενές προσθέτει ένα βάρος 200 κιλών. Διατίθεται σε δύο μήκη και δύο ύψη, σε δύο εκδόσεις van και δύο εκδόσεις καμπίνας. Εφοδιάζεται με ένα σύστημα κυψέλης καυσίμου που παρέχει ηλεκτρική και θερμική ισχύ 10 kW, αυξάνοντας σημαντικά την εμβέλειά του, με την αυτονομία του να φτάνει έως και τα 350 χιλιόμετρα.
Renault Kangoo Z.E υδρογόνου
Το Kangoo Z.E εξοπλίζεται με μια δεξαμενή υδρογόνου συνολικής χωρητικότητας 74 λίτρων. O ωφέλιμος όγκος του αυτοκινήτου φτάνει τα 3,9 κ.μ και το ωφέλιμό του είναι 540 κιλά. Να τονίσουμε ότι το βάρος του είναι αυξημένο κατά 110 κιλά εξαιτίας του εξοπλισμού του υδρογόνου. Όπως το Master Z.E έτσι και το Kangoo Z.E εφοδιάζεται με ένα σύστημα κυψέλης καυσίμου που παρέχει ηλεκτρική και θερμική ισχύ 10 kW και η αυτονομία του φτάνει τα 370 χιλιόμετρα. Το αυτοκίνητο θα είναι διαθέσιμο στη Γαλλία στα 48.300 ευρώ προ Φ.Π.Α (συμπεριλαμβανομένης της αγοράς μπαταριών και μη συμπεριλαμβανομένων των οικολογικών επιχορηγήσεων).
Λειτουργία υδρογόνου
Το υδρογόνο αποθηκεύεται σε μια δεξαμενή υψηλής πίεσης, στο Kangoo 74 λίτρων/1,7 κιλών/350 bar (ή 700 bar ανάλογα με τη χώρα), στο Master σε δύο δεξαμενές των 53 λίτρων (106 λίτρα)/2,1 κιλών/700 bar. Η κυψέλη καυσίμου μετατρέπoντας με χημική αντίδραση το υδρογόνο και το οξυγόνο (που παίρνει από τον αέρα) σε νερό, παράγει ηλεκτρικό ρεύμα και αποβάλλει νερό. Η μπαταρία και η κυψέλη υδρογόνου τροφοδοτούν με ηλεκτρική ενέργεια τον κινητήρα. Η κυψέλη καυσίμου ενεργοποιείται αυτόματα, μπορεί επίσης να ενεργοποιηθεί από τον οδηγό, όταν το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας ανέρχεται στο 80%, για τη διατήρηση ή τη σταδιακή φόρτιση της μπαταρίας. Εάν η φόρτιση της μπαταρίας είναι κάτω από το 2%, το όχημα μπορεί να λειτουργεί μόνο με υδρογόνο. Εάν η μπαταρία είναι πλήρως αποφορτισμένη, η κυψέλη υδρογόνου μπορεί να τη φορτίσει και να χρησιμεύει ως σταθμός φόρτισης. Οι καιρικές συνθήκες έχουν μικρή επίδραση στην ισχύ του υδρογόνου, καθώς η αποθηκευμένη ενέργεια δεν επηρεάζεται από τη θερμοκρασία του αέρα, που σημαίνει ότι το εύρος δεν μειώνεται σε ψυχρό καιρό. Κατά μέσο όρο, το κόστος υδρογόνου σήμερα είναι 15 ευρώ ανά κιλό.
Συντήρηση
Η συντήρηση του συστήματος υδρογόνου πρέπει να γίνεται ανά δύο χρόνια σε συνεργεία πιστοποιημένα από την εταιρεία Symbio. Αυτή περιλαμβάνει το κύκλωμα υδρογόνου, τον έλεγχο της σωστής λειτουργίας του κιτ υδρογόνου καθώς επίσης τον έλεγχο και τη ρύθμιση του επιπέδου των φυσικο-χημικών χαρακτηριστικών του ψυκτικού μέσου. Επιπλέον, προβλέπεται η αντικατάσταση του φίλτρου απιονισμού, ο καθαρισμός και η αντικατάσταση του φίλτρου αέρα καθώς και η ενημέρωση του λογισμικού Semmod.
Στο δρόμο με το Renault Kangoo και Master Z.E υδρογόνου
Τα δύο μοντέλα διατηρούν αναλλοίωτα τα χαρακτηριστικά τους ως προς την εργονομία και την άνεση οδήγησης, με καλή ορατότητα, αυξημένους αποθηκευτικούς χώρους και όλα τα κουμπιά κοντά στα δάχτυλα του οδηγού. Το κιβώτιο έχει τρεις επιλογές, με νεκρά Ν, οδήγηση D και όπισθεν R.
Δίπλα από την αριστερή μπροστινή κάθετη κολώνα είναι τοποθετημένη μια πρόσθετη οθόνη που δείχνει τη λειτουργία κυψέλης καυσίμου, τη θέρμανση καμπίνας, το δείκτη υδρογόνου, το επίπεδο υδρογόνου καθώς και το υπόλοιπο εύρος. Στην κεντρική οθόνη βρίσκεται το κοντέρ και δίπλα εμφανίζονται η στιγμιαία κατανάλωση και η αυτονομία.
Η διαδρομή που πραγματοποιήσαμε ήταν μικτή σε εθνικό δίκτυο και σε κατοικημένη περιοχή. Από τα πρώτα σημεία που ελέγχουμε είναι το ξεκίνημα του αυτοκινήτου το οποίο γίνεται ομαλά. Μόλις πατούμε το γκάζι πιο δυνατά αναπτύσσει υψηλή ταχύτητα, φτάνοντας γρήγορα στα 100 χλμ/ώρα, χωρίς να υστερεί στο παραμικρό από την πετρελαιοκίνητη έκδοση. Αυτό που θα εκτιμήσει σίγουρα ο οδηγός είναι η αθόρυβη λειτουργία, με την αύξηση της ροπής να είναι άμεση από το πρώτο πάτημα του γκαζιού και εν συνεχεία να προσφέρει δυναμική και ισχυρή επιτάχυνση από τον ηλεκτροκινητήρα.
Στο δρόμο ο ηλεκτροκινητήρας παρέχει συνεχόμενη ισχύ χωρίς διακοπές, ακόμη και σε ανηφορικά σημεία. Η λειτουργία του μας άρεσε πολύ. Eίναι αποδοτικός, άμεσος και σβέλτος. Να τονίσουμε επίσης ότι η ηχομόνωση και η ποιότητα κύλισης είναι πολύ καλή και στα δύο μοντέλα.
Προοπτική υδρογόνου
Η ανάπτυξη του υδρογόνου εξαρτάται αποκλειστικά από τις διαθέσεις του κάθε κράτους προς την πλευρά αυτή. Δεδομένου των απαιτούμενων σημαντικών χρηματοδοτικών επενδύσεων, (περίπου 1 εκατομμύριο ευρώ ανά σταθμό), οι κυβερνήσεις ενισχύουν την υποστήριξη και την οικονομική βοήθεια μέσω σχεδίων που αφορούν τη βιώσιμη κινητικότητα, τις επαγγελματικές μεταφορές καθώς και τη μείωση του άνθρακα στη βιομηχανία. Η Ευρώπη στηρίζει την προσπάθεια αυτή, όπως για παράδειγμα στις Κάτω Χώρες όπου το δημαρχείο του Ρότερνταμ ενθαρρύνει την αγορά οχημάτων υδρογόνου με επιδότηση, ενώ στο Ηνωμένο Βασίλειο η επιχορήγηση για τέτοιου είδους οχήματα προβλέπει 8.000 λίρες ανά όχημα. Στη Γαλλία βρίσκονται 26 σταθμοί και έχουν προγραμματιστεί να ανοίξουν άλλοι 100. Στη Γερμανία μέχρι το 2030 θα εγκατασταθούν 1.000 νέοι σταθμοί. Επιπλέον, η Κίνα στοχεύει σε ένα εκατομμύριο οχήματα υδρογόνου έως το 2030. Η Νότια Κορέα σε 80.000 οχήματα και 2.000 λεωφορεία έως το 2022 και η Ιαπωνία σε 800.000 οχήματα και 1.200 λεωφορεία μέχρι το 2030. Ο στόχος στην Καλιφόρνια είναι για 1.000 σταθμούς υδρογόνου και ένα εκατομμύριο οχήματα υδρογόνου έως το 2030.
Αύξηση πωλήσεων στα ηλεκτρικά μοντέλα
Αυξημένο είναι το μερίδιο της Renault Groupe με μερίδιο 16,7% στην αγορά το πρώτο εξάμηνο του 2019. Αυξημένο είναι επίσης το μερίδιό της στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων με μερίδιο αγοράς 41.5%, με κορυφαίο μοντέλο της, το Kangoo Z.E. Εκτός Ευρώπης, η Renault εντείνει την παρουσία της στην Κίνα με τη με τη RBJAC (Renault Brilliance Jinbei Automotive Company), στη Νότια Κορέα με το Renault Master και στη Λατινική Αμερική κατέχει μερίδιο 16.9% στη αγορά όπου ξεκίνησε η διάθεση ενός νέου μοντέλου Kangoo.
Στο δια ταύτα τα Renault Kangoo και Master Z.E υδρογόνου υπερτερούν σήμερα συγκριτικά με τα υπόλοιπα ηλεκτροκίνητα μοντέλα, χάρη στην αυξημένη τους αυτονομία, μέχρι 370 χιλιόμετρα, καθώς και στο γρήγορο τρόπο ανεφοδιασμού τους. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο οδηγός του μπορεί να πάει από την Αθήνα μέχρι την Τρίπολη και να επιστρέψει χωρίς να χρειάζεται να το εφοδιάσει με υδρογόνο.